برای آگاهی از شرایط خوابگاه دانشجویی در مجارستان با مجله لتسگو یونی همراه باشید تا درباره شرایط گرفتن خوابگاه دانشجویی در مجارستان به طور کامل اطلاعات خود را به روز نمایید. مجارستان در حال تبدیل شدن به یک مقصد دانشجویی پرطرفدار در خارج از کشور است که در طول دو دهه اخیر توانسته جایگاه علمی قابل قبولی را میان سایر کشورهای مهاجرپذیر به دست آورد به ویژه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های مجارستان میان مردم سرتاسر جهان از جمله ایرانیان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. 

در این میان تنها کیفیت و سطح علمی دانشگاه های مجارستان نیست که از آن کشوری مهاچرپذیر ساخته، بلکه تجربه زندگی در یک کشور اروپای مرکزی با فرهنگی غنی و تاریخی جذاب را می‌توان عامل اصلی محبوبیت این کشور در میان مهاجران دانست. در بیست سال گذشته بیش از 30000 دانشجوی بین‌المللی در موسسات آموزش عالی مجارستان تحصیل کرده‌اند که اکثر آن‌ها متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی بوده‌اند. ارائه برنامه‌های آموزشی به دو زبان بین‌المللی مانند انگلیسی و آلمانی از دیگر دلایل تبدیل مجارستان به یک مقصد دانشجویی محبوب می‌باشد.

اقامت دانشجویی در مجارستان یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان خارجی است که وارد این کشور اروپایی می‌شوند. دانشجویان می‌توانند در خوابگاه دانشجویی که از سوی دانشگاه معرفی می‌شود و یا شرکت‌های خصوصی آن‌ها را تامین می‌کنند اقامت داشته باشند. همچنین امکان اجاره آپارتمان دانشجویی برای آن دسته از کسانی که تمایلی به زندگی در خوابگاه ندارند نیز فراهم است. اگر تصمیم پیش روی شما برای ادامه زندگی، مهاجرت و تحصیل در کشور مجارستان است برای آگاهی از شرایط خوابگاه دانشجویی در مجارستان و هزینه سکونت در این مراکز اقامتی، این محتوا را دنبال کنید. 

خوابگاه دانشجویی در مجارستان 

برای زندگی دانشجویی در مجارستان انواع مختلف اسکان وجود دارد اما درست مانند سایر کشورهای مهاجرپذیر، ارزان‌ترین و راحت‌ترین نوع اقامت برای مهاجران تحصیلی اقامت در خوابگاه دانشجویی است. اکثر خوابگاه‌های دانشجویی در مجارستان وابسته به یک دانشگاه هستند که شرایط اقامت در آن‌ها نیز توسط همان دانشگاه تعیین می‌شود.

در مجارستان نیز مشابه اکثر مقصدهای تحصیلی، خوابگاه به دو دسته خوابگاه‌های داخل دانشگاه On-campus و خارج از محوطه دانشگاه Off-campus تفکیک می‌شوند. البته در بسیاری از موارد واحدهای قامتی که خارج از محوطه دانشگاه هستند نیز تحت نظارت و مدیریت یکی از دانشگاه‌های مجارستان می‌باشند. 

دانشجویان خارجی میتوانند در طول دوران تحصیل خود در خوابگاه دانشجویی در مجارستان اقامت داشته باشند. نکته قابل توجه این است که برای ورود به مجارستان با ویزای تحصیلی لازم است که دانشجویان در زمان دریافت ویزا محل زندگی و اقامت خود را مشخص کنند بنابراین اگر تصمیم دارید پس از ورود به مجارستان در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشید باید از طریق دانشگاه محل تحصیل خود، از مراکز اقامتی موجود و شرایط لازم برای دریافت یکی از ‌آن‌ها به عنوان دانشجوی خارجی آگاه شوید.

شرایط پذیرش و امکانات موجود در خوابگاه‌ها تقریبا مشابه یکدیگر است. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین و شناخته شده‌ترین خوابگاه‌ دانشجویی در مجارستان می‌پردازیم که تحت نظارت معتبرترین دانشگاه های این کشور فعالیت می‌کنند: 

خوابگاه دانشجویی Nova Inn 

خوابگاه دانشجویی Nova Inn در شهر بوداپست مجارستان واقع شده و یک مرکز کوچک است که در فاصله 200 متری از ساختمان اصلی کالج بوداپست قرار دارد. این خوابگاه از 6 آپارتمان تشکیل شده که در هر واحد آپارتمانی آن 4 تا 7 دانشجو زندگی می‌کنند. هر واحد آپارتمانی دارای یک آشپزخانه مجهز، اتاق نشیمن، حمام و سرویس بهداشتی می‌باشد. دانشجویان این خوابگاه به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. 

خوابگاه دانشجویی CEU 

CEU را می‌توان یک مرکز اقامتی درجه یک در بوداپست دانست که پذیرای دانشجویان بین‌المللی در این شهر است. این مرکز در فاصله‌ای نزدیک از ایستگاه حمل و نقل عمومی قرار گرفته و دارای امکانات ویژه‌ای از جمله سالن کنفرانس، استخر و سالن بدنسازی می‌باشد. این مجموعه اقامتی از اتاق‌های یک تخته و دو تخته تشکیل شده که آشپزخانه و سالن تلویزیون در هر طبقه میان اتاق‌ها مشترک است. از دیگر خدمات عمومی و امکانات مرکز CEU در بوداپست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
•    رستوران و کافه
•    فروشگاه
•    خشکشویی
•    پارکینگ
•    زمین تنیس در فضای باز
•    اتاق مطالعه
•    سالن فوتسال و بیلیارد
•    اینترنت پرسرعت

خوابگاه دانشجویی پردیس دبرسن 

این خوابگاه در پردیس دانشگاه دبرسن (دبرتسن) مجارستان در فاصله‌ای نزدیک از دانشکده انفورماتیک آن واقع شده است. در واقع این مجموعه یکی از خوابگاه‌های باکیفیت On-campus در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های مجارستان است. این اقامتگاه دانشجویی موقعیت مکانی بسیار مطلوبی داشته و تا مرکز شهر تنها 15 دقیقه فاصله دارد. خوابگاه دانشجویی پردیس دبرتسن از دو ساختمان تشکیل شده که دارای 930 تخت در فضایی به مساحت 17 هزار متر مربع می‌باشد.

توجه داشته باشید که در این مجموعه اقامتی نیز مانند اکثر موارد مشابه امکان اقامت در اتاق تک نفره وجود ندارد و اتاق‌ها حداقل دو تخته با یک حمام هستند. آشپزخانه فضایی مشترک است و هر چند اتاق باید از یک فضا برای آشپزی و خوردن غذا استفاده کنند. سایر خدمات خوابگاه پردیس عبارتند از:
•    اینترنت پرسرعت
•    تلویزیون
•    تلفن
•    تخت و کمد لباس اختصاصی
•    سالن ورزشی
•    خشکشویی
•    رستوران و بوفه مواد غذایی
•    فروشگاه لوازم‌التحریر

خوابگاه دانشجویی در کشور مجارستان

خوابگاه دانشجویی دانشگاه سملویس 

خوابگاه سملویس(Semmelweis) واحد اقامتی تامین شده از سوی دانشگاه سملویس، بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی در مجارستان است که در مرکز شهر بوداپست و در فاصله اندکی تا دانشگاه، مراکز خرید، ایستگاه حمل و نقل عمومی و منظره زیبای رودخانه تیسا قرار گرفته است. این خوابگاه از 204 اتاق تشکیل شده که اتاق‌های آن در ابعادی بزرگ و 4 تخته طراحی شده‌اند. در این مرکز اقامتی، فضای آشپزخانه و غذاخوری به صورت اشتراکی میان چند اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایر خدمات خوابگاه سملویس:
•    مبلمان در هر اتاق
•    تخت و کمد لباس اختصاصی
•    یخچال در هر اتاق
•    اینترنت پرسرعت
•    سالن مطالعه
•    سالن ورزشی

خوابگاه دانشجویی هرمان اتو کالجیوم 

خوابگاه Herman Ottó Kollégium تحت نظارت دانشگاه سگد یا همان دانشگاه آلبرت سنت جورجی در شهر سگد، سومین شهر بزرگ مجارستان می‌باشد. در صورتی که دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه SZTE هستید می‌توانید برای دریافت اقامت در این مرکز اقدام کنید. خوابگاه هرمان اتو کالجیوم یکی از قدیمی‌ترین مراکز اقامت دانشجویی در مجارستان است که نخستین بار در سال 1972 با هدف اسکان دانشجویان متاهل افتتاح شد. در حال حاضر این مجموعه دارای 322 اتاق سه تخته است که هر اتاق مجهز به کمد اختصاصی، میز تحریر و سرویس بهداشتی می‌باشد. آشپزخانه و اتاق غذاخوری، اینترنت پرسرعت، سالن بدن‌سازی، کتابخانه و استودیو مجهز به وسایل الکترونیکی ضبط و پخش از دیگر امکانات این خوابگاه می‌باشد.

خوابگاه دانشجویی آگوستا 

خوابگاه آگوستا(Auguszta) نیز مانند خوابگاه پردیس یکی از واحدهای اقامت دانشجویی ارائه شده توسط دانشگاه دبرتسن (Debreceni Egyetem) در شهر دبرتسن، دومین شهر بزرگ مجارستان می‌باشد. از جمله مزیت‌های این خوابگاه دانشجویی امکان اقامت در اتاق‌های یک نفره است. این ساختمان از واحدهای آپارتمانی یک، دو و سه اتاقه با حمام و بالکن تشکیل شده است. هر آپارتمان دارای یک آشپزخانه و سالن غذاخوری با یخچال و تمامی ظروف آشپزخانه، اجاق برقی و مایکروویو می‌باشد. سایر خدمات عمومی خوابگاه دانشجویی آگوستا عبارتند از:
•    اینترنت پرسرعت
•    خشکشویی
•    سالن کنفرانس
•    سالن ورزشی و تناسب اندام
•    پارکینگ 

خوابگاه دانشجویی لاجوس کوثوت 

لاجوس کوثوت (Lajos Kossuth) یکی دیگر از خوابگاه‌های موجود در پردیس دانشگاهی دبرتسن است که در مرکز مجموعه دانشگاهی آن قرار گرفته است. این خوابگاه دارای اتاق‌های دو تخته با حمام اختصاصی می‌باشد که آشپزخانه و سالن غذاخوری آن در هر طبقه مشترک است. از دیگر امکانات عمومی این اقامتگاه می‌توان به اینترنت پرسرعت و سالن تلویزیون اشاره کرد.  

خوابگاه دانشجویی خصوصی در مجارستان

خوابگاه دانشجویی Károlyi Mihály Kollégium 

در شهر سگد مجارستان چندین خوابگاه بزرگ و معتبر وجود دارد که در میان آن‌ها خوابگاه Károlyi Mihály Kollégium بزرگ‌ترین مجموعه اقامتی دانشجویی در شهر سگد و در کل کشور مجارستان است. این اقامتگاه تحت مدیریت و نظارت دانشگاه Szeged برای اسکان بیش از 800 دانشجو در نظر گرفته شده است. این خوابگاه از دو ساختمان تشکیل شده و 600 اتاق دارد. امکانات ارائه شده در بزرگ‌ترین خوابگاه مجارستان به شرح زیر می‌باشد:
•    کمد اختصاصی و سینک در هر اتاق
•    سرویس بهداشتی زنانه و مردانه در راهرو هر طبقه
•    آشپزخانه مجهز به یخچال و اجاق گاز در هر طبقه به طور مشترک
•    اتاق مهمان
•    اتاق تلویزیون در هر طبقه
•    خشکشویی
•    روزنامه اختصاصی 
•    اردو دانشجویی 

خوابگاه دانشجویی Jancsó Miklós Kollégium 

این خوابگاه یکی دیگر از واحدهای اقامتی در شهر سگد مجارستان است که پذیرای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شهر می‌باشد. موقعیت مکانی خوابگاه Jancsó Miklós Kollégium برای زندگی دانشجویی بسیار مناسب است چرا که در فاصله بسیار نزدیکی تا دانشکده‌ها، مرکز خرید و ایستگاه راه‌آهن قرار گرفته است. این خوابگاه دانشجویی از 233 اتاق 4 تخته مجهز به کمد اختصاصی، مبلمان و اینترنت تشکیل شده است. آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی در هر طبقه مشترک است. این خوابگاه دارای سالن مطالعه و سالن ورزشی نیز هست. 

خوابگاه دانشجویی Apáthy István Kollégium 

این خوابگاه تحت نظارت دانشگاه سگد مجارستان فعالیت کرده و مختص دانشجویان رشته پزشکی عمومی است که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این خوابگاه 234 اتاق 3 تخته دارد که هر اتاق مجهز به کمد اختصاصی و مبلمان است. در هر طبقه ساختمان خوابگاه Apáthy István Kollégium، آشپزخانه، اتاق استراحت و سالن مطالعه مشترک وجود دارد. 

خوابگاه دانشجویی مادسار جوزف کالجیوم 

خوابگاه Madzsar Kollégium در محله لیگت پربرگ در شهر سگد واقع شده و در فاصله‌ای از مرکز شهر قرار دارد. این خوابگاه از 138 اتاق تشکیل شده که دو و سه تخته می‌باشند. هر اتاق مجهز به میز تحریر و کمد اختصاصی است و سایر امکانات مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در طبقات مشترک هستند. سالن مطالعه و کنفرانس، سالن کامپیوتر و اینترنت پرسرعت از جمله خدمات عمومی این مجموعه اقامتی می‌باشد. 

خوابگاه دانشجویی تلهکی بلانکا کالجیوم 

خوابگاه Teleki Blanka Kollégium تحت نظارت دانشگاه سگد و کالج ترتبیت معلم Gyula Juhász مدیریت می‌شود. این خوابگاه دارای 400 اتاق است که هر دو اتاق چهار تخته در یک واحد مشترک قرار دارند. هر واحد دارای میز تحریر، فضای مطالعه، یخچال و سینک ظرفشویی مشترک میان دو اتاق می‌باشد. از جمله مزیت‌های خوابگاه تلهکی این است که اتاق‌هایی را به دانشجویان معلول و کم‌توان جسمی اختصاص داده است. اینترنت پرسرعت از دیگر خدمات عمومی این مجموعه اقامتی است.

هزینه خوابگاه دانشجویی در مجارستان 

در مهاجرت تحصیلی هزینه محل اقامت بیشترین درصد بودجه لازم و هزینه ماهیانه را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه‌ای که باید برای اقامت دانشجویی در مجارستان پرداخت کنیم به نوع مسکن انتخابی و کیفیت آن بستگی دارد. همچنین شهری که در آن تحصیل می‌کنیم تاثیر مستقیمی بر اجاره ماهیانه مسکن و سایر هزینه‌ها دارد. برای مثال زندگی در شهر بوداپست گران‌تر از سایر شهرهای دانشجویی مجارستان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص محتوای معایب و مزایای زندگی در مجارستان را در مجله لتسگو یونی دنبال کنید. 

به طور کلی می‌توان گفت که اجاره ماهیانه خوابگاه دانشجویی در مجارستان حدود 210 تا 300 یورو می‌باشد که این مبلغ برای اجاره ماهیانه یک آپارتمان شخصی در حدود 400 تا 500 یورو خواهد بود. بنابراین اگر تصمیم شما مهاجرت تحصیلی به مجارستان است و هنوز نوع مسکن اقامتی خود را انتخاب نکرده‌اید هزینه 200 تا 500 یورو را برای مسکن خود در نظر داشته باشید. برای آگاهی از هزینه دقیق خوابگاه‌های دانشجویی در مجارستان که تحت نظارت دانشگاه‌ها می‌باشند لازم است از طریق بخش اطلاع رسانی همان دانشگاه کسب اطلاع نمایید. 

خوابگاه دانشجویی دولتی در مجارستان

آپارتمان دانشجویی در مجارستان 

بسیاری از دانشجویان هستند که تمایلی به زندگی در خوابگاه دانشجویی را نداشته و ترجیح می‌دهند که در طول دوران تحصیل خود در فضایی شخصی‌تر همراه با احساس استقلال بیشتر زندگی کنند. در چنین حالتی اجاره یک آپارتمان دانشجویی بهترین گزینه است. یکی از مهم‌ترین نکات در اجاره آپارتمان شخصی اطمینان از امنیت آن است.

هزینه اجاره آپارتمان به مساحت آن، منطقه مورد نظر و شهری که در آن تحصیل می‌کنیم بستگی دارد برای مثال در شهر بوداپست اجاره ماهیانه یک آپارتمان کوچک دانشجویی از 320 تا 550 یورو می‌باشد این در حالی است که اکثر مالکان مبلغی را به عنوان ودیعه دریافت می‌کنند که معمولا معادل اجاره دو ماه است. 

جستجوی خوابگاه دانشجویی در مجارستان 

در صورتی که تصمیم دارید در یکی از مراکز اقامتی وابسته به دانشگاه محل تحصیل خود ساکن شوید می‌توانید از طریق سایت دانشگاه خود اطلاعات لازم در خصوص خوابگاه‌های دانشجویان خارجی را کسب کنید. علاوه بر این سایت های دیگری وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها وضعیت و شرایط خوابگاه در مجارستان را جستجو و پیدا کنید:
•    Belvárosi Apartment House 
•    https://deanscollegehotel.com/
•    IN Budapest Student Apartments