تحصیل رایگان در ایتالیا به آرزوی بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. شاید ذهن شما هم درگیر سوالاتی از شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا و مدارک مورد نیاز آن باشد؛ برای یافتن پاسخی درست برای سوال‌هایتان از جمله شرایط و مدارک تحصیل رایگان در ایتالیا ما را در این بخش از سایت مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراهی کنید.

تحصیل رایگان در ایتالیا

کشور ایتالیا سرزمینی چکمه‌ای‌شکل مستقر در جنوب اروپا، یکی از کشورهای عضو اتحادیه شنگن است که هر ساله میزبان بیش از 32 هزار دانشجوی بین‌المللی می‌شود. دانشگاه های ایتالیا در دو بخش خصوصی و دولتی دوره‌های تمام مقاطع آکادمیک را برای جذب متقاضیان مهاجرت تحصیلی در دو زبانِ ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌کنند.

این سرزمین شبه‌جزیره‌ای احاطه در آب‌های دریای آدریاتیک، دریای لیگوریا، دریای تیرنی، دریای ایونی و دریای مدیترانه از چندین جزیره کوچک تشکیل شده که بزرگ‌ترین آن‌ها سیسیل و ساردینیا نام دارد. مساحت کل کشور ایتالیا تقریبا یک‌پنجم ایران برآورد می‌شود؛ اما بسیاری از موسسات آموزشی آن در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است و برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی پذیرش صادر می‌کنند.

کشور ایتالیا مهد دانش آکادمیک و هنر بوده است؛ اولین دانشگاه رسمی جهان «دانشگاه بولونیا» نام دارد که با بیش از نهصد سال قدمت در شهری به همین نام در شمال کشور ایتالیا جای گرفته است. بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته‌های هنری مانند موسیقی و گرافیک، دانشگاه های ایتالیا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌کنند.

دانشگاه بولونیا قدیمیترین دانشگاه ایتالیا و جهان است

اما نکته‌ای که در این نوشتار باید به آن توجه اکید کرد، این است که «تحصیل رایگان در ایتالیا» یک تصور نادرست از سیستم آموزش عالی این کشور در میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی است. شرایط نه چندان پیچیده پذیرش تحصیلیِ دانشجویان بین‌المللی در دهه‌های اخیر با تغییراتی روبه‌رو شد.

از آن پس متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، چه در دانشگاه های دولتی این کشور و چه موسسات آموزشی خصوصی آن موظف به پرداخت شهریه شده‌اند و تحصیل در ایتالیا به صورت کاملا رایگان عملا معنا باخت.

گرچه هنوز هم دانشجویان نخبه و واجد شرایط می‌تواند به‌صورت رایگان در این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به تحصیل بپردازند؛ اما عموم متقاضیان مهاجرت تحصیلی باید پرداخت شهریه سالانه و همچنین هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرند.

برای جذب دانشجویان موفق و واجدِ شرایط، دولت شرایطی را برای صدور پذیرش تحصیلی و همچنین ویزای دانشجویی تعیین کرد تا در میان داوطلبان بی‌شمار، افراد واجد شرایط را برای اعطای پذیرش تحصیلی برگزیند و اقامت موقت این کشور را به عنوان عضوی از اتحادیه شنگن اعطا کند.

با توجه به شرایطی که این کشور برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است، دولت ایتالیا با جذب دانشجویان بین‌المللی از تمام کشورها و ارائه مجوز اقامت موقت در قالب ویزای تحصیلی، به دنبال کسب درآمد و عواید مالی است؛ بنابراین تحصیل صددرصد رایگان آن هم برای دانشجویان خارجی در عصر حاضر مقوله‌ای دور از ذهن است.

با اینکه تحصیل رایگان در ایتالیا برای عموم متقاضیان مهاجرت تحصیلی تقریبا عاملی غیر ممکن است، اما برنامه‌های کمک‌هزینه متنوعی در سیستم آموزش عالی ایتالیا طرح شده تا هزینه‌های تحصیل و همچنین مخارج زندگی در این کشور را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

همان‌طور که گفتیم، کشور ایتالیا یکی از 26 کشور حوزه اتحادیه شنگن است؛ به همین دلیل دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای مهاجرت تحصیلی و پس از مدتی دریافت مجوز اقامت دائم آن اهمیت بسیاری دارد.

حال اگر امکان کاهش هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و زندگی در این سرزمین هم وجود داشته باشد، خیل عظیمی از متقاضیان مهاجرت تحصیلی را به خود جلب می‌کنند. پس باید سابقه تحصیلی چشمگیری برای جلب نظر مسئولان و شرکت در این رقابت ارائه داد.

جهت اطلاع از شهریه دانشگاه های ایتالیا باید وارد سایت رسمی دانشگاه مورد نظر شد و هزینه‌های مربوط به رشته انتخابی را مطالعه کرد. باید توجه داشت که علاوه‌بر شهریه ثابت ترمی یا سالانه، مخارج جانبی دیگری نیز در این بخش اعلام می‌شود.

بسیاری از برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانشگاه‌ها که شامل حال دانشجویان بین‌المللی نیز می‌شود، در سایت رسمی دانشگاه به همراه شرایط هر یک مکتوب شده است. باید توجه داشت که برخی از این برنامه‌ها نیازی به ارائه درخواست ندارد و برخی دیگر نیاز به ارسال فرم تکمیل‌شده درخواست دارد.

در کل شهریه دانشجویان بین‎المللی در دو بخش دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اعلام می‌شود؛ بنابراین باید کشور مبدا را نیز در نظر داشته باشید. در سایت رسمی دانشگاه های ایتالیا و موسسات آموزشی این کشور، شرایط پذیرش تحصیلی را نیز می‌توان مطالعه کرد.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تحصیل در ایتالیا به صورت کاملا رایگان به معنای واقعی کلمه امکان‌پذیر نیست؛ اما سازوکار پذیرش متقاضیان مهاجرت تحصیلی به نحوی طراحی شده تا با دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی بسته به شرایط دانشجو، مخارج تحصیل تا میزان چشمگیری کاهش یابد.

برخی از انواع برنامه‌های کمک‌هزینه دولتی این کشور شامل تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان ممتاز و نخبه می‌شود و تحصیل رایگان در ایتالیا را رقم می‌شوند که اغلب در مقاطع تکمیلی به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌یابد. این برنامه‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود و ثبت درخواست آن برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی شامل ادمیشن فی نیست.

باید توجه داشت که استفاده از برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویان خارجی و بورسیه تحصیلی ایتالیا هم به خصوص در مقطع کارشناسی شرایط مشخصی دارد و برای درخواست تحصیل در ایتالیا به صورت کاملا رایگان باید واجد شرایط بود و مدارک مورد نیاز جداگانه‌ای را ارسال کرد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا اول از همه نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی مورد نظر دارد. تقریبا تمام دانشگاه های ایتالیا شرایط پذیرش تحصیلی را به تفکیک برنامه‌های تحصیلی در سایت رسمی اعلام کرده‌اند. شرط معدل دانشگاه های ایتالیا و چگونگی تبدیل معدل ایران به ایتالیا را در این صفحه مطالعه کنید.

مدرک زبان

به طور کلی تحصیل در ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی صورت می‌گیرد. فارغ از برخی رشته‌های خاص مانند رشته‌های زیر مجموعه علوم پزشکی (که نیاز به تسلط هر دو زبان دارد)، برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا تنها با ارائه مدرک زبان انگلیسی هم می‌توان اقدام کرد.

باید توجه داشت که تحصیل در ایتالیا و زندگی در کشوری که زبان رسمی خود را دارد، تسلط به زبان ایتالیایی می‌تواند محدودیت انتخاب رشته و دانشگاه را از میان بردارد. اما در صورتی که متقاضی مهاجرت تحصیلی به دنبال دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی باشد، باید مدرک زبان انگلیسی با نمره متوسط به بالا ارائه کند.

لازم به ذکر است که یکی از شرایط اکید مهاجرت تحصیلی به ایتالیا چه در مرحله دریافت پذیرش و چه در هنگام اخذ ویزای دانشجویی این کشور، نمره زبان است؛ اما متقاضیان مهاجرت تحصیلی که نمره مناسبی در کارنامه زبان خود ندارد، می‌توانند با شرکت در دوره‌های زبان دانشگاه‌ها ابتدا سطح تسلط زبان خود را ارتقا دهند و پس از آن دوره آکادمیک اصلی را شروع کنند.

نمره زبان برای دریافت پذیرش تحصیلی معمولا متوسط به بالاست؛ برای مثال نمره آیلتس 6 به بالا برای مقطع کارشناسی مناسب است. اما برای تحصیل رایگان در ایتالیا باید نمره بهتر و سوابق آکادمیک قابل‌توجهی را ارائه کرد. افزون بر این، برخی برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی ایتالیا برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی نیاز به ارائه مدرک زبان ایتالیایی در سطح B1 دارند.

تحصیل رایگان در ایتالیا نیاز به شرایط و مدارک ویژه‌ ای است.

چگونه بورسیه تحصیلی ایتالیا دریافت کنیم؟

بورسیه تحصیل در کشور ایتالیا برای دانشجویان خارجی جهت تحصیل رایگان یا ارزان‌تر، انواع مختلفی دارد؛ برخی از آن‌ها مختص مقطع تحصیلی خاصی است و برخی دیگر علاوه‌بر شهریه و به طور کلی هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی افراد را نیز پوشش می‌دهد.

بورسیه تحصیلی کشور ایتالیا بسته به نوع آن، قسمتی از هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را پوشش می‌دهد؛ برخی میزان شهریه پرداختی را کاهش می‌دهند، برخی سایر هزینه‌های دانشگاه های ایتالیا را پوشش می‌دهند و برخی دیگر مخارج زندگی دانشجو را نیز شامل می‌شوند.

برای تحصیل در ایتالیا به صورت رایگان باید شرایط سنی مناسب، سوابق تحصیلی درخشان، نمره زبان انگلیسی مناسب و تسلط به زبان ایتالیایی داشت. در مقاطع تحصیلی تکمیلی نیز تالیفات و پژوهش‌های مرتبط با رشته تحصیلی مورد نیاز است.

متقاضیان تحصیل رایگان در ایتالیا باید برای مقطع کارشناسی تا 25 سالگی، برای مقطع کارشناسی ارشد تا 28 سالگی و برای مقطع دکتری تا 30 سالگی اقدام کنند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقاطع بالاتر یا شرکت در دوره‌های پژوهشی نیز باید کمتر از 40 سال سن داشته باشند. البته شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا و مهاجرت تحصیلی کمی متفاوت است.

باید توجه داشت که بورسیه تحصیلی معمولا به صورت کامل و فول فاند به دانشجویان ایرانی اعطا نمی‌شود؛ مگر اینکه شرایط متقاضی بسیار متفاوت باشد و از میان نخبه‌ها و استعدادهای درخشان باشد تا بتواند تحصیل رایگان در ایتالیا را تجربه کند.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی و تحصیل در ایتالیا می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی در هنگام ثبت درخواست پذیرش تحصیلی، فرم مربوط به بورسیه تحصیلی را نیز تکمیل و ارسال کنند. رسیدگی به درخواست توسط دفتر دیگری بررسی می‌شود؛ به همین دلیل امکان دارد در این مرحله هم نیاز به ارسال مجدد مدارک تحصیلی باشد.

علاوه‌بر موارد فوق، مسئولان پذیرش بورسیه تحصیلی ایتالیا مواردی همچون تابعیت و وضعیت اقامت، تعداد افراد خانواده و فرزندان، شرایط دریافت بیمه و مالیات، شرایط سلامت و شغلی والدین، کشور مبدا برای مهاجرت تحصیلی و ... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا

به دلیل استقبال متقاضیان مهاجرت تحصیلی از تحصیل در ایتالیا، این کشور به دنبال افزایش تعداد دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان است. در حال حاضر برخی از دانشگاه های ایتالیا اقدام به ارائه دوره‌های تخصصی اکثر مقاطع به زبان انگلیسی کرده‌اند.

همان‌طور که گفتیم برای تحصیل در دوره‌های انگلیسی باید مدرک زبان انگلیسی با نمره مشخصی ارائه کرد؛ برای مثال نمره مدرک زبان آیلتس برای پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی باید 6 به بالا، کارشناسی ارشد 6.5 به بالا و مقطع دکتری 7 به بالا باشد. تحصیل رایگان در ایتالیا به نمره کامل نیاز دارد.

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا مدرک فارغ‌التحصیلی از مقاطع تحصیلی پیشین است. برای تحصیل در ایتالیا باید معدل 15 به بالا داشت، اما برای تحصیل رایگان در ایتالیا باید حداقل نمره معدل مدرک فارغ‌التحصیلی از مقطع پیشین 19.5 باشد.

ارائه مقالات و کتب تالیفی به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی یکی از موارد مثبت و نه الزامی در حیطه پذیرش تحصیلی محسوب می‌شود؛ اما برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل رایگان در ایتالیا، ارائه مقالات ISI یا تالیفات در زمینه مرتبط با رشته انتخابی الزامی است.

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در  ایتالیا باید مدارک مورد نیاز را به زبان ایتالیایی ترجمه کنند و به همراه اسکن اصل مدارک برای دریافت پذیرش تحصیلی اقدام کنند. علاوه‌بر موارد گفته شده، ریز نمرات دانشجو، نامه تمکن مالی برای اثبات پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی، رسید ادمیشن فی، فرم تکمیل شده درخواست پذیرش تحصیلی، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه (برای مقاطع عالی)، و نمونه کار (در برخی رشته‌های هنری و مهندسی) مورد نیاز است.

همان‌طور که گفتیم، تحصیل در ایتالیا به صورت کاملا رایگان نیاز به شرایط بسیار ویژه‌ای دارد، اما جهت استفاده از برنامه‌ها کمک‌هزینه تحصیلی باید پس از ارسال درخواست پذیرش تحصیلی اقدام کرد. هر یک از انواع بورسیه‌های این کشور به مدارک و شرایط مشخصی نیاز دارد. برای اطلاع از شرایط و انواع آن، راهنمای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا را مطالعه کنید.

بد نیست بدانید که دوره‌های تحصیلی ارائه شده برای دانشجویان بین‌المللی به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه شنگن هزینه مناسب و به‌صرفه‌ای دارد. بسته به شهر مورد نظر و سبک زندگی افراد هزینه زندگی در این کشور ماهانه 700 تا هزار یورو آب می‌خورد.

شهریه سالانه دانشگاه‌های میزبان مهاجرت تحصیلی نیز بسته به رشته و مقطع تحصیلی 3 هزار تا 4 هزار یورو برآورد می‌شود. البته تحصیل در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی و علوم مهندسی گران‌تر از دیگر رشته‌های دیگر محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در لیست بهترین کشورهای جهان قرار گرفته‌اند. از نگاه موسسه رتبه‌بندی QS دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با رتبه 137 جهانی، دانشگاه بلونیا با رتبه 160 جهانی، دانشگاه ساپیئنزا در رم با رتبه 171 جهانی، دانشگاه پادووا با کسب رتبه 216 جهانی و دانشگاه میلان با کسب رتبه 301 جهانی از بهترین دانشگاه های ایتالیا برشمرده می‌شوند.

شاید تحصیل در این موسسات آموزشی نامبرده شده در بالا فقط برای برخی دانشجویان نخبه رایگان باشد، اما دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی آن‌ها می‌تواند دستاوری آینده‌ساز برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی محسوب شود.

جهت بررسی وضعیت تحصیلی خود برای دریافت پذیرش تحصیلی می‌توانید با دریافت وقت مشاوره اینترنتی از سایت مهاجرتی لتسگویونی از دانش و تجربه همکاران ما در بخش اعزام دانشجو به خارج از کشور بهره‌مند شوید.