شرایط تحصیل در کشور مورد علاقه ایرانیان، یعنی کانادا چگونه است؟ در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگویونی به موضوع شرایط تحصیل در این کشور پرداخته ایم

این کشور برترین سیستم آموزشی، رشته‌های تحصیلی و تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی دنیا را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

چنانچه شما هم قصد دریافت پذیرش، ویزای تحصیلی کانادا و ادامه تحصیل در کانادا را دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه به شرایط تحصیل در کانادا در سال 2023 بپردازیم.

شرایط تحصیل در کانادا

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که داشتن مواردی نظیر مدرک زبان بین‌المللی و ویزای تحصیلی کانادا برای متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور الزامی بوده و در صورت وجود گپ تحصیلی زیاد متقاضی (وقفه زمانی بین آخرین مدرک تحصیلی و زمان درخواست ویزا) امکان ریجکت شدن درخواست ویزا بسیار بالا می‌رود. 

همچنین در صورتی که بخواهید بدون مدرک زبان برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا اقدام کرده و در آنجا دوره‌های فشرده آماده‌سازی زبان را بگذرانید، اصطلاحا جزو متقاضیان پذیرش مشروط قرار می‌گیرید که باز هم احتمال ریجکت ویزای کانادا را از سوی سفارت بالا خواهد برد.

برای دریافت ویزا و گذر از مرحله پذیرش تحصیلی، موارد زیر را باید رعایت نمایید.

مرحله 1: درک پیش ‌نیازها

برای درخواست پذیرش از یک دانشگاه و یا یک کالج کانادایی شما نیاز به اطلاع از الزامات مورد نیاز موسسه آموزشی مورد نظر و دوره‌های تحصیلی قابل ارائه آنها دارید.

همچنین متقاضیان ادامه تحصیل در کانادا نیاز دارند تا به طور کامل با پروسه و قوانین درخواست ویزای تحصیلی و یا به اصطلاح استادی پرمیت کانادا آشنا شده و از آنها برای درخواست ویزای کانادا استفاده کنند.

در حالت ایده آل شما باید حداقل از یکسال قبل برای ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. الزامات متداول و مورد نیاز اغلب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر در کانادا شامل پاسپورت جدید، داشتن مهارت کافی زبان انگلیسی و یا فرانسوی (به همراه ارائه مدرک زبان بین‌المللی تافل و یا آیلتس) و اثبات این موضوع است که دارای تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا هستید.

البته ممکن است این پیش‌نیازهای اولیه نسبت به استان مورد نظر شما برای ادامه تحصیل در کانادا متغیر باشد. از این رو lets go uni به شما پیشنهاد می‌کند که از همان ابتدا از مشاوره و راهنمایی کارشناسان مجرب این امر بهره ببرید.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

مرحله 2: انتخاب دوره تحصیلی و موسسه آموزشی

نخستین مرحله برای انتخاب موسسه آموزشی مورد نظر از بین دانشگاه های کانادا، اطمینان از این موضوع است که دانشگاه و یا کالج انتخابی شما جزو موسسات تعیین شده DLI کانادا باشد. تنها موسسات DLI امکان پذیرش دانشجویان خارجی را دارند.
سپس شما باید یک رشته تحصیلی  را برای درخواست پذیرش از دانشگاه و ادامه تحصیل در کانادا انتخاب کنید.

مجموعه تنظیمات دانشگاه های کانادا به گونه‌ای است که در اغلب موارد نسبت به تغییر و با تبدیل رشته و دوره تحصیلی دانشجو از خود انعطاف نشان می‌دهد.

اما با این حال بهتر است پیش از هر اقدام و تصمیمی، گزینه‌های تحصیلی پیش روی خود را به تناسب علایق و نیازهای خود به دقت بررسی کنید و در نهایت برای ادامه تحصیل در رشته‌ای که واقعا به آن علاقه دارید درخواست پذیرش بفرستید.

مرحله 3: شرکت در آزمون بین‌المللی زبان

یکی از موارد الزامی ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا و ورود به این کشور از طریق ویزای تحصیلی، اثبات توانایی و مهارت آکادمیک زبان انگلیسی و یا فرانسوی و ارائه مدرک زبان بین‌المللی و معتبر آیلتس و یا تافل به دپارتمان پذیرش دانشگاه و سفارت کانادا است.

برای ادامه تحصیل در استان‌های فرانسوی زبان کانادا نظیر کبک، نیاز به ارائه مدرک زبان بین‌المللی DALF، DELF و یا TCF و TEF خواهید داشت.

از این رو شما باید پیش از اقدام برای درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا نسبت به ثبت‌نام در آزمون زبان و دریافت مدرک مورد نیاز در این زمینه اقدام نمایید. البته بهتر است برای اطلاع دقیق از جزئیات نمره و مدرک زبان درخواستی دانشگاه مورد نظر خود در کانادا به وب‌سایت دانشگاه و یا وب‌سایت lets go uni مراجعه نمایید.

دانشجویان بین المللی دانشگاه های کانادا

مرحله 4: درخواست پذیرش دانشگاه

اکنون نوبت به بررسی فهرست دانشگاه های کانادا، انتخاب موسسه آموزشی مورد نظر، برقراری ارتباط با دپارتمان پذیرش دانشگاه، دریافت بسته اطلاعات درخواست پذیرش دانشگاه و ارسال مدارک تحصیلی به صورت آنلاین میرسد.

با توجه به تنوع زیاد دانشگاه های انگلیسی و فرانسوی زبان کانادا، بهتر است به صورت حساب شده و متناسب با سوابق تحصیلی خود برای پذیرش یک دانشگاه و یا کالج کانادایی اقدام کنید. البته فرستادن چندین درخواست پذیرش تحصیلی به چندین دانشگاه کانادایی می‌تواند مزایایی را نظیر بالا بردن شانس دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها بالا ببرد.

اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که هزینه درخواست پذیرش هر یک از دانشگاه های کانادا رقمی بین 100 تا 250 دلار است که از لحاظ اقتصادی ارسال چندین درخواست پذیرش تحصیلی مقرون به صرفه نیست.

بنابر پیشنهاد lets go uni ، به صورت تصادفی و شانسی برای انتخاب دانشگاه و ارسال درخواست پذیرش دانشگاهی اقدام نکنید، بلکه بهتر است از یک مشاوره و ارزیابی تحصیلی دقیق استفاده کرده و گزینه‌های پیش روی خود را با یکدیگر مقایسه کنید، مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر خود را شناسایی کرده و در ادامه یک یا دو دوره آموزشی دیگر را به عنوان جایگزین و یا برنامه پشتیبان در نظر داشته باشید.

در هنگام پر کردن فرم درخواست پذیرش دانشگاه حتماً از این موضوع مطمئن شوید که اطلاعات دقیقی را ارائه می‌دهید و میتوانید با مدارک و رزومه تحصیلی خود آنها را اثبات کنید. با انجام صحیح مراحل تکمیل فرم درخواست پذیرش و آماده ‌سازی مدارک تحصیلی (معادل سازی و ترجمه رسمی مدارک) نوبت به ارسال آنها به دپارتمان پذیرش دانشگاه می‌رسد.

سپس باید برای چند هفته منتظر بررسی مدارک و جواب آنلاین دپارتمان پذیرش دانشگاه شوید. چنانچه با درخواست پذیرش تحصیلی شما موافقت شود، نامه پذیرش از جانب دانشگاه به صورت الکترونیکی برای شما ارسال خواهد شد؛ نامه‌ای که برای ادامه فرآیند ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا و دریافت ویزای تحصیلی این کشور بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهم درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا

در مرحله انتخاب دانشگاه و ارسال درخواست پذیرش تحصیلی کاملا واقع‌بین باشید، به بیانی دیگر، حتماً از طریق وب‌سایت دانشگاه مربوطه و یا وب‌سایت lets go uni از شرایط و الزامات آن دانشگاه پیش از ارسال درخواست پذیرش مطلع شوید.

برای مثال، دانشگاه های برتر کانادا نظیر تورنتو، مک گیل و یا بریتیش کلمبیا برای موافقت با درخواست پذیرش دانشجوی بین‌المللی در اغلب موارد نیازمند معدل بالا ( نمره 6.5 و 7 آیلتس) و در کل رزومه تحصیلی فوق‌العاده متقاضی ادامه تحصیل در کانادا هستند.

از این رو، چنانچه میبینید که سوابق و رزومه تحصیلی شما تناسبی با شرایط درخواستی این دانشگاه ها ندارد، از گزینه‌های مناسب دیگر استفاده کنید. همچنین بهتر است به غیر از شرایط تحصیلی مورد نیاز از شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیلی هر یک از دانشگاه ها پیش از انتخاب باخبر شوید.

دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا

مرحله 5: درخواست مجوز و ویزای تحصیلی 

حالا که از داشتن نامه پذیرش دانشگاهی خیالتان راحت شده است، نوبت به درخواست ویزای تحصیلی کانادا یا همان استادی پرمیت میرسد. به طور کلی فرآیند درخواست ویزای تحصیلی کانادا برای شهروندان ایرانی به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت دولتی Canada.ca انجام می‌گیرد.

این بدین خاطر است که از سال 2012 تاکنون، ارائه خدمات انواع ویزای کانادا از جمله ویزای تحصیلی از داخل ایران متوقف شده و متقاضیان باید تمامی امور درخواست ویزای خود را به صورت اینترنتی و آنلاین پیگیری نمایند.

البته بخشی از پروسه درخواست ویزا (انگشت‌نگاری و احراز هویت بیومتریک) به صورت حضوری انجام می‌شود که متقاضیان برای انجام آن باید به کارگزاری‌های فعال خدمات ویزای (وی اف اس) واقع در کشورهای همسایه نظیر ترکیه مراجعه کنند.

درخواست ویزای تحصیلی شما باید با همراه با نامه پذیرش دانشگاه کانادایی و سایر مدارک لازم و قید شده از جمله پاسپورت و اسناد اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی برای کنسولگری ارسال شود.

چنانچه برای پذیرش دانشگاهی در استان کبک کانادا درخواست داده باشید، نامه پذیرش تحصیلی به همراه گواهی CAQ برای شما ارسال می‌شود که حتماً باید در مدارک ویزای تحصیلی کانادا آنرا نیز لحاظ کنید.

مرحله 6: زمان سفر

زمانی که درخواست ویزای تحصیلی شما مورد بررسی سفارت کانادا قرار بگیرد، ممکن است در برخی مواقع از جانب افسر بررسی درخواست ویزا، از شما درخواست مصاحبه حضوری شود. به طور معمول بنابر شرایط پرونده، دریافت جواب ویزای تحصیلی بین چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد. 

در صورت موافقت با درخواست ویزای تحصیلی، ایمیلی برای شما از جانب سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا در حساب کاربری وب‌سایت ارسال خواهد شد که به واسطه آن باید ( در مدت زمان تعیین شده) پاسپورت خود را به صورت شخصی و یا از طریق خدمت پیکاپ ویزا به نزدیک‌ ترین کارگزاری خدمات ویزای کانادا در خارج از کشور ببرید تا برچسب ویزا به پاسپورت شما پیوست شود.

لازم به ذکر است که ویزای تحصیلی یا همان study permit شما دارای تاریخ شروع و پایان است که باید براساس آن برای سفر به کانادا و ادامه تحصیل در این کشور برنامه‌ریزی کنید.

زمان تحصیل در دانشگاه های کانادا

مرحله 7: زمان تحصیل

به هنگام عزیمت به کانادا، افسر مهاجرت پیش از ورود به خاک این کشور مدارک شما از جمله ویزای تحصیلی و نامه پذیرش دانشگاه را در بخش مرزی فرودگاه چک کرده و در صورت تائید اجازه ورود به شما می‌دهد. 

این مرحله پایانی فرآیند درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا است و شما باید بعد از آن تنها به تحصیل در دانشگاه و گذراندن موفق دوره‌های تحصیلی فکر کنید.

عموماً اعتبار استادی پرمیت و یا همان ویزای تحصیلی دانشجو هر ساله با ثبت‌نام ترم جدید دانشگاه کانادایی برای فرد تمدید می‌گردد. 

شرایط سنی تحصیل در کانادا 

شرط سنی دانشگاه های کانادا موضوعی است که بنابر قوانین پذیرش و مقطع تحصیل دانشجو متغیر است، اما به طور معمول چنانچه از آخرین مدرک تحصیلی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا زمان زیادی گذشته باشد (بیش از 2 تا 3 سال)، یعنی برای مثال  متقاضی در 22 سالگی مدرک کارشناسی خود را گرفته باشد و بخواهد در 28 سالگی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا اقدام کند، به دلیل وجود وقفه زمانی و یا همان گپ تحصیلی نسبتا زیاد امکان ریجکت درخواست ویزای کانادا وجود دارد.

البته در صورتی که فرد بتواند با سابقه کار مرتبط  و دلایل قانع کننده این وقفه زمانی را به افسر پرونده ثابت کند، مشکل چندانی وجود نخواهد داشت. 

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی تا سن 25 سال (در برخی دانشگاه‌ها و کالج ها تا سن 30 سال) و برای مقاطع تکمیلی تا 35 و 40 سال امکان صدور نامه پذیرش و ویزای تحصیلی از سوی دانشگاه مربوطه و سفارت کانادا وجود دارد. 

ولی دامنه سنی مورد پذیرش دانشگاه ها متغیر بوده و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن ارائه کرد، اما با توجه به الزام برای توجیه گپ تحصیلی بیش از 3 سال تحصیلی در اغلب دانشگاه‌های کانادا، بهتر است با دپارتمان پذیرش دانشگاه ارتباط برقرار کرده و از خواسته و استاندارد آنها در این زمینه مطمئن شوید.

در عین حال باید با استفاده از سوابق کاری و پروژه‌های مرتبط به تحصیلات و یا توضیح قانع‌کننده وجود گپ تحصیلی زیاد ( نظیر مشکلات مالی برای پرداخت شهریه دانشگاه) افسر ویزای کانادا را برای صدور ویزای تحصیلی این کشور مجاب نمایید.

شرایط تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

اغلب دانشگاه های کانادا از تنوع رشته تحصیلی زیادی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی برخوردار هستند. چنانچه قصد ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم را داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید که پیش از اقدام برای درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا، حتما از شرایط پذیرش آن دانشگاه باخبر شوید.

این بدین خاطر است که هر دانشگاه از شرایط پذیرش تحصیلی خاصی برای هر مقطع دانشگاهی برخوردار است. کافیست تا به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و یا برای راحتی بیشتر کار، از جزئیات ارائه شده در وب‌سایت lets go uni استفاده کنید.

در حالت کلی میانگین معدل مورد نیاز دانشگاه‌های کانادا معادل GPA 3 (معدل 16 تا 17 ) است و در عین حال بخاطر اینکه عموماً دیپلم در سن 18 سالگی دریافت می‌شود، با احتساب وقفه تحصیلی 2 تا 3 ساله، نباید سن متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی کانادا از 21 تا 22 سال فراتر رود و این یکی از شرایط تحصیل در کاناداست.

از این رو سن بالای متقاضی و یا وجود گپ تحصیلی بیش از 3سال موجب شک افسر ویزا شده و در صورت نبود دلایل قانع کننده (حتی با وجود صدور نامه پذیرش دانشگاه)، ریجکت ویزای کانادا را به همراه خواهد داشت.

بر همین اساس متقاضی ادامه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم باید علاوه بر برخورداری از رزومه تحصیلی قابل قبول و مدرک زبان بین‌المللی، از تمکن مالی مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا و وقفه تحصیلی متعادلی برخوردار باشد.

ادامه تحصیل در کانادا با دیپلم

شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

بنابر اطلاعات ارائه شده در بخش دانشگاه های لتس گو یونی، به طور معمول برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه های کانادا، متقاضی نیازمند داشتن نمره زبان خوب آیلتس و تافل (حداقل مجموع 6.5)، معدل GPA 3 تا 3.2، داشتن انگیزه‌نامه، رزومه تحصیلی قابل قبول و توصیه‌ نامه از اساتید دانشگاه قبلی خود است. 

البته شرایط سنی و گپ تحصیلی نیز از شرایط مقطع کارشناسی ارشد است و در صورت وجود وقفه زمانی زیاد از دریافت آخرین مدرک تحصیلی (کارشناسی) و برخورداری از سن بالا ( بیش از 30 سال) متقاضی، ممکن است با صدور ویزای تحصیلی کانادا برای وی موافقت نشود.

هزینه تحصیل در کانادا

بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های کانادا چه اتفاقی می‌افتد؟

رویکرد دولت فدرال کانادا بدین شکل است که به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی به عنوان مواردی ایده آل برای کار، زندگی و اقامت دائم در این کشور نگاه می‌کند. این بدین خاطر است که دانشجویان بین‌المللی در کانادا جوان و پر انرژی بوده، دارای دانش و فرهنگ بروز هستند، از مهارت‌های زبانی در سطح بالایی برخوردار بوده و با سبک زندگی و بازار کار این کشور آشنایی دارند.

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، مجوز کار PGWP به شما اجازه کار تمام‌وقت در بازار کار کانادا را برای حداکثر 3سال می‌دهد. با توجه به تغییرات به وجود آمده در سیستم مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا، دانشجویان بین‌المللی این امکان را دارند تا به راحتی و با ستفاده از روش‌های مختلفی نظیر برنامه نامزدی استانی، ویزای تحصیلی خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنند.

بر همین اساس، چه برای برگشت به وطن و فعالیت در داخل کشور قصد تحصیل در دانشگاه‌ های کانادا را داشته باشید و چه برای دریافت اقامت دائمی و فعالیت در بازار کار بین‌المللی کانادا، تحصیل در کانادا یک تصمیم برد – برد برای متقاضیان واجدشرایط محسوب می‌شود و سختی‌های اولیه پیگیری درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی آن در قبال مزایای بیشمارش چندان به چشم نمی‌آید.

Lets go uni همواره برای معرفی بهترین گزینه‌ها و مقاصد تحصیلی دنیا و ارائه ارزیابی و مشاوره تحصیلی به شما عزیزان در خدمت است و قدم به قدم شما را در مسیر تحصیلی کانادا همراهی می‌نماید.