اگر قصد تحصیل دکتری در مجارستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا در این پست از مجله لتسگویونی با ما برای کسب اطلاع از شرایط و مدارک همراه باشید. تحصیل دکتری در این کشور ترکیبی نوآورانه از آموزش آکادمیک و تحقیقات است که در طیف گسترده‌ای از رشته های تحصیلی و به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای آن دسته از افرادی باشد که قصد مهاجرت به مجارستان را دارند.

تحصیل دکتری در مجارستان

مجارستان که در چهارراه اروپای مرکزی قرار دارد، همیشه مرکز تبادلات فرهنگی و فکری بوده است. دانشگاه‌‌های آن این سنت را ادامه می‌دهند و از 650 سال سابقه آکادمیک استفاده می‌کنند تا رویکردی مدرن و بین ‌المللی را برای تحصیل در مقطع دکترا تقویت کنند. این کشور سرمایه گذاری زیادی در آموزش عالی انجام داده است. دانشگاه‌‌های مجارستان سابقه طولانی در ارائه آموزش با کیفیت دارند، قدیمی‌ترین مؤسسه در اوایل سال 1367 تأسیس شد. از دیگر دلایل تحصیل دکترا در این کشور به شرح زیر است:

1.    برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه

دانشجویان بین المللی برای اکثر برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی بین 1200 تا 5000 یورو در سال پرداخت خواهند کرد. فقط مدرک پزشکی و دندانپزشکی می‌تواند تا 16،000 یورو در سال هزینه داشته باشد.

2.    بورسیه تحصیلی در دسترس

متقاضیلان تحصیل در مقطع دکتری می‌توانند با درخواست برای یکی از بورسیه‌های موجود در مجارستان هزینه‌های خود را کاهش دهند. این کشور بورسیه و کمک هزینه‌های متنوعی را در اختیار دانشجویان خارجی خود قرار می‌دهد.

3.    تاریخ غنی مجارستان و آثار و بناهای چشمگیر

مجارستان کشور بسیار زیبایی است. دانشجویان می‌توانند در حین زندگی و تحصیل در این کشور قلعه بودا، ساختمان پارلمان مجارستان، سنگر ماهیگیران، حمام حرارتی  Széchenyi، کلیسای سنت استفان، میدان قهرمانان، پل زنجیره ای  Széchenyi  و غیره دیدن کنند.

4.    دانشگاه‌ های بسیار تخصصی

مانند سایر کشورها، سیستم آموزش عالی مجارستان شامل تعدادی موسسات با تمرکز بر رشته‌‌های خاص مانند کشاورزی، هنر، اقتصاد و مهندسی می‌شود که برای تحقیقات در مقطع دکترا عالی است.

تحصیل دکترا در مجارستان

شرایط تحصیل دکتری در مجارستان

مجارستان عضو منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) است و از قالب سه دوره‌ای که توسط فرآیند بولونیا تنظیم شده است پیروی می‌کند. دوره دکترا معادل دوره سوم است و برای دانشجویانی طراحی شده است که قبلاً مدارک موجود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تکمیل کرده‌اند. متأسفانه، هیچ سرویس متمرکزی برای ارسال درخواست جهت تحصیل دکتری در این کشور وجود ندارد. به همین دلیل، متقاضیان باید مستقیماً به یک دانشگاه و استاد سوپروایزر برای اخذ پذیرش درخواست دهند.

به طور کلی، تحصیل در این مقطع بین 3 الی 6 سال زمان خواهد برد و شامل دو مرحله می‌شود. مرحله اول، به مدت یک تا 2 سال زمان برده و شامل برنامه های درسی-واحدی، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و سایر آموزش ها می‌شوند و120 واحد درسی را در برمی‌گیرد. این مرحله به گونه‌ای طراحی شده که دانش جامع و آکادمیک را به عنوان پایه ای برای تحقیقات مستقل در مرحله بعد ارائه دهد.

مرحله دوم، به مدت 2 تا 3 سال زمان برده و در طول آن متقاضیان به عنوان یک دانشجوی کامل دکترا شناخته می‌شوند و به صورت مستقل به تحقیق و پژوهش می‌پردازند. معمولاً یک سال اختیاری نیز برای نوشتن پایان نامه به دانشجویان زمان داده می‌شود.

مدارک لازم برای پذیرش

متقاضیانی که قصد پذیرش و تحصیل در مجارستان را دارند باید مدارک زیر را برای دانشگاه ارسال کنند:
•    مدرک کارشناسی ارشد (دروس گذرانده شده و نمرات کسب شده)
•    توصیه نامه
•    انگیزه نامه
•    مدرک زبان
•    رسید پرداخت هزینه درخواست (50 تا 100 یورو)
•    تمکن مالی
•    بیمه نامه

انواع مدرک دکتری در کشور مجارستان

دانشگاه‌های مجارستان دو نوع دکترا اعطا می کنند: PhD (دکترای فلسفه) و DLA (دکترای هنر). جدا از نام آن‌ها، این دو مدرک از نظر عملکردی مشابه هستند. هر دو مدرک تحقیقاتی دانشگاهی هستند که بر اساس تکمیل یک پایان نامه اعطا می‌شوند. 

سال تحصیلی

سال تحصیلی در این کشور از سپتامبر تا ژوئیه ادامه دارد و به دو ترم آموزشی با تعطیلات و پس از آن دوره‌های امتحانی تقسیم می‌شود. دانشگاه‌ها جدول زمانی خود را مشخص می‌کنند؛ اما موارد زیر یک راهنمای کلی خوب برای آشنایی با سال تحصیلی دانشگاه‌های مجارستان است:
•    ترم پاییز: سپتامبر تا دسامبر
•    دوره امتحان پاییز: دسامبر تا فوریه
•    ترم بهار:  فوریه تا مه
•    دوره امتحان بهار: می تا ژوئیه

ساختار دوره دکترا در کشور مجارستان

همان طور که گفته شد، مدت زمان تحصیل در این دوره 3 الی 6 سال است. بهتر است قبل از رفتن به مجارستان و تحصیل در دوره دکترا بیشتر با ساختار آموزشی این دوره آشنا شوید.

•    نظارت

معمولاً از داخل دانشگاه یک سرپرست برای دانشجویان منصوب می‌شود. این سرپرست فردی با تخصص مرتبط در رشته تحصیلی دانشجو بوده و تجربه حرفه ای لازم برای راهنمایی وی در طول دوره دکترا را دارا خواهد بود. 

•    ارزیابی

تحصیل دکترا در مجارستان شامل ارزیابی مکرر دانشجویان است. در هر مرحله از این مقطع امتحانات متفاوتی وجود دارد. در مرحله اول، آن‌ها باید امتحانات پایان ترم را پشت سر بگذارند. این امتحانات ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشند. 

نمرات دوره دکترا

علاوه بر کسب مدرک دکترا به دانشجویان افتخاراتی ارائه می‌شود که منعکس کننده کیفیت پایان نامه آن‌ها (و نمراتی که در مرحله اول برنامه خود کسب کرده اند) است. افتخارات استاندارد برای دوره دکترا در کشور مجارستان عبارتند از:
•    Rite: تأیید این که مدرک به دانشجو اعطا شده است.
•    Cum laude: تأیید اینکه کار دانشجو از حداقل استاندارد برای دکترا فراتر رفته است.
•    Summa cum laude: تأیید این که کار دانشجو از کیفیت، اصالت و تاثیر استثنایی برخوردار است.

دانشگاه های مجارستان برای تحصیل در مقطع دکتری

دانشگاه‌های مجارستان برای تحصیل دکتری

هر ساله افراد زیادی قصد ورود به دانشگاه‌های این کشور جهت تحصیل در دوره‌های دکتری را دارند. آموزش با کیفیت و مدرک معتبر تحصیلی که در تمام دنیا به رسمیت شناخته می‌شود از عمده‌ترین دلایل تحصیل در دانشگاه‌های مجارستان به حساب می‌آید. بهترین دانشگاه‌های مجارستان برای ورود به دوره دکترا به شرح زیر است:

•    دانشگاه سگد (University of Szeged)

دانشگاه سگد (SZTE) یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های کشور مجارستان است که در تمام رده‌بندی‌های بین المللی مکان‌های بالایی را اشغال کرده است. این دانشگاه سال‌ها به عنوان یکی از 500 دانشگاه برتر جهان در نظر گرفته شده است. دانشگاه سگد یک موسسه آموزش عالی معتبر بوده و سرشار از سنت‌هایی است که متعهد به حفظ کیفیت آموزشی در تمام سطوح تحصیلی از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و برنامه‌های دکترا می‌باشد. طبق گزارشات QS در سال 2022 رتبه این دانشگاه در دنیا 551 است.

•    دانشگاه دبرسن (University of Debrecen)

دانشگاه دبرسن در شهر دبرسن مجارستان واقع شده است. این دانشگاه قدیمی‌ترین مؤسسه آموزشی در کل کشور می‌باشد. نزدیک به 4000 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه دبرسن مفتخر است که بیش از 70 برنامه تحصیلی را ارائه می‌دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در سال 2022 این دانشگاه موفق به اخذ جایگاه 591 در میان بهترین دانشگاه‌های دنیا شد.

•    دانشگاه پچ (University of Pécs)

دانشگاه پچ با 22000 دانشجو، 1600 مدرس و 10 دانشکده خود یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزش عالی در مجارستان و مرکز دانش در منطقه ترانسدانوبیا ( Transdanubian ) است. آموزش در این دانشگاه مطابق فرایند بولونیا است. در حال حاضر، رتبه این دانشگاه در دنیا 651 است. 

•    دانشگاه سملیوس (Semmelweis University)

دانشگاه سملیوس بوداپست موسسه آموزش عالی دولتی در مجارستان در سال 1769 آغاز به فعالیت کرد. دانشگاه سملیوس بوداپست جزو 10 موسسه آموزشی برتر مجارستان است. دانشگاه سملیوس به عنوان یک دانشگاه تخصصی، یک مکان منحصر به فرد برای تحصیل در دوره دکترا می‌باشد. طبق گزارشات THE در سال 2022 رتبه این دانشگاه 251 است.

رشته‌های پرطرفدار مقطع دکترا در مجارستان

در این کشور طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرد. برخی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در مقطع دکترا به شرح زیر می‌باشد:
•    توسعه منطقه‌ای
•    مدیریت کسب و کار
•    علوم بهداشتی
•    زیست شناسی
•    شیمی
•    علوم زمین
•    معماری
•    علوم اعصاب بالینی
•    روانشناسی
•    سیاست‌های بین المللی
•    حقوق

هزینه تحصیل دکتری در مجارستان

شهریه دوره دکتری در کشور مجارستان معمولاً بین 5000 تا 10،000 یورو در سال است. این قیمت‌ها معمولاً برای تمام دانشجویان صرف نظر از ملیت آن‌ها، یکسان است. میزان شهریه پرداختی ارتباط مستقیمی با رشته دانشجویان دارد و دوره‌های کسب و کار و مدیریت گران‌ترین رشته‌ها از نظر شهریه هستند. ممکن است شهریه مرحله اول که شامل حضور در کلاس‌های درس، آزمایشگاه و سمینارها است از مرحله دوم که شامل کار بر روی پایان نامه است بالاتر باشد. هزینه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های این کشور به شرح زیر است:

•    دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست (BME): 4500 یورو در هر ترم
•    دانشگاه پچ: 2500 تا 6000 یورو در هر ترم
•    دانشگاه سگد: 3500 تا 5500 یورو در هر ترم

بورسیه تحصیلی مقطع دکترا در کشور مجارستان

همان طور که گفته شد، هزینه تحصیل در این کشور بین 5000 تا 10،000 یورو در سال بوده و بدون در نظر گرفتن ملیت دانشجویان برای همه یکسان است. این مبلغ هزینه زیادی را در کشور مجارستان برای متقاضیان به دنبال خواهد داشت. دولت مجارستان معمولاً بورسیه و کمک هزینه‌هایی را به دانشجویان این دوره اختصاص می‌دهد. این بورسیه ها می‌توانند شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی آن‌ها را پوشش دهند. در واقع، تعدادی از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در این کشور عبارتند از:

•    بورسیه Stipendium Hungaricum

این بورسیه یکی از بورسیه های بین المللی شاخص در مجارستان است که با همکاری طیف وسیعی از کشورها ارائه می‌شود. در صورت موافقت با درخواست، هزینه‌های کامل دکترا، به علاوه کمک هزینه ماهانه و کمکی به هزینه های اقامت و بیمه درمانی به دانشجویان پرداخت خواهد شد. 

•    بورسیه های دوجانبه

این‌ها طرح‌های بودجه جداگانه ای هستند که توسط مشارکت بین مجارستان و سایر کشورهای منتخب ایجاد شده‌اند. آن‌ها معمولاً هزینه دکتری دانشجویان را به اضافه کمک هزینه زندگی ماهانه پرداخت می کنند. 

شرایط درخواست بورسیه 

معیارهای خاصی برای بورسیه های دکترا وجود دارد. بنابراین، اولین قدم متقاضیان باید همیشه بررسی جزئیات قبل از درخواست باشد. معمولاً ارائه دهندگان بورسیه می‌خواهند متقاضیان دارای برخی یا همه موارد زیر باشند:

•    یک بیانیه شخصی که وضعیت و نیازهای مالی آن‌ها را توضیح می‌دهد. برخی از سرمایه گذاران ممکن است بخواهند در مورد پروژه دکتری متقاضی بدانند. دیگران بیشتر به رزومه، ارزش‌ها و اهداف شغلی متقاضیان علاقه مند خواهند شد.
•    جزئیات مدارک تحصیلی متقاضی که احتمالاً شامل ریز نمرات است. این احتمال بیشتر برای بورسیه‌های تحصیلی است که کمیته‌های انتخاب به دنبال شناسایی بهترین دانشجویان متقاضی هستند. بورسیه‌های مبتنی بر نیاز نیز ممکن است از متقاضیان بخواهند که نیازهای مالی خود را مشخص کنند. 
•    برخی از برنامه‌ها ممکن است از اساتید قبلی متقاضیان یا از استاد راهنمای دکتری احتمالی آن‌ها درخواست منابع پشتیبانی (توصیه نامه) کنند.

خوابگاه دانشجویی برای تحصیل دکترا در مجارستان

مانند سایر کشورهای مهاجرپذیر، ارزان‌ترین و راحت‌ترین نوع اسکان برای دانشجویان، اقامت در خوابگاه دانشجویی در مجارستان است. اکثر خوابگاه‌های این کشور وابسته به دانشگاه بوده و شرایط اقامت در آن‌ها نیز توسط دانشگاه تعیین می‌شود. خوابگاه‌های این کشور به دو صورت on-campus (درون محوطه دانشگاه) و off-campus (خارج از محوطه دانشگاه) هستند. اجاره ماهیانه خوابگاه‌های دانشجویی بین 210 تا 300 یورو است.

کار دانشجویی در طول دوره دکترا در کشور مجارستان

مانند اکثر کشورهای اروپایی، دانشجویان دوره دکترا در این کشور اجازه کار در حین تحصیل را داشته و می‌توانند بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند. برای انجام کارهای دانشجویی نیاز به اخذ اجازه کار و عقد قرارداد میان دانشجو و کارفرما است. به طور متوسط، هر دانشجوی بین المللی دکتری مجاز به 20 ساعت کار در هفته است.

هزینه های زندگی دانشجویی

هزینه‌های زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. البته باید توجه داشت که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ بالاتر است. دانشجویان خارجی باید در ماه در حدود 750 یورو را بابت هزینه های زندگی خود در نظر بگیرند.

ویزای همراه برای دانشجویان دکترا در کشور مجارستان

متقاضیان ورود به دانشگاه‌های این کشور می‌توانند اعضای خانواده را در زمان تحصیل در کنار خود داشته باشند. منظور از اعضای خانواده همسر، فرزندان زیر سن قانونی، والدین وابسته و یا خواهر و برادر ناتوان جسمی است. بهترین روش آن است که در ابتدا متقاضیان به تنهایی به این کشور آمده و مجوز اقامت دریافت کنند و پس از فراهم کردن شرایط اسکان، برای الحاق خانواده درخواست دهند. مدارک مورد نیاز برای درخواست دعوت نامه شامل موارد زیر است:
•    فرم درخواست تکمیل شده
•    اظهارنامه بانکی برای اثبات تمکن مالی
•    کپی مجوز اقامت متقاضی
•    گواهی ثبت نام در دانشگاه
•    پرداخت هزینه درخواست

ویزای دانشجویی دوره دکترا در مجارستان

دانشجویان "کشورهای ثالث" (خارج از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) برای ورود به مجارستان به ویزای بلند مدت نوع D نیاز دارند. برای اخذ این نوع ویزا نیاز به ارائه مدارک خاصی به سفارت است. از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا به شرح زیر است:
•    نامه تأییدیه پذیرش از دانشگاه
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    مدرک زبان معتبر
•    مدرک معتبر مسافرتی
•    مدارک بیمه سلامت
•    گذرنامه معتبر
•    هزینه درخواست ویزا (60 یورو)

تحصیل دکتری و اقامت در مجارستان

اقامت پس از دوره دکتری در کشور مجارستان

دولت برای کمک به دانشجویان بین المللی و پر کردن شکاف میان زمان فارغ التحصیلی و شروع به کار نوعی اجازه اقامت را برای فارغ التحصیلان در نظر گرفته است. در این نوع اجازه اقامت به افراد فرصت می‌دهد تا 9 ماه دیگر در کشور مانده و به دنبال کار و یا شروع کسب و کار خود باشند. آن‌ها باید تا حداکثر 15 روز پیش از پایان اعتبار مجوز خود برای این نوع اجازه اقامت درخواست دهند. در صورتی که موفق به یافتن کار شوند، می‌توانند ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

مزایای تحصیل دکترا در کشور مجارستان

تحصیل در این کشور با مزیت های بی شماری برای افراد به همراه است. در این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
•    به رسمیت شناخته شدن مدرک اخذ شده
•    مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی
•    امکان تحصیل به زبان انگلیسی
•    امکانات آموزشی خوب و با کیفیت
•    امکان سفر در حوزه شینگن
•    آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مختلف
•    انجام کارهای دانشجویی
•    امکان اقامت پس از فارغ التحصیلی
•    فرصت دریافت بورسیه و فاند
•    امکان همراهی خانواده

سخن آخر

در طی سال های اخیر، کشور مجارستان به عنوان یک مقصد تحصیلی خوب شناخته شده است. هر ساله افراد زیادی در پی مهاجرت به این کشور اروپایی هستند. در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تمام نکاتی را که لازم است قبل از تحصیل در مجارستان بدانید، ذکر کنیم. چنان چه شما عزیزان مدرک کارشناسی ارشد خود را کسب کرده و در پی ادامه تحصیل در مقطع دکتری و به دست آوردن اطلاعات جامع و دقیق از این کشور هستید با کارشناسان مجرب مجموعه اعزام دانشجوی lets go uni در ارتباط باشید و از مشاوره‌های تخصصی آن‌ها بهره مند شوید.