این مطلب مختص افرادی است که تحصیل دکتری در فرانسه را به عنوان یک گزینه پیش روی خود می‌بینند. برای آگاهی از شرایط و مدارک با مجله لتسگویونی همراه باشید. از آن جایی که تحصیل در این مقطع توجه بسیاری از متقاضیان را به خود جلب کرده است که شانس دریافت بورسیه و کمک هزینه برای دانشجویان بین المللی به شدت بالاست. عجیب نیست که فرانسه بیشترین تعداد دریافت کننده جایزه نوبل را داشته و شهر پاریس به عنوان دومین شهر دانشجویی دنیا شناخته می‌شود.

فرانسه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و با کشورهایی همچون آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئیس، ایتالیا و اسپانیا همسایه می‌باشد. صنایع جنگلداری، ماهیگیری، حمل و نقل، ماشین آلات و گردشگری بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل داده‌اند. دلایل بی شماری برای مهاجرت به این کشور خصوصاً برای افرادی که به دنبال تحصیل در اروپا هستند، وجود دارد و برخی از آن‌ها شامل فرصت تحصیل رایگان و مدرک معتبر دانشگاهی می‌شود.

تحصیل دکتری در فرانسه

کشور فرانسه به دلیل داشتن دانشگاه‌های برتر و سیستم آموزش عالی در دنیا شناخته شده است. سیستم آموزش عالی فرانسه تاریخ پرافتخاری دارد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان یعنی دانشگاه پاریس را در خود جای داده است. چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد این کشور به دلایل زیر می‌تواند مکان ایده آلی برای تحصیل دکتری باشد:

1.    مقرون به صرفه بودن: دولت بیشتر هزینه های دانشجویان را از طریق مؤسسات دولتی (بدون توجه به ملیت آن ها) پوشش می‌دهد که در نتیجه هزینه های تحصیل به میزان قابل توجهی نسبت به بسیاری از کشورها کاهش می‌یابد.

2.    استقبال از دانشجویان بین‌المللی: 12 درصد از دانشجویان کشور از دانشجویان بین‌ المللی هستند. با توجه به تعداد بورسیه ‌های ارائه شده برای جذب متقاضیان برتر تحصیل در مقطع دکتری در این کشور جای تعجب ندارد.

3.    سیستم آموزش عالی منحصر به فرد: سیستم آموزش عالی فرانسه دارای شبک‌ های بزرگی از مؤسسات کوچکتر است طیف گسترده ای از برنامه های آموزشی را ارائه می‌دهد.

4.    اوقات فراغت و گردشگری: این کشور به دلیل فرهنگ غنی و مکان های تاریخی خود بارها به عنوان مقصد شماره یک جهان برای گردشگران بین المللی شناخته شده است.

ساختار دوره

این دوره آموزشی به عنوان سیکل سوم شناخته می‌شود و معمولاً پس از مدرک کارشناسی ارشد ارائه شده و برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که استعداد لازم را برای پیگیری پروژه های تحقیقاتی مستقل را دارند. یک دوره دکتری استاندارد 3 سال زمان خواهد برد و هر سال تحصیلی شامل دو ترم می‌شود:
•    ترم پاییز: از اواخر سپتامبر تا ژانویه 
•    ترم بهار: اوایل فوریه تا ژوئن 

در طول دوره دکتری متقاضیان ملزم به گذراندن دوره های تحقیقاتی خواهند بود که شامل جلسات آموزشی و سمینارهای مرتبط با پروژه آن‌ها می‌شود. این دوره ها معادل 150 ساعت در طول دوره است. در کنار این، دانشجویان باید تحقیقات خود را برای رسیدن به اهداف پروژه انجام داده که در نهایت منجر به تولید پایان نامه می‌شود.

تحصیل دوره دکترا در فرانسه

پیدا کردن استاد راهنما برای دوره دکتری در فرانسه

به متقاضیان توصیه می‌شود تا قبل از درخواست تحصیل در این کشور یک استاد راهنما پیدا کرده و با وی در مورد چگونگی تحصیل و علایق پژوهشی خود صحبت کنند (از طریق ایمیل زدن). آن ها باید سوپروایزر (استاد راهنما) را متقاعد کنند که کاندیدای مناسبی هستند. یکی از مهم‌ترین قسمت های درخواست پذیرش، یافتن سرپرستی است که در زمینه تحقیقاتی مورد علاقه متقاضیان تخصص های لازم را داشته و به آن‌ها در طول دوره کمک کند.

شرایط تحصیل دکتری در فرانسه

دوره دکتری فرانسه نسبت به کشورهای دیگر دارای تفاوت است و در این کشور تأکید بر آموزش محققان حرفه ای است. در طی آموزش از دانشجویان خواسته می‌شود تا در دوره های پژوهشی شرکت کنند که شامل جلسات تدریس و سمینارهای مربوط به پروژه آن ها می‌باشد. این دوره ها شامل 150 ساعت در طول دوره است. 

برای تحصیل پیشنهاد می‌شود متقاضیان تا حداکثر تا 35 سالگی اقدام به گرفتن پذیرش کنند. این محدودیت سنی بیشتر برای راحتی دریافت ویزای تحصیلی توصیه می‌شود. البته افراد با سن بالاتر و داشتن رزومه مناسب نیز، می‌توانند شانس خود را برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه امتحان کنند. داشتن مقالات بین‌ المللی و سوابق پژوهشی در حوزه تخصصی، در کنار داشتن مدرک زبان و نمرات مناسب از ضروریات اقدام برای پذیرش در مقطع دکتری کشور فرانسه است.

مدارک لازم برای پذیرش

هر مؤسسه آزاد است که معیارهای خود را تعیین کند و به صورت فردی ارزیابی کند. با این حال، معمولاً برای ثبت نام به عنوان دانشجوی دکتری، باید مدرک کارشناسی ارشد (یا معادل آن) در یک موضوع مرتبط داشت. مدارک لازم برای اخذ پذیرش در این مقطع به شرح زیر است:
•    مدرک زبان
•    ریز نمرات دانشگاهی
•    پیشنهاد پژوهش
•    توصیه نامه
•    انگیزه نامه
•    تمکن مالی
•    رزومه تحصیلی
•    گذرنامه معتبر

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکتری در فرانسه

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل باید مورد ارزیابی قرار گیرد، وضعیت دانشگاه‌های این کشور است. دانشجویان بین المللی این امکان را خواهند داشت تا در دانشگاه‌های برتر این کشور به تحصیل مشغول شوند. برخی از دانشگاه‌های فرانسه در سال 2022 به شرح زیر می‌باشند:

•    دانشگاه پاریس (University of Paris)

 دانشگاه پاریس توانسته است در سال 2022 رتبه 155 را در جهان به خود اختصاص دهد. این دانشگاه از سطح بالای تحقیقات و برنامه‌ های آموزشی در بسیاری از زمینه ‌های تحصیلی برخوردار است. زبان اصلی در این دانشگاه فرانسوی است. با این حال، برنامه های زیادی نیز به زبان انگلیسی برای دانشجویان ارائه می‌شوند. 

•    دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

 دانشگاه سوربن توانسته‌ است در سال 2022 جایگاه 88 را در جهان به دست آورد. این دانشگاه در زمینه تحقیق و پژوهش بسیار قوی عمل می کند و طیف گسترده‌ای از رشته های هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. دانشگاه سوربون دارای 10،200 دانشجوی بین المللی است.

•    دانشگاه پلی تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris)

 این دانشگاه در سال 2022 دارای رتبه 91 می باشد. دانشگاه پلی تکنیک یک موسسه برجسته فرانسوی است که در ارائه دوره‌های علمی و تجاری دارای تخصص است. این دانشگاه مهم توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی را به خود جلب کرده است.

•    دانشگاه اکس مارسی (Aix Marseille University)

این دانشگاه در سال 2011 تأسیس شده و جایگزین دانشگاه پروونس، دانشگاه مدیترانه و دانشگاه پل سزان شد. امروزه، این دانشگاه یکی از جوان‌ترین دانشگاه های موجود در کشور فرانسه است که فرصت تحصیل در دوره دکتری را مهیا کرده است. طبق گزارشات THE در سال 2022 رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه های دنیا 350 – 301 است.

•    دانشگاه بوردو (Université de Bordeaux)

 دانشگاه بوردو تعدادی از برنامه های آموزشی را در مقطع دکتری ارائه می دهد. این دانشگاه که به دلیل کیفیت دوره های تحصیلی و تحقیقاتی خود در بین دانشگاه‌های برتر فرانسه قرار گرفته است. دانشگاه بوردو سومین دانشگاه بزرگ فرانسه با بیش از 50،000 دانشجو می‌باشد. رتبه این دانشگاه در سال 2022 در میان سایر دانشگاه ها 350 - 301 است.

هزینه تحصیل دکتری در فرانسه 2022

شهریه تحصیل در مقطع دکتری در کشور فرانسه بسته به دانشگاه و رشته انتخابی متقاضیان متفاوت خواهد بود. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور به مراتب بالاتر است. ممکن است برخی از رشته های تحصیلی نیاز به منابع و آزمایشات مختلفی داشته باشند که می‌تواند میزان شهریه را تا حدی افزایش دهد. 

در حال حاضر، هزینه های دکتری در فرانسه بدون توجه به ملیت متقاضیان برای همه یکسان است. هزینه‌ها در مؤسسات دولتی به طور قابل توجهی پایین تر است؛ زیرا دولت به طور متوسط 14،000 یورو برای هر دانشجو در سال سرمایه گذاری می کند. هزینه موسسات دولتی برای دانشجویان دکتری در فرانسه 380 یورو در سال و هزینه های مؤسسات خصوصی به ویژه برای رشته های بازرگانی، معمولاً بالا بوده و بین 3000 تا 10،000 یورو در سال است. دانشجویان بین المللی می توانند جهت کاهش هزینه های خود به انجام کارهای پاره وقت مشغول شوند.

بورسیه‌های دوره دکترا در کشور فرانسه

یکی از پرتقاضاترین موارد در هنگام تحصیل در خارج از کشور، اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی است. نحوه درخواست بدین صورت است که در ابتدا دانشجویان باید پذیرش دانشگاه را اخذ کنند و سپس درخواست بورسیه را داشته باشند. سپس درخواست آن‌ها توسط کمیته ارزیابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اخذ بورسیه نیازمند داشتن معدل خوب در مقطع دیپلم و تسلط به زبان است. در برخی از دانشگاه ها دانشجویان با دریافت بورس تا سقف 10،000 یورو کمک هزینه دریافت خواهند کرد. دو بورسیه مهم این کشور به شرح زیر می‌باشند:

•    بورسیه عالی ایفل

این یکی از بورسیه های معروف کشور است که دانشجویان دوره دکتری در فرانسه می‌توانند برای آن درخواست دهند. امکان دریافت بورسیه عالی ایفل در تمام دانشگاه ها و موسسات عالی این کشور وجود داشته و دانشجویان رشته های حقوق، اقتصاد و مدیریت، رشته های مهندسی و علوم سیاسی می‌توانند از آن استفاده کنند. میزان کمک هزینه این بورسیه برای مقطع phd معادل 1400 تا 1700 یورو در ماه است. از دیگر مزایای دریافت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    امکان سفرهای هوایی به کشور مبدأ و فرانسه
2.    ارائه 50 یورو کمک هزینه حمل و نقل
3.    بیمه سلامت و بیمه تکمیلی

•    بورسیه CROUS

بورسیه CROUS از دیگر بورسیه‌هایی است که دانشجویان مقطع دکترا می توانند از آن استفاده کنند. مبلغ این کمک هزینه تحصیلی 750 یورو در ماه است که جهت پوشش هزینه های اجاره مسکن و زندگی به دانشجویان بین المللی اعطا می‌شود.

تحصیل دوره دکتری به زبان انگلیسی در کشور فرانسه

خوشبختانه، متقاضیان خارجی می‌توانند به تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی مشغول شوند که البته به رشته انتخابی آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، در علوم طبیعی و فناوری، انجام تحقیق و نگارش پایان نامه به طور کامل به زبان انگلیسی بسیار امکان پذیر است؛ اما در هنر و علوم انسانی این امر امکان پذیر نیست. در این جا چند دانشگاه وجود دارد که می‌توان به زبان انگلیسی در آن ها آموزش دید:

•    مدرسه بین المللی مدیریت (International School of Management)

برنامه دکتری این دانشگاه به متقاضیان امکان می‌دهد مهارت‌ها و تجربیاتی را که برای موفقیت در دنیای تجارت نیاز دارند، به دست آورند. همچنین آن ها می‌توانند مدرک را به صورت آنلاین دریافت کنند و 4 تا 7 سال طول می کشد تا این کار انجام شود.

•    دانشگاه مدیریت تولوز (Toulouse School of Management)

دانشگاه مدیریت تولوز پنج برنامه آموزشی را ارائه داده و به دانشجویان اجازه می‌دهد در فضایی هوشمند و خلاق شکوفا شوند. برنامه های دکترا این دانشگاه بسیار رقابتی است؛ زیرا هر سال فقط 10 تا 20 دانشجوی دکترا می پذیرد. طول دوره 5 سال است و می‌توان به زبان انگلیسی آموزش دید.

•    دانشگاه پلی تکنیک پاریس (Institut Polytechnique de Paris)

 برنامه دکترا این موسسه شامل انواع ریاضیات و موضوعات دیگر مانند اقتصاد، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، فیزیک، مهندسی و علوم زیستی است. طول دوره 3 سال است و امکان آموزش به زبان انگلیسی وجود دارد. 

فرصت تحصیل دکتری در فرانسه

کار دانشجویی حین تحصیل دکترا در کشور فرانسه

دانشجویان بین المللی در این کشور می‌توانند جهت تأمین بخشی از هزینه های زندگی خود به انجام کارهای دانشجویی بپردازند. دانشجویان می‌توانند هم در محیط دانشگاه و هم خارج از محیط دانشگاه مشغول به کار شوند. آن ها اجازه دارند تا نهایتاً 20 ساعت در هفته را به انجام کارهای پاره وقت پرداخته و به طور متوسط در حدود 9.5 یورو در ساعت درآمد داشته باشند.

ویزای همراه دانشجویان دوره دکترا در فرانسه

این کشور اروپایی شرایطی را مهیا کرده است که دانشجویان امکان آوردن خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) را خواهند داشت. اما باید این نکته را به خاطر داشت که همراه دانشجویان اجازه کار را نخواهند داشت. از مهم‌ترین شرایط اخذ این نوع ویزا داشتن تمکن مالی مناسب برای تأمین هزینه های زندگی است. در واقع دانشجویان باید بتوانند اثبات کنند که امکان تأمین هزینه های زندگی خود و همراهان را در زمان تحصیل خواهند داشت.

ویزای تحصیلی کشور فرانسه

پس از طی شدن مراحل درخواست پذیرش از دانشگاه متقاضیان خارجی باید خود را برای اخذ ویزای دانشجویی آماده کنند. در این کشور دو نوع ویزای تحصیلی وجود دارد: کوتاه مدت و بلند مدت. متقاضیانی که قصد اقامت بیش از 6 ماه را دارند باید برای دریافت ویزای VLT-TS اقدام کنند. به منظور تأیید این نوع خاص از ویزا نیاز به انجام معاینه های پزشکی است. شرایط و مدارک لازم جهت ارائه به سفارت به شرح زیر می‌باشد:

•    هزینه درخواست ویزا
•    تکمیل فرم درخواست 
•    نامه پذیرش از دانشگاه
•    گواهی سلامت
•    گواهی عدم سوء پیشینه
•    گذرنامه معتبر
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    دو قطعه عکس پاسپورتی
•    مدرک زبان معتبر

مزایای تحصیل دکتری در کشور فرانسه

تحصیل phd در این کشور علاوه بر کیفیت بالای آموزشی دارای مزایای متعدد دیگری نیز می‌باشد. در این قسمت قصد داریم به بررسی برخی از مزایای آموزش در کشور فرانسه بپردازیم.
•    میزان شهریه رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه
•    فرصت های برجسته تحقیق و توسعه
•    فرانسه یک قدرت اقتصادی در سطح جهانی است
•    مدرک مورد تأیید وزارت علوم ایران
•    ورود به دانشگاه هایی با رتبه برتر در جهان
•    امکان داشتن کار پاره وقت در زمان تحصیل
•    شرایط کار عالی برای فارغ التحصیلان
•    امکان دریافت بورسیه تحصیلی

سخن آخر

آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری را دارند، باید پیش از هر کاری اقدام به یافتن استاد راهنما داشته باشند. تحصیل دکترا در این کشور فرصت کار در سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند. دولت و دانشگاه‌های کشور بورسیه و کمک هزینه های متنوعی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته اند و آن ها می‌توانند علاوه بر دریافت این کمک ها به انجام کارهای دانشجویی مشغول شوند.

چنان چه شما عزیزان قصد ادامه تحصیل در این کشور زیبا و قدرتمند را دارید، می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه lets go uni در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره تخصصی آن ها برخوردار شوید.