یکی از عمده‌ترین شرایطی که باعث کاهش ارزش پول یک کشور می‌شود، تورم است. بی‌ارزش‌ترین پول های دنیا 2024 تحت تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی قرار دارند. با ما در طول این پُست از لتسگو یونی همراه باشید تا بی‌ ارزش‌ترین پول موجود در دنیا در نیمه دوم سال 1403 را مورد بررسی قرار دهیم و وضعیت ریال ایران را نیز مشاهده کنیم.

بی‌ ارزش‌ترین پول دنیا

هم اکنون تعداد ارزهای رایج دنیا به 180 می رسد. برخی از این پول‌ها دارای ارزش بالایی بوده و برخی دیگر به دلیل شرایط سخت اقتصادی، لقب بی ارزش‌ترین پول دنیا را گرفته‌اند. متأسفانه باید گفت که در حال حاضر ریال ایران نیز جزو بی‌ارزش‌ترین پول های دنیا در سال 1403 شناخته می‌شود. لیست بی‌ارزش‌ترین پول دنیا 2024 به شرح زیر‌ می‌باشند:

ریال ایران بی ارزش ترین پول جهان

1.    ریال ایران

نرخ ریال ایران (در زمان ویرایش این پُست، بازار آزاد):
•    هر دلار آمریکا معادل 630,000 ریال
•    یک یورو برابر 680,000 ریال

2.    دانگ ویتنام

نرخ دانگ ویتنام:
•    یک دلار امریکا برابر 25،000 دانگ
•    هر یورو معادل 27،000 دانگ

رتبه دوم بی‌ارزش‌ترین پول دنیا متعلق به دانگ ویتنام است. ویتنام هنوز درون مسیر سخت خود برای دوری از یک اقتصاد متمرکز و تبدیل شدن به یک اقتصاد بازار محور است و در نتیجه، ارزش پول این کشور امروز بسیار کاهش یافته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت ویتنام مسیر درستی را طی می‌کند و ممکن است در آینده‌ای نزدیک خود را به همسایگان آسیایی خود برساند.

3.    روپیه اندونزی

نرخ روپیه اندونزی:
•    یک دلار ایالات متحده معادل 15،000 روپیه
•    یک یورو برابر 17،000 روپیه

روپیه واحد پول چند کشور از جمله اندونزی است. اندونزی دارای شرایط خوب و باثباتی از نظر اقتصادی است و جزو کشورهای توسعه یافته جنوب شرقی آسیا است؛ اما ارزش پول رایج کشور اندونزی میان زمره بی‌ارزش‌ترین پول دنیا جای گرفته است. با توجه به پایین بودن ارزش اسکناس‌های قدیمی، با فرمان ریاست جمهوری به تاریخ 5 سپتامبر 2016 هفت اسکناس جدید هزار تا 100 هزار روپیه معرفی شد. دولت کشور اندونزی تمام تلاش خود را برای حفظ ارزش پول ملی به کار گرفته است؛ اما تمام این تلاش‌ها منجر به تغییرات ناچیز شد. 

4.    لئون سیرالئون

نرخ لئون سیرالئون:
•    یک دلار امریکا معادل 22،000 لئون
•    هر یورو معادل 24،000 لئون

ارزش پول یک کشور نقش مهمی زمان تصمیم برای مهاجرت دارد. سیرالئون یک کشور بسیار فقیر در آفریقا است که تحت شرایط و آزمایشات سختی قرار گرفته که موجب کاهش ارزش پول کشور شد و آن را در میان بی ‌ارزش‌‌ترین پول دنیا قرار داد. به تازگی، یک جنگ در این کشور رخ داد و ویروس ابولا نیز دوباره بر کاهش ارزش پول کشور سیرالئون تأثیر گذاشت.

5.    کیپ لائوس

نرخ کیپ لائوس:
•    یک دلار آمریکا برابر 21،000 کیپ
•    یک یورو برابر 23،000 کیپ

تنها کشوری در لیست بی‌ارز‌ش‌ترین پول دنیا که کاهش ارزش نداشته و از همان ابتدا دارای قدرت پایینی بوده است، کیپ لائوس می‌باشد. دلیل تغییر نکردن نرخ و ارزش پول کشور لائوس آن است که از همان سال انتشار (1953) از اهمیت بسیار کمی برخوردار بود. اگر چه که توانسته ارزش خود را در مقابل دلار بهبود ببخشد؛ اما هنوز هم جزو کم ارزش ترین واحدهای پولی دنیا محسوب می‌شود.

6.    سوم ازبکستان

بی ارزش ترین پول های جهان

نرخ سوم ازبکستان:
•    یک دلار امریکا معادل 12،000 سوم
•    هر یورو معادل 13،000 سوم

در لیست بی‌‌ارزش ‌ترین پول های دنیا، سوم ازبکستان دارای جایگاه ششم است. ارز رایج این کشور عبارت است از اسکناس‌هایی به ارزش 1، 3، 5، 10، 25، 50، 100، 200، 500، 1000 و 5000 سوم. این پول در سال 1994 جایگزین روبل شوروی شد. در سال 2018، بسیاری از اقدامات نظارتی برای افزایش ارزش سوم ازبکستان انجام شد؛ اما هنوز این کشور راه زیادی را برای افزایش قدرت پول ملی خود دارد.

7.    فرانک گینه

نرخ فرانک گینه:
•    یک دلار آمریکا معادل 8،000 فرانک
•    یک یورو معادل 9،000 فرانک

 نرخ تورم بالا، پیشرفت فقر و موفقیت گانگسترها، ارزش پول گینه را کاهش داد. با توجه به هدایای طبیعی آن مانند طلا، الماس و آلومینیوم، کشور گینه باید یکی از با ارزش ترین ارزها را داشته باشد. مردم کشور گینه با مشکلات معیشتی و اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. به دنبال تورم شدید، واحد پولی جدیدی جایگزین فرانک شد؛ اما این سیاست چندان موفق نبود و فرانک همچنان به کاهش ارزش خود ادامه داد و حتی اسکناس‌های 20 هزار فرانکی نیز چاپ شدند.

8.    گوارانی پاراگوئه

نرخ گوارانی پاراگوئه:
•    یک دلار امریکا معادل 7،004 گوارانی
•    یک یورو معادل 7،019 گوارانی

پاراگوئه دومین کشور فقیر در آمریکای جنوبی است و لقب بی‌ارزش‌ترین پول دنیا را دارد. وجود رکود اقتصادی فاجعه‌آمیز حاصل تورم، فساد، فقیر، بیکاری بالا و غیره است که بر ارزش پول این کشور تأثیر مستقیم گذاشته است. پاراگوئه پنبه و سویا را صادرات می‌کند؛ اما این‌ها نتوانسته‌اند تا نیازهای اقتصادی کشور را برطرف کنند.

9.    ریل کامبوج

بی ارزش ترین پول دنیا

نرخ ریل کامبوج:
•    یک دلار آمریکا معادل 4،063 ریل
•    یک یورو معادل 4،652 ریل

پادشاهی کامبوج در جنوب شرق قاره آسیا قرار دارد. پول رایج این کشور در جایگاه نهم بی‌ارزش‌ترین پول دنیا قرار گرفته است. این واحد پولی طی سال 1995 برای جایگزینی پول هندوچین صادر شد. در سال 2015، بانک ملی کامبوج استراتژی جدیدی را برای تشویق شهروندان برای استفاده از ریل به نمایش گذاشت که این استراتژی شامل ارائه فساد های کوچک صورتحساب های ایالات متحده بود. با این حال، بسیاری از مردم کامبوج ترجیح می‌دهند از دلار برای پرداخت‌های خود استفاده کنند که باعث می‌شود ارزش پول محلی بیشتر کاهش یابد.

10.    پزو کلمبیا

نرخ پزو کلمبیا:
•    یک دلار آمریکا معادل 3،947 پزو
•    یک یورو معادل 4،519 پزو

پزو پول ملی جمهوری کلمبیا است. یک پزو برابر با 100 سنتاوو است. بنا بر وجود تورم، سنتاوو در حال حاضر بسیار ناچیز می‌باشد. این ارز برای اولین بار در سال 1810 با آغاز جنگ استقلال کلمبیا از اسپانیا معرفی شد. کاهش ارزش پزو از سال 1980 به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ زمانی که 1 دلار برابر با 50 پزو بود. امروزه، پزوی کلمبیا از حدود 3000 بار کاهش یافته است. 

11.    بولیوار ونزوئلا 

نرخ بولیوار ونزوئلا:
•    یک دلار آمریکا معادل 34،000،518 بولیوار
•    یک یورو معادل 39،745،513 بولیوار

با توجه به کاهش شدید ارزش بولیوار، دولت تصمیم گرفت تا پنج صفر را از واحد پولی این کشور حذف کند؛ اما متأسفانه این کار تأثیر بر روند کاهش نداشت. در اوت 2021 کشور اعلام کرد که اسکناس‌های جدید از 1 اکتبر در گردش خواهند بود. در حال حاضر، بولیوار یکی دیگر از بی‌ارزش‌ترین پول دنیا در سال 2024 می‌باشد.

چرا ارزش پول ها کاهش می‌یابد؟

در بیشتر موارد، به دلیل رکود اقتصادی داخل داخل یک کشور، ارزش پول ملی آن کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود نرخ تورم رشد کند. رکود اقتصادی در نتیجه عوامل مختلفی مانند اقدامات جنگی، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش قیمت کالاها که بخش بزرگی از صادرات را تشکیل می‌دهند، سقوط قدرت، بی ثباتی سیاسی داخل داخل کشور و فساد رخ دهد. 

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با بی‌ارزش‌ترین پول دنیا در سال 2024 یا همان 1403 آشنا کنیم. به دلیل کاهش قدرت این پول ها مردم و کارمندان با حقوق دریافتی خود دچار مشکلات اساسی شده‌اند. اگر شما تصمیم به مهاجرت گرفته و هنوز درباره شرایط اقتصادی موجود داخل کشور مقصد دچار تردید هستید با کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی لتسگو یونی در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی آن‌ها بهره‌مند شوید.