آیا میدانید شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی در فرانسه را دارید یا خیر؟ هر ساله دانشجویان بسیاری، بار سفر بسته و راهی تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه می‌شوند. چگونگی کیفیت محل اقامت و شرایط لازم جهت دریافت خوابگاه دانشجویی در فرانسه یکی از مهمترین دغدغه‌های این مهاجران اندیشمند است.

کشور فرانسه به دلیل برخورداری از تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب در کنار فرهنگ و ادب بسیار غنی همواره یکی از کشورهای محبوب اروپایی بوده که هر ساله سیل عظیمی از گردشگران و تجار را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. در این میان دانشجویان بین‌المللی نیز سهم گسترده‌ای از اتباع خارجی فرانسه را به خود اختصاص داده‌اند چرا که تحصیل در دانشگاه های پاریس پایتخت فرانسه و سایر شهرهای بزرگ این کشور می‌تواند راهی برای دریافت اقامت دائم این سرزمین رویایی و یا کلیدی طلایی برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر سایر کشورهای جهان باشد. 

اگر مقصد دانشجویی شما فرانسه است لازم است بدانید که پس از ورود به این کشور و در طول دوران تحصیل خود در کجا باید اقامت داشته باشید؟ ارزان‌ترین روش سکونت کدام است؟ آیا دانشگاه شما خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود قرار می‌دهد؟ شرایط و مدارک لازم برای زندگی در خوابگاه دانشجویی دانشگاه‌های کشور فرانسه کدام است؟ برای یافتن پاسخ هر یک از این پرسش‌ها، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

بخشی از محبوبیت کشور فرانسه به عنوان یک مقصد دانشجویی به دلیل ارائه خدمات رفاهی مطلوب به دانشجویان بین‌المللی است که در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی این کشور تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های برتر این کشور در تلاش هستند تا تجهیزات و امکانات رفاهی دانشجویان از جمله کیفیت خوابگاه دانشجویی را هر ساله افزایش داده و از این طریق محیطی آرام و امن را برای ادامه تحصیل آن‌ها فراهم نمایند. 

یافتن محل اقامت دانشجویی در فرانسه به ویژه در شهرهای بزرگ مانند پاریس، لیون، تولوز و مارسی فرآیندی استرس‌آور خواهد بود به خصوص اگر بودجه خاص و محدودی در اختیار داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی دانشجویی در پاریس، پایتخت این کشور، به طور چشمگیری بالاتر از سایر شهرهای بزرگ فرانسه بوده و شهرهای کوچک‌تر مانند نانت، روئن، گرنوبل، لیل و مونپیله به دلیل هزینه مقرون به صرفه زندگی و دسترسی سریع‌تر می‌توانند مقصدهای دانشجو پسند‌تری باشند. 

زمانی که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی وارد فرانسه می‌شوید در صورتی که امکان زندگی در منزل یکی از دوستان و بستگان برای شما وجود نداشته باشد باید بدانید که بهترین انتخاب برای محل اقامت کجاست! بهترین انتخاب برای هر دانشجو وابسته به شرایط فیزیکی، وضعیت مالی، دانشگاه محل تحصیل و .... گزینه‌های متفاوتی می‌تواند باشد. گزینه‌هایی که به عنوان اقامت دانشجویی در فرانسه پیش روی شماست عبارتند از: خوابگاه دانشجویی دولتی، خوابگاه دانشجویی خصوصی و مسکن شخصی. 

خوابگاه دانشجویی دولتی در فرانسه

اکثر دانشگاه‌های دولتی فرانسه امکان اقامت در خوابگاه دانشجویی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته‌اند. این خوابگاه های دانشجویی که توسط مسئول خدمات رفاهی دانشجویی مناطق فرانسه موسوم به CROUS مدیریت می‌شوند مالکیت عمومی داشته و می‌توانند بهترین گزینه برای آن دسته از دانشجویانی باشند که تصمیم دارند کمترین بودجه را به اجاره محل سکونت خود اختصاص دهند. سکونت در مجموعه‌های اقامتی تحت مدیریت CROUS به دلیل مزایای متعدد، معمولاً اولین انتخاب اکثر دانشجویان بین‌المللی می‌باشد.

از جمله مزایای اصلی این گزینه، مقرون به صرفه بودن آن است. اجاره ماهیانه اقامت در یکی از ساختمان‌های این خوابگاه دانشجویی دولتی حدود 450 یورو در شهر پاریس و تا سقف 350 یورو در سایر شهرهای فرانسه می‌باشد.

این نوع خوابگاه دانشجویی در فرانسه، معمولاً درون محوطه دانشگاه و یا در فاصله‌ای نزدیک به آن قرار می‌گیرد که این ویژگی، امکان دسترسی سریع و راحت از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به دانشکده‌ها را فراهم می‌نماید. دیگر مزیت این نوع حوابگاه، وجود جامعه‌ای کوچک از دانشجویان بین‌المللی است که در فضایی مشترک زندگی و تحصیل کرده و از این طریق می‌توانند با فرهنگ‌های مختلف آشنا شده و یا در مسیر تحصیل خود از یکدیگر کمک دریافت کنند. 

تنها نکته منفی در خصوص نوع دولتی خوابگاه دانشجویی در فرانسه این است که تعداد تقاضا برای آن‌ها بسیار زیاد بوده و ظرفیت این خوابگاه ها علی رغم توسعه‌های صورت گرفته در چند سال اخیر همچنان محدود می‌باشد. بدون شک خوابگاه های مجموعه CROUS نمی‌تواند محل سکونت تمام دانشجویان خارجی در فرانسه باشد بنابراین اگر تصمیم دارید که در این خوابگاه ‌های دانشجویی دولتی اقامت کنید باید در اولین فرصت برای ثبت نام و ارائه درخواست اقدام نموده و حتما از طریق سایت دانشگاه محل تحصیل خود پیگیری نمایید که آیا امکان اقامت در خوابگاه دولتی برای شما وجود دارد یا خیر.

در صورتی که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، متقاضی رزرو محل اقامت در یک خوابگاه دولتی دانشگاهی که توسط CROUS مدیریت می‌شود هستید می‌توانید به طور مستقیم از طریق پلت فرم  findunlogement.lescrous.fr اقدام نموده و اطلاعات لازم در خصوص خوابگاه‌های در دسترس و مدارک لازم را به دست آورید. 

توجه داشته باشید که اگر در یکی از دو دسته زیر قرار دارید نیازی نیست که شخصاً و به طور مستقیم برای پیدا کردن خوابگاه دولتی و رزرو آن اقدام کرده و با CROUS تماس برقرار نمایید:

  • اگر در یک برنامه تبادل رسمی دانشجویی و یا Erasmus هستید مسئولیت پیگیری محل اقامت شما در یک خوابگاه دانشجویی دولتی بر عهده سرویس روابط بین‌الملل دانشگاه یا موسسه آموزش عالی میزبان می‌باشد. 
  • اگر از طریق بورسیه تحت مدیریت پردیس فرانسه (Campus France) برای تحصیل به یکی از دانشگاه‌های این کشور سفر می‌کنید مسئولیت رزرو خوابگاه دولتی برای شما و ارسال مدارک بر عهده Campus France می‌باشد.

خوابگاه دانشجویی خصوصی در فرانسه

گزینه دیگری که پیش روی دانشجویان بین‌المللی برای اقامت در طول دوران تحصیل در فرانسه وجود دارد خوابگاه دانشجویی خصوصی است که توسط شرکت‌های خصوصی تامین شده و از طریق یک کادر مجرب مدیریت می‌شود. اگرچه این خوابگاه ‌های خصوصی نسبت به اقامتگاه های دولتی اجاره ماهیانه بالاتری دارند و معمولاً در فاصله دورتری تا دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند اما برای آن دسته از دانشجویان که به فضای شخصی بزرگتر با امکانات بیشتری نیاز داشته و خیلی محدودیتی در بودجه ندارند، گزینه بسیار مناسبی است.

خوابگاه دانشجویی خصوصی امکاناتی از قبیل اتاق‌های مبله، اینترنت پر سرعت، سالن بدنسازی، استخر، سالن غذاخوری، خشکشویی و ... را شامل می‌شود که کمتر در خوابگاه ‌های دولتی وجود دارد. اجاره بهای یک خوابگاه خصوصی به عوامل مختلفی از جمله قدمت ساختمان خوابگاه، تعداد دانشجویان هر اتاق، فاصله آن تا دانشگاه و امکانات خوابگاه بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت که اجاره بهای خوابگاه خصوصی در فرانسه از 350 تا 750 یورو در ماه می‌باشد. 

شرایط خوابگاه دانشجویی در فرانسه

با توجه به اینکه اکثر خوابگاه ‌های دانشجویی خصوصی فرانسه توسط شرکت‌های معتبر طراحی و مدیریت می‌شوند برای اطلاع از شرایط این واحدهای اقامتی می‌توانید به سایت این شرکت‌ها مراجعه کنید که در ادامه به تعدادی ازآن‌ها اشاره نموده‌ایم:
PARME
 Suitétudes
 Les Estudines
 NEXITY Studéa
Fac-Habitat
 Cardinal Campus
 Néoresid
 Kley
 Student Factory

خوابگاه دانشجویان بین‌المللی پاریس

اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی و تحصیل در فرانسه به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی باشید احتمالا نام Cité internationale universitaire de Paris یا همان CIUP را شنیده‌اید. این مجموعه اقامتی بزرگ که در منطقه 14 شهر پاریس قرار گرفته است یک مجموعه خوابگاهی دانشجویی است که بالغ بر 6000 دانشجو، هنرمند، ورزشکار و دانشمند بین‌المللی را در خود اسکان می‌دهد. 

دقت داشته باشید که فرصت سکونت در مجموعه CIUp تنها برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی وجود دارد که در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا در یکی از دانشگاه‌های پاریس ثبت نام نموده و پذیرش دریافت کرده‌اند. اجاره اتاق‌های این خوابگاه بسته به امکانات هر اتاق، سن دانشجو و مدت اقامت متفاوت می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط و مدارک لازم جهت رزرو اتاق در اقامتگاه دانشجویان بین‌المللی پاریس لازم است به وب سایت CIUP مراجعه نمایید. 

خوابگاه دانشجویان بین‌المللی در فرانسه

هاستل دانشجویی در فرانسه

احتمالا با واژه هاستل آشنایی داریم و می‌دانیم که این واژه به مجموعه اقامتی کوچکی اطلاق می‌شود که امکانات نسبتا محدودی داشته و غالبا اشتراکی می‌باشد. در فرانسه و از جمله شهر پاریس هاستل‌هایی وجود دارند که میزبان دانشجویان خارجی و جوانان فرانسوی هستند که هنوز موفق به اجاره خانه شخصی نشده‌اند. 

اکثر این هاستل‌ها که توسط سازمان‌های خصوصی (اغلب سازمان‌های مذهبی) اداره می‌شوند به جوانان 18 تا 25 ساله مجوز اقامت داده و دانشجویانی که با هدف شرکت در دوره کوتاه مدت کارآموزی به فرانسه می‌آیند در اولویت قرار دارند. برخی از این اقامتگاه‌ها برنامه غذایی نیز ارائه می‌دهند. میانگین اجراه ماهیانه یک هاستل دانشجویی در پاریس حدود 600 یورو و در سایر شهرها حدود 400 یورو می‌باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و شرایط لازم برای اقامت در یک هاستل فرانسوی می‌توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید:
national union of student houses 
the association of youth residences and hostels 
the national union for youth housing

مدارک لازم برای خوابگاه دانشجویی در فرانسه

امکان اقامت در هر یک از انواع خوابگاه دانشجویی در فرانسه در صورتی امکان‌پذیر است که در یکی از موسسات آموزش عالی این کشور ثبت نام نموده و نامه پذیرش را در دست داشته باشید. فهرست مدارکی که برای رزرو خوابگاه دانشجویی و یا اجاره مسکن در این کشور مورد نیاز است به نوع محل اقامت و شروط مالک بستگی دارد اما به طور کلی مدارکی که دانشجو باید به همراه داشته باشد عبارتند از:

  • مدارک هویتی و کارت شناسایی
  • اجازه اقامت در فرانسه 
  • کارت دانشجویی و مدارک ثبت نام در دانشگاه
  • نامه‌ای از ضامن (این مورد به اجاره خانه مربوط می‌شود)
  • خانه دانشجویی در فرانسه

اگر زندگی در یک خوابگاه دانشجویی در فرانسه به هر دلیلی برای شما دشوار است و ترجیح می‌دهید که آپارتمان شخصی خود را داشته باشید می‌توانید برای اجاره یک واحد اقامتی شخصی اقدام کنید. زندگی در یک خانه شخصی دو گزینه را پیش روی شما قرار می‌دهد که عبارتند از: 

  • آپارتمان شخصی و یا اشتراکی با چند دانشجو
  •  زندگی اشتراکی با یک خانواده فرانسوی

آپارتمان شخصی 

بسیاری از دانشجویان خارجی تصمیم می‌گیرند که یک واحد آپارتمانی اجاره نموده و دوران تحصیل خود در دانشگاه‌های فرانسه را با آسایش و راحتی بیشتری بگذرانند. اجاره ماهیانه یک آپارتمان شخصی در فرانسه به متراژ، کیفیت و اینکه ساختمان در کدام منطقه شهر قرار گرفته است بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که اجاره ماهیانه یک خانه دانشجویی با کیفیت متوسط در شهر پاریس حدود 800 یورو می‌باشد که این مبلغ در شهرهای کوچک‌تر فرانسه به 400یورو در ماه می‌رسد.

توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در فرانسه به ویژه مراکز خصوصی، تعدادی واحد آپارتمانی تحت مالکیت دارند که آن را به عنوان خانه شخصی به دانشجویان خود اجاره می‌دهند. معمولا اجاره بها در این واحدهای آپارتمانی تا حدودی کمتر از زمانی است که یک خانه شخصی را از مرکز املاک اجاره می‌کنید.

اگر نگران هزینه اجاره آپارتمان شخصی در فرانسه هستید با توجه به تعداد زیاد مهاجران تحصیلی در شهرهای این کشور می‌توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی هم‌اتاقی مورد نظر خود را پیدا کرده و از طریق زندگی اشتراکی با یک یا دو دانشجو دیگر در یک آپارتمان شخصی، هزینه‌ زندگی دانشجویی در فرانسه را کاهش دهید.

زندگی اشتراکی با میزبان فرانسوی

یکی دیگر از گزینه‌های اقامت دانشجویی که در کشورهای اروپایی بسیار رایج بوده اما برای دانشجویان ایرانی هنوز خیلی متداول نشده است، فرصت زندگی اشتراکی با یک میزبان فرانسوی می‌باشد. در این روش دانشجو بین‌المللی می‌تواند یک اتاق در یک خانه را اجاره کرده و در کنار یک خانواده فرانسوی زندگی کند. 

تنوع خانواده‌های میزبان زیاد بوده و شما می‌توانید انتخاب کنید که در خانه یک زوج کهنسال زندگی کنید و یا مستاجر یک خانواده با دو فرزند نوجوان باشید. کیفیت زندگی اشتراکی با خانواده فرانسوی به گونه‌ای است که حریم شخصی دانشجو حفظ شده و او می‌تواند از این طریق در کمترین زمان ممکن زبان فرانسه خود را تقویت نماید. آشنایی با فرهنگ زندگی در فرانسه یکی دیگر از مزایای اصلی زندگی اشتراکی با یک خانواده فرانسوی است. 

هزینه این نوع اقامت به خانواده مورد نظر بستگی داشته و اجاره ماهیانه ممکن است از 200 تا 800 یورو باشد. از طریق جستجو در دو وب سایت CoHomly و FranceStay می‌توانید با خانواده‌های میزبان در فرانسه آشنا شوید.

انتخاب مسکن و خوابگاه دانشجویی مناسب در هر نقطه از جهان از جمله کشور فرانسه یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مهاجرت تحصیلی است که می‌تواند فراز و نشیب‌های بسیاری به همراه داشته باشد. برای آن که این مسیر را با اطمینان بیشتر و آسوده طی کنید می‌توانید با مشاوران مجرب تیم لتسگو یونی تماس برقرار نموده و گزینه‌ها را به دقت ارزیابی نمایید.