برای تحصیل روانشناسی در ایتالیا باید چه شرایطی داشت؟ اگر تمایل دارید در رشته روانشناسی در کشور ایتالیا تحصیل کنید، این پُست لتسگویونی را بخوانید. بهتر است بدانید کشور ایتالیا دارای کیفیت آموزشی بالایی است و اکثر موسسه‌های آموزش عالی کشور ایتالیا در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارند. مدرک روانشناسی اخذ شده از ایتالیا به فارغ التحصیلان امکان کار در سایر کشورها را خواهد داد. در این مطلب از لتسگویونی قصد داریم تا شرایط و هزینه تحصیل رشته روانشناسی ایتالیا را کاملاً بررسی کنیم.

تحصیل روانشناسی در ایتالیا

ایتالیا مکان بسیار خوبی برای دانشجویانی است که می‌خواهند برای تحصیل روانشناسی از کشور خارج شوند. طی سال‌های اخیر کشور ایتالیا بسیار محبوب شده است. آموزش روانشناسی ارائه شده داخل دانشگاه های ایتالیا مطابق با فرآیند بولونیا است و بسیاری از موسسات اروپایی این سیستم را تبعیت می‌کنند. تحصیل کارشناسی رشته روانشناسی 3 سال و تحصیلات تکمیلی 2 سال زمان خواهد برد. 

دانشجویان رشته روانشناسی دائماً تلاش می‌کنند تا با جنبه‌های رفتاری انسان آشنا شده و آن را درک کنند. شناخت این رفتارها می‌تواند کشف شرایط پیچیده‌ای مانند آلزایمر، افسردگی، آسیب‌های مغزی و سایر موارد دیگر را ساده‌تر کند. دانشگاه‌های متعددی به ارائه رشته روانشناسی برای مقطع لیسانس پرداخته و علاقمندان می‌توانند وارد هر کدام از آن‌ها شوند.

تحصیل روانشناسی در ایتالیا

شرایط تحصیل روانشناسی ایتالیا

ایتالیا جزو 26 کشور عضو انحادیه اروپا دارد و کسب ویزای تحصیلی آن می‌تواند منجر به اخذ اقامت شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در ایتالیا طی دوره کارشناسی را دارند باید بدانند که اکثر رشته های این مقطع به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند و تعداد انگشت شماری از آن‌ها به زبان انگلیسی هستند. خوشبختانه برخی دانشگاه‌های ایتالیا امکان تحصیل رشته روانشناسی به زبان انگلیسی را فراهم کرده‌اند. تحصیل رشته روانشناسی طی دوره لیسانس نیازمند شرکت در آزمون ورودی است. 

مدارک مورد نیاز

تمام موسسه‌ها هنگام اپلای و پذیرش روانشناسی مدارکی را از متقاضیان تقاضا می‌کنند. مدارک تقاضا شده می‌تواند از موسسه‌ای تا موسسه دیگر متفاوت باشد. طبق یک قاعده کلی، مدارک مهمی که برای اپلای و پذیرش از دانشگاه‌های کشور ایتالیا مورد نیاز است عبارتند از:
•    گذرنامه معتبر
•    رزومه تحصیلی (در صورت نیاز)
•    قبولی آزمون ورودی
•    مدرک زبان
•    پروپوزال یا مقاله تحقیقاتی
•    دو عدد معرفی نامه
•    انگیزه نامه
•    گواهی بیمه
•    مدارک اصلی تحصیلی شامل مدرک دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس (یا معادل آن) به همراه ریز نمرات

شرایط تحصیل روانشناسی در کشور ایتالیا

دانشگاه های روانشناسی در ایتالیا

ایتالیا دارای موسسات آموزش عالی شناخته شده و خوبی در سطح بین المللی است و مدرک اخذ شده داخل هر کدام از آن‌ها میان تمام کشورهای دنیا معتبر شناخته می‌شود. همین موضوع باعث افزایش رقابت میان متقاضیان برای اخذ پذیرش و ادامه تحصیل شده است. برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور ایتالیا برای تحصیل رشته روانشناسی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد عبارتند:

•    دانشگاه بولونیا (University of Bologna)

دانشگاه بولونیا طی سال 1088 تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان و ایتالیا محسوب می‌شود. دانشگاه Bologna دارای بیش از 65،000 دانشجوی بومی و بین المللی بوده و یکی از بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین موسسه‌های کشور ایتالیا است. دانشجویان دانشگاه برای دوره فوق لیسانس فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را خواهند داشت.

•    دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ساپینزا رم طی سال 1303 توسط پاپ بونیفاس هشتم تأسیس شد و قدیمی‌ترین موسسات رم است. این موسسه ابتدا Studium Urbis نام داشت. دانشگاه ساپینزا بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی داخل اروپا است که حدوداً 115،000 دانشجو شامل 5500 دانشجوی بین المللی از سراسر دنیا را در خود جای داده است. 

•    دانشگاه پادوا (University of Padua)

دانشگاه پادوا دیگر موسسه آموزش عالی است که فرصت تحصیل رشته روانشناسی را فراهم کرده است. پادوا طی سال 1222 تأسیس شد و دومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و یکی از اولین دانشگاه‌‌های باز شده جهان است. امروزه، پادوا یکی از برجسته‌ترین موسسه‌های ایتالیا و کل اروپا می‌باشد.  

•    دانشگاه ترنتو (University of Trento)

دانشگاه ترنتو یک موسسه جوان در ایتالیا است که پیوسته تلاش می‌کند تا همکاری‌هایی را ایجاد و توسعه دهد که تحقیق و ارتباط با صنعت را تضمین می‌کنند. دانشگاه ترنتو رشته روانشناسی را برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

•    دانشگاه میلان (University of Milan)

دانشگاه میلان طی سال 1924 تأسیس شد و یک موسسه آموزشی و تحقیقاتی دولتی است که حدود 64,000 دانشجو دارد. داوطلبان زیادی دنبال ورود به این موسسه آموزشی و تحصیل روانشناسی هستند. تا سال 1928، دانشگاه میلان از نظر تعداد دانشجو بین موسسات آموزشی ایتالیا، رتبه چهارم را داشت. این موسسه یکی از اعضای بنیانگذار اتحادیه دانشگاه‌های تحقیقاتی اروپا بود و تنها عضو ایتالیایی آن باقی مانده است.

•    دانشگاه میلان – بیکوکا (University of Milan – Bicocca)

دانشگاه میلان بیکوکا طی سال 1998 تأسیس شد و طبق آن زمان تاکنون راه طولانی را پیموده است: محوطه موسسه رشد کرده است، دوره های ارائه شده گسترده‌تر شده است. موسسه میلان بیکوکا پویاترین و پژوهشی‌ترین و نوآورترین دانشگاه‌های ایتالیا است و تحصیل روانشناسی داخل این موسسه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. 

شاخه های کارشناسی ارشد روانشناسی کشور ایتالیا

دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی در ایتالیا کاملاً به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود. این شاخه‌ها شامل موارد زیر هستند:
•    روانشناسی بالینی
•    روانشناسی شناختی
•    روانشناسی، علوم اعصاب و علوم انسانی
•    عصب شناختی شناختی
•    کار و روانشناسی سازمانی
•    امنیت شغلی و سلامت

هزینه تحصیل روانشناسی در ایتالیا

شهریه تحصیل روانشناسی درون کشور ایتالیا بسته به دانشگاه و مقطع انتخابی متقاضیان متفاوت خواهد بود؛ اما به طور کلی شهریه در کشور ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مناسب می‌باشد. هزینه تحصیل داخل دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا به مراتب بالاتر است. هزینه های تحصیل سالانه دانشگاه‌های ایتالیایی بین 500 تا 3000 یورو متفاوت است. دانشجویان می‌توانند از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کرده و شهریه را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

کمک هزینه های تحصیلی روانشناسی توسط وزارت امور خارجه و شرکت های بین المللی به دانشجویان اعطا می‌شود. بورسیه استانی از جمله بورسیه هایی است که تمام متقاضیان ایرانی می‌توانند درخواست آن را داشته باشند. بورسیه دولتی ایتالیا مزایای زیر را به دانشجویان ارائه می‌دهد:
•    بیمه سلامت و درمان
•    هزینه های تحصیل
•    کمک مالی

خوابگاه دانشجویی برای تحصیل رشته روانشناسی در کشور ایتالیا

دانشگاه‌های روانشناسی کشور محل های اقامتی را به صورت بلند مدت و کوتاه مدت در اختیار متقاضیان خارجی قرار می‌دهند. دانشگاه ها اغلب یک دفتر دارند که به دانشجویان در مورد جایگزین‌های اسکان، مشاوره و راهنمایی می‌دهند. دانشجویان می‌توانند داخل آپارتمان‌های خصوصی زندگی کنند و این دفاتر به آن‌ها حین هنگام مذاکره و عقد قراردادهای اجاره خدمات مشاوره حقوقی را ارائه می‌دهند. دانشجویان روانشناسی که قصد اقامت داخل خوابگاه دانشجویی ایتالیا را دارند، می‌توانند مقاله‌ای که به همین منظور تهیه شده است را مطالعه کنند.

کار دانشجویی در ایتالیا حین تحصیل روانشناسی

پیدا کردن کار دانشجویی داخل کشور به عنوان یک دانشجوی خارجی یک روش عالی برای کسب درآمد در زمان تحصیل است؛ اما باید به خاطر داشت که آشنایی نسبی با زبان ایتالیایی نقش مهمی برای موفقیت در یافتن کار پاره وقت دارد. دانشجویان کشورهای غیراروپایی باید در ابتدا کارت پرمسو دریافت کرده و تنها در صورتی می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند که در ویزای آن‌ها (نوع D) قید شده باشد. آن‌ها اجازه فقط 20 ساعت در هفته به صورت نیمه‌وقت و در تابستان و تعطیلات تا 40 ساعت را خواهند داشت.

برخی موسسات کاریابی شناخته شده در کشور ایتالیا:
•    Adecco
•    Arethusa
•    Generazione Vincente
•    Experis Italia

فارغ التحصیلان روانشناسی از امکان کار هم در اروپا و هم در سراسر جهان برخوردار هستند. حقوق و دستمزد یک روانشناس تازه کار حدود 1600 تا 1700 یورو است. 

مزایای تحصیل در دوره روانشناسی در ایتالیا

مهاجرت از طریق تحصیل به کشور ایتالیا با مزایای متعددی برای داوطلبان همراه است. امکان دریافت اقامت شینگن و سفر به صورت آزادانه به سایر کشورهای اروپایی، اخذ اقامت دائم پس از یافتن کار مناسب و تابعیت و همچنین فرصت دریافت بورسیه تحصیلی باعث شده تا کشور ایتالیا یکی از مقاصد مهم تحصیلی در چند سال اخیر باشد. پس از اتمام تحصیل، به فارغ التحصیلان یک سال فرصت کاریابی داده می‌شود و در صورت یافتن کار مناسب ویزای آن‌ها به ویزای کاری تغییر پیدا خواهد کرد. 

سخن آخر

آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل روانشناسی در ایتالیا را دارند، باید پیش از هر دانشگاه‌هایی که رشته روانشناسی را ارائه می‌دهند، به طور دقیق بررسی کنند. دولت و موسسه ها  بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را به دانشجویان خارجی خود ارائه می‌دهند و آن‌ها می‌توانند علاوه بر دریافت این کمک ها به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند.

چنانچه شما عزیزان قصد ورود به رشته روانشناسی در این کشور زیبا را دارید، می‌توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان مجرب مجموعه lets go uni برخوردار شوید و با کمک ما به اهداف خود برسید.