در این پُست تصمیم داریم درباره معایب زندگی در کانادا و مزایای زندگی در کانادا صحبت کنیم. وقتی صحبت از مهاجرت می‌شود، بیشتر متقاضیان به فکر مهاجرت به کانادا می‌افتند چون علاوه‌بر کیفیت بالای زندگی در کانادا، تنوع روش‌های مهاجرتی این پهنه برای جذب نیروی کار ماهر و دانشجویان واجد شرایط بسیار وسوسه‌انگیز است.

اغلب شهرهای این سرزمین پهناور و در مجموع کشور کانادا هر ساله در لیست بهترین مکان برای زندگی جایگاه درخوری دارد. از کیفیت زندگی هرچه بشنوید کم است، اما این تمام ماجرا نیست؛ برای بررسی بیشتر باید معایب و مزایای زندگی در کانادا به دقت بررسی شود.

زندگی و مهاجرت به هر کشوری مزایا و معایبی دارد، اما کشور کانادا گزینه‌ای نخست، ثابت و ویژه حتی در مقایسه با ایالات متحده برشمرده می‌شود. این سرزمین وسیع با منابع مالی سرشار و فرصت‌های بسیار، دورنمایی روشن از پیشرفت در کار و تحصیل مهاجران را به نمایش گذاشته است. کیفیت زندگی در کانادا یکی از دلایلی‌ست که در برخی موارد از معایب زندگی در کانادا چشم‌پوشی می‌شود.

در میان کشورهای مهاجرپذیر، کشور کانادا یکی از بهترین گزینه‌های زندگی برای ایرانیان محسوب می‌شود؛ طبق آخرین آماری که در سال 2019 منتشر شد، سالانه بیش از شش هزار ایرانی موفق دریافت اقامت دائم کشور کانادا می‌شوند، اما صدرنشین در لیست مهاجرت به کانادا ملیت‌های هندی، چینی و فیلیپینی هستند. با وجود معایب زندگی در کانادا دلیل این همه اشتیاق برای مهاجرت به کانادا چیست؟

مزایای زندگی در کانادا

قوانین مهاجرتی کشور کانادا به‌گونه‌ای طراحی شده که بالاترین نرخ تابعیت در جهان و اعطای اقامت دائم را به خود اختصاص داده است. اما در کنار قوانین و برنامه‌های مهاجرتی، مزایای زندگی در این کشور از آموزش، خدمات درمانی، محیط‌زیست، اقتصاد و تجارت گرفته تا امکانات رفاهی و تفریحی آن، جذابیت‌های بسیاری برای مهاجران دارد.

بهداشت و درمان

پر واضح است که استفاده از تمامی برنامه مراقبت‌های بهداشتی کشورها صد در صد رایگان نیست؛ بر اساس قوانین استانی کشور کانادا، برنامه‌های خدمات درمانی مشخصی طراحی و مدیریت شده است. هر استان مسئول اجرا و پیاده‌سازی این طرح‌هاست که هزینه سالانه آن برای هر فرد به‌طور میانگین 5000 دلار است و هر خانوار برای دسترسی به این خدمات معمولاً حدود 9000 دلار پرداخت می‌كنند.

شاید در نگاه اول حق بیمه سالانه آن معادل با حق بیمه درمانی آمریکایی‌ها باشد، اما با مطالعه دقیق‌تر در سطح کیفی و مقایسه آن با دیگر کشورها، خدمات درمانی و بهداشتی کشور کانادا بسیار ارزان‌تر است. افزون بر این، شبکه خدمات درمانی کشور کانادا به سیستم جهانی متصل شده است. بدون پرداخت هزینه مستقیم می‌توانید به بیمارستان بروید، به بخش اورژانس مراجعه کنید و از سایر خدمات پزشکی بهره‌مند شوید.

خدمات بهداشتی و درمانی کشور کانادا که به طور غیررسمی Medicare نامیده می‌شود، از طریق سیستم‌های خدماتی استانی و ناحیه‌ای مدیریت و با بودجه دولتی تامین می‌شود. طبق قانون و مقررات بهداشتی که در سال 1984 بازبینی شده، دسترسی جهانی به خدمات بهداشتی با بودجه دولتی را برای هر کسی که در کشور زندگی می‌کند، چه مهاجر و چه شهروند تضمین شده است.

جایگاه سیستم مراقبت‌های بهداشتی کشور کانادا همواره در لیست بهترین‌های جهان قرار دارد. در بیشتر استان‌ها برنامه‌های آموزشی بهداشتی مختص به افراد مسن طراحی شده تا به آن‌ها آموزه‌های پیشگیری از آسیب‌ها، حمله قلبی و سایر خطرات سلامتی و بهداشتی را به‌طور فراگیری آموزش دهد. 

مدیکِرِ کانادایی Canadian Medicare تقریباً 70 درصد از نیازهای بهداشتی کانادایی‌ها را پوشش داده و 30 درصد باقیمانده از طریق خدمات خصوصی (معادل بیمه تکمیلی) تامین می‌شود که خدمات اضافی مانند مراقبت از دندان و چشم، داروهای تجویز شده و اتاق‌های بیمارستان خصوصی را پوشش می‎‌دهد. حدود 90٪ حق بیمه خصوصی توسط کارفرمایان یا اتحادیه‌ها پرداخت می‌شود.

نرخ پایین جرم و جنایت

با رتبه 39.03 کشور کانادا در میزان جرم و جنایت در رتبه 53 جهان قرار گرفته است. ایالات متحده رتبه 55.84 کسب کرده که و در جایگاه 30 جهانی قرار گرفته است. در این مقایسه میزان جرم و جنایت ایالات متحده حدود 40٪ بیشتر از کشور کانادا اعلام شده، اما مصرف مواد مخدر در کانادا موجب شده تا در رتبه‌های پایین‌تری به نسبت همسایه جنوبی خود قرار بگیرد. بنابر این گزارش، زنان ایالات متحده 16 برابر بیشتر از زنان کانادایی مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند.

به دلیل افت آمار جمعیت کشور کانادا از سال 1991 میزان جرم و جنایت و همچنین خشونت همواره رو به کاهش بوده است؛ با ورود مهاجران رشد جمعیت تقریبا به روند عالی بازگشته، اما خوشبختانه آمار مربوط به جرم و جنایت افزایش نیافته است. از این رو، کیفیت زندگی در کانادا همواره در صدر لیست قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی دنیای امروز برشمرده می‌شود.

جرایم خشن به ویژه قتل از زمان اوج خود در این کشور (سال 1975) بیش از 40٪ کاهش یافته است؛ کشور کانادا در جایگاه  هفتادونهم جهان پایین‌تر از استرالیا، انگلیس، ایرلند و بالاتر از بلژیک قرار گرفته است. جالب است که بدانید، آمار قتل در ایالات متحده 2.7 برابر بیشتر از این سرزمین است.

ناگفته نماند که در حال حاضر عمده جرایم ثبت شده شامل جرایم مرتبط با مواد مخدر، کلاهبرداری، حمله جنسی و سرقت است که بین سال‌های 2008 تا 2018 بیش از 46 درصد کاهش داشته است.

نزدیک به 32 هزار نفر در زندان‌های  کشور کانادا مشغول سپری کردن دوران حکم خود هستند که حدود 0.13 درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود؛ در مقایسه با ایالات متحده که از گذشته سراب مهاجران بوده است، 0.7% از جمعیت در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند.

در مقایسه با کشورهای اروپایی نیز فرانسه و آلمان نرخ جرم‌وجنایت پایین‌تری به نسبت کشور کانادا دارند، اما انگلستان، اسپانیا و بیشتر کشورهای حوزه اروپای شرقی دارای نرخ جرم‌وجنایت بالاتری دارند.

فرصت های شغلی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، دولت کانادا برنامه‌های مهاجرتی بسیاری در سطح استانی یا فدرال برای جذب مهاجر در نظر گرفته است و همچنان بر لزوم جذب نیروی کار خارجی تاکید می‌کند؛ این برنامه‌ها در درجه اول جهت رشد اقتصادی و پوشش کمبود مهارت در بسیاری از صنایع طراحی می‌شوند.

رویکرد کانادا در مسئله «مهاجرت» و به طور دقیق کار مهاجران مسئله جدیدی نیست، اما آنچه در طی دو سال گذشته تغییر کرده، وضعیت دیگر کشورهای جهان در این مقوله است. در حالی که نرخ بیکاری در سایر نقاط روند با سرعت بالایی رو به افزایش است، کشور کانادا تا حد زیادی از اثرات این معضل به دور مانده است.

متخصصان و نیروی ماهر و باتجربه خارجی می‌توانند از شرایط اقتصادی و فرصت‌های شغلی آن بهره‌مند شود؛ در واقع با مهاجرت به کانادا می‌توانند مقبولیت بیشتری نسبت به کشورهایی داشته باشد که از رکود جهانی آسیب دیده‌اند.

بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده، خوشبختانه اقتصاد کانادا گرفتار بحران اقتصادی جهانی نشده و همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. با ایجاد بانک‌های شغلی که توسط اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا اداره می‌شود، می‌توان از تمام نقاط جهان به لیست فرصت‌های شغلی آن، تطبیق شغل و اعلان‌ها دسترسی داشت. 

برای جذب نیروی کار در مشاغل مورد تقاضا، برنامه‌های مهاجرتی بسیاری طراحی شده و به افراد واجد شرایط در همان بدو ورود مجوز اقامت دائم اعطا می‌شود. با شرکت در این برنامه‌ها و ارزیابی وضعیت متقاضی، تمام اعضا خانواده می‌توانند به تحصیل، کار و به طور کلی زندگی سرزمین بپردازند.

آموزش مقرون به صرفه

برنامه مدارس دولتی کشور کانادا مشابه ایالات متحده طراحی شده است؛ دانش‌آموزان کانادایی بدون نیاز به کمک والدین می‌توانند در دوره K-12 یا همان دوره 12 ساله مدرسه به تحصیل بپردازند. فرزندان مهاجران بدون محدودیت می‌توانند در مدارس دولتی و خصوصی به تحصیل بپردازند.

باید توجه داشت که سیستم آموزشی (ابتدایی یا عالی) به صورت استانی مدیریت می‌شود و هیچ‌گونه نظام آموزشی فدرالی وجود ندارد. از این رو، قوانین آموزشی هر یک از استان‌ها شرایط ویژه خود را دارد. با این وجود، متقاضیان تحصیل در کانادا از همان دوران مدرسه هم می‌توانند اقدام کنند؛ سیستم آموزشی این سرزمین محدودیتی برای این دوره تحصیلی وضع نکرده است. 

تعداد دانشجویان کالج یا دانشگاه‌های کشور کانادا نسبت به دانشجویان اروپا بسیار اندک است؛ از طرف دیگر با توجه به آمار سالانه دریافت مدرک پیشرفته یا فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا بسیار آسان‌تر از ایالات متحده است. تعداد افرادی که با مهاجرت تحصیلی زندگی در این پهنه را انتخاب می‌کنند نیز به نسبت دیگر کشورها بسیار زیاد است.

دانشگاه تورنتو یکی از بهرین دانشگاه های جهان در کشور کاناداست.

کیفیت آموزش نام کشور کانادا را همواره در لیست بهترین‌های جهان ثبت کرده است؛ بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در لیست برترین دانشگاه‌های جهان جایگاه بسیار خوبی را کسب کرده‌اند؛ دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مک‌گیل از بهرین دانشگاه‌های جهان برشمرده می‌شوند که در این کشور مستقر شده‌اند. جهت آشنایی با این موسسات آموزش عالی پیشنهاد می‌کنیم صفحه بهترین دانشگاه های کانادا را مطالعه کنید.

در کنار همه این‌ها، کانادا یکی از 10 کشور برتر دنیاست که جمعیت آن دانش ارزنده‌ای در ریاضی، ادبیات و علوم پایه دارند. با نگاهی به آمار جمعیت بزرگسالان در سن کار به آسانی می‌توان دریافت که 55٪ نیروی کار تحصیلات عالی را گذرانده‌اند. در مقایسه با متوسط 35٪ کشورهای پیشرفته این آمار دستاورد مهمی به شمار می‌رود.

استقبال از مهاجرت

به طور کلی کانادا کشوری بسیار مترقی، متنوع و چندفرهنگ است. به همین دلیل اگر به فکر زندگی و مهاجرت به این کشور هستید، به ویژه در شهرهای بزرگ آن، مزیت بزرگی در جامعه این سرزمین انتظار شما را می‌کشد.

در تورنتو که بزرگترین شهر کانادا به حساب می‌آید، بیش از 140 زبان صحبت می‌شود. بیش از 20٪ از جمعیت کشور در خارج از کشور کانادا متولد شده‌اند؛ بنابراین «مهاجرت» در میان شهروندان باید به خوبی جا افتاده باشد. بیشتر مهاجران که کشور کانادا را برای زندگی برگزیده‌اند، در استان انتاریو، بریتیش کلمبیا، کبک و آلبرتا ساکن می‌شوند.

شهروندان این سرزمین احترام خاصی برای مهمانان قائل هستند؛ کانادایی‌ها به ادب و مهربانی و استقبال از مهاجران از شهرت جهانی برخوردار شده‌اند. اگرچه همیشه از هر قاعده‌ای استثنائاتی هم وجود دارد؛ اما بیشتر کانادایی‌ها وقتی متوجه شوند شما یک مهاجر یا یک بازدید‌کننده هستید، خونگرم و صمیمی برخوردار می‌کنند. دور از ذهن نیست اگر در حین قدم زدن، بازدید یا حتی در هنگام خرید از فروشگاه‌ها شهروندان شما را متوفق کنند تا گپ بزنند.

احساس وافر اتحاد در میان شهروندان بسیار مشهود است. حتی بدون تجربه زندگی، در اولین سفر به این کشور این حس را درک خواهید کرد؛ به‌خصوص اگر از جامعه و فضایی آمده باشید که فردیت را بیش از هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد، این تغییر تجربه بسیار مطبوعی خواهد بود.

کشور کانادا به دلیل سیاست‌های مترقی خود در صحنه جهانی نیز بسیار مورد احترام است. این در حالی است که شهروندان به طرق کاملاً متفاوتی در صلح و آرامش زندگی می‌کند و به ندرت درگیر کشمکش‌ها و مناقشات جهانی می‌شود.

طبیعت و محیط زیست

مناظر طبیعی سرزمین کانادا مانند جمعیت آن تنوع بسیاری دارد؛ از اقیانوس‌ها گرفته تا دریاچه‌های وسیع و رودخانه‌های پرآب و روان، رشته‌کوه‌های مرتفع و مهیب و تندراهای پوشیده از برف همه از جذابیت‎‌های طبیعی آن محسوب می‌شود. طبیعت سرزمین خرس‌ها زیبایی‌های باشکوهی دارد که مورد علاقه توریست‌ها و گردشگرانِ طبیعت قرار گرفته است.

این سرزمین چندچهره طیف وسیعی از فعالیت‌های فضای باز را فراهم کرده است؛ اگر مکانی مانند سواحل شرقی نوا اسکوشیا را برای زندگی برگزیده‌اید، برای ماهیگیری و قایقرانی دسترسی راحتی به اقیانوس خواهید داشت.

نواحی مرکزی کشور فرصت‌های خوبی را برای شکار فراهم می‌کند. پارک‌های محافظت‌شده و کرانه‌های منابع آبی لحظات دنج پیاده‌روی را رقم می‌زند. تنوع زیستی و جمعیت شلوغ حیات وحش، رازهای ناگشوده‌ایِ طبیعی بسیاری را برای کشف نهفته دارد.

حدود 20٪ آب شیرین جهان در دریاچه‌ها و رودخانه‌های این سرزمین واقع شده است. این کشور طولانی‌ترین خط ساحلی جهان را داراست. احتمال برخورد با بیزون‌ها، خرس سیاه و بابکت، وشنیدن صدای زوزه گرگ در هنگام طبیعت‌گردی کم نیست.

آب‌های جاری این پهنه پر از شگفتی هم مملو از زندگی است؛ نهنگ‌های کوهان‌دار، سمورهای دریایی و اُرکاها از ساکنان این بخش از حیات طبیعت هستند. جالب است که بدانید، تقریباً دو سوم خرس‌های قطبی جهان در کشور کانادا زندگی می‌کنند. 

کوه‌های راکی یکی از جذاب ترین دیدنی های کاناداست.

با اینکه در کشور کانادا سوژه‌های زیادی برای عشق و زندگی وجود دارد، اما هیچ کشوری کامل نیست. مهاجرت یعنی ساخت تکه‌ای از بهشت در جایی که زندگی جاری‌ست. در این مرحله چند مسئله وجود دارد که ممکن است زندگی و مهاجرت به کانادا را گاهی به چالش بکشد.

معایب زندگی در کانادا

در نگاهی ژرف‌تر برخی از مزایای زندگی در کانادا، می‌تواند در لیست معایت مهاجرت به کانادا نیز قرار بگیرد؛ برای مثال استفاده از خدمات درمانی سیستم بهداشت عمومی از مزایای بی‌چون‌وچرای این کشور برشمرده می‌شود، اما در برخی از بیماری‌های حاد، پروسه دریافت این خدمات به‌ویژه در شهرهای بزرگ کمی طولانی است.

در برخی از مناطق دورافتاده روستایی خدمات بهداشتی تخصصی هم چندان در دسترس مردم نیست و برای بهره‌مندی از این امکانات باید به شهرهای بزرگتر سفر کرد. ناگفته نماند که برنامه‌های اخیر گسترش این خدمات می‌توان یکی از معایب زندگی در کانادا را حذف کند.

کنترل دولت

اکثر کانادایی‌ها معتقدند قوانین حاکم بر کشورشان گزینه‌های انتخابی آن‌ها را دور می‌زند؛ اغلب شهروندان ترجیح می‌دهند که وضع قوانین کمتر می‌تواند قدرت انتخاب آن‌ها را وسیع‌تر کند. به عبارت دیگر، آن‌ها خواستار رعایت حقوق خود در نظرسنجی‌ها هستند. با چند مثال درک این معضل آسان‌تر می‌شود.

جالب است بدانید که حتی موارد جزئی، مانند مقدار چربی ترانس در وعده غذایی رستوران‌ها توسط دولت تعیین می‌شود. شاید وضع قوانین این‌چنینی در راستای سلامت و در کل به نفع شهروندان باشد و به عنوان معایب زندگی در کانادا برشمرده نشود، اما اکثر شهروندان باور دارند که قوانین کشور کانادا بیش از حد گسترده است. 

سبک زندگی گران

طیف هزینه‌هایی که برای زندگی با آن روبرو خواهید شد، در مقایسه با زندگی در کشورهای دیگر بسیار بیشتر است. برای مثال تهیه وعده‌های غذایی روزانه در مقایسه با بسیاری از کشورها هزینه قابل‌توجهی دارد.

با اینکه کیفیت زندگی در کانادا از معیار جهانی بسیار بالاتر است، اما پس از تعدیل درآمد ارزی و جاافتادن در این پهنه، تهیه لباس هنوز حدود 20٪ گران‌تر است. البته باید توجه داشت که این تفاوت‌ها بسته به شهر و محلی که برای زندگی انتخاب می‌کنید، ایجاد می‌شود. با انتخاب درست محل زندگی می‌توان با یکی دیگر از معایب زندگی در کانادا کنار آمد.

بسیاری از خانواده‌هایی که شهرهای گران را برای سکونت پس از مهاجرت به کانادا انتخاب می‌کنند، قادر به کنترل هزینه‌های خود هستند و ادامه می دهند، اما به ویژه در شهرهای بزرگتر مانند مونترال، ونکوور و تورنتو اجاره خانه همچنان بالا است.

البته با راهکارهایی مانند انتخاب محله‌های ارزان‌تر برای زندگی می‌توان تا میزان قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به مسکن کاست. برای اطلاع بیشتر از شرایط مسکن صفحه اجاره خانه در کانادا را مطالعه کنید.

محیط زیست یکی از معیارهای کیفیت زندگی در کاناداست اما زمستان های سرد حاکم بر شمال این کشور است.

آب و هوای کانادا

تا زمانی که در نزدیکی سواحل سرزمین‌های شمالی کانادا زندگی کنید، سردترین دما را تجربه خواهید کرد. زمستان تمام قدرت خود را در این نواحی به کار می‌گیرد و در برخی نقاط تا 8 ماه مهمان خواهد بود. سرمای شدید و سخت زمستان بهره‌بردن از زیبایی‌های طبیعت برفی را هم از ساکنان دریغ می‌کند.

شاید تنوع فصل‌ها و آب‌وهوا در طبیعت زیبای کانادا تاثیر مثبتی داشته باشند، اما زمستان‌های طولانی و سرد یکی از معایب زندگی در کانادا محسوب می‌شود.

با انتخاب شهرهای جنوبی برای مهاجرت به کانادا می‌توان از همه فصل‌های طبیعت لذت برد و زمستانی سبک‌تر را سپری کرد.
با وجود همه این‌ها، مهاجرت به کانادا تنها چیزی‌ست که بسیاری از مردم رویای آن را دارند. با وجود مشکلات این پهنه برای زندگی مهاجران، کیفیت زندگی در کانادا و مناظر دیدنی و ناب آن، این سرزمین را به خانه‌ای جذاب برای بسیاری از مردم سراسر جهان تبدیل کرده است.