آیا به فکر مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه هستید؟ آیا بدون مدرک زبان یا با مدرک زبان انگلیسی میتوان در فرانسه تحصیل کرد؟ چنانچه در حال برنامه ریزی و فکر کردن در مورد ادامه تحصیل در موسسات آموزشی و دانشگاه های با کیفیت فرانسه از ایران باشید، شاید اینطور فکر کنید که رسیدگی به امور آماده سازی مدارک تحصیلی، هماهنگی با دانشگاه خارجی و اخذ نامه پذیرش و مراحل رزرو وقت سفارت، انگشت نگاری و اخذ ویزای شنگن در اولویت های اصلی و اولیه این تصمیم گیری هستند، اما در واقع مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 اهمیت بسیار زیادی در این پروسه داشته و تمامی کارهای بعدی شما حول محور آن می چرخد.

وقتی در پی مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل هستید، باید به این نکته بسیار مهم توجه کنید که این کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن بوده و ویزای تحصیلی آن در واقع یک ویزای بلند مدت تایپ D شینگن است.

این بدین معنی است که فرد دارنده ویزای دانشجویی فرانسه و کارت اقامت موقت اروپا امکان سفر آزادانه و بدون ویزا به 26 کشور معتبر این حوزه از جمله آلمان، اسپانیا، سوئیس، سوئد و ایتالیا را دارد.

در کنار این موضوع، نکته قابل توجه دیگر این است که هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه و شهریه دانشگاه ها همانند کشور آلمان بسیار کم و اقتصادی است و اصلاً نمی توان آن را با شهریه های بسیار سنگین کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و یا استرالیا مقایسه کرد.

از این رو، فهمیدن این موضوع کار سختی نیست که به دلیل استقبال بسیار زیاد دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در فرانسه، روند دریافت ویزای تحصیلی فرانسه از داخل ایران زمان بر و نسبتاً سخت بوده و افسرهای سفارت حساسیت بالایی نسبت به تمامی موارد الزامی و درخواستی از متقاضی دارند.

یعنی اگر در حال ساختن چنین فرضیه ای هستید که بدون مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کرده و بعداً با حضور در این کشور به دنبال دریافت مدرک زبان باشید، باید بگوییم که تصمیم خوبی نگرفته اید و ریسک ریجکت شدن درخواست شما از داخل ایران بسیار بالا خواهد بود.

به همین خاطر، به دلیل اهمیت بالای مدرک زبان در روند مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه، پیشنهاد می کنیم که چند دقیقه از زمان ارزشمندتان را به خواندن مطلب مدرک زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 اختصاص داده و از جزئیات کامل آن در سال جدید میلادی باخبر شوید.

مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2022

مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه

زبان فرانسوی پنجمین زبان محبوب و پرکاربرد دنیا بوده و یادگیری آن آنچنان سخت نیست. اگر قصد تحصیل، کار و زندگی در کشور و شهری فرانسوی زبان یا به اصطلاح فرانکوفون مثل کبک کانادا و یا فرانسه را داشته باشید، بیش از هر چیزی نیاز به یادگیری این زبان زیبا داشته و باید برای دریافت مدرک آن اقدام کنید.

اما پیش از پرداختن به مبحث مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که زبان فرانسوی زبان رسمی 29 کشور در دنیاست و بنابر آمار Bloomberg Businessweek در سال 2011، فرانسوی سومین زبان تجاری و پرکاربرد دنیا محسوب می‌شود. از این رو یادگیری آن ارزش زیادی داشته و مطمئناً منابع بسیار خوبی را در سطح بین‌المللی در اختیار شما قرار می‌دهد.

معمولاً اگر بخواهید به عنوان یک دانشجوی بین المللی به تحصیل در اغلب دانشگاه های فرانسه بپردازید، در کنار مواردی همچون رزومه تحصیلی، ترجمه رسمی مدارک دانشگاهی، انگیزه نامه و توصیه نامه، نیاز به ارائه یک مدرک زبان بین المللی خواهید داشت.

چنانچه مایل به تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه و مقطع کارشناسی باشید، به احتمال زیاد، زبان تدریس دوره های تحصیلی و دروس به زبان فرانسوی خواهد بود، از این رو شما ملزم هستید تا پیش از دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه، برای دریافت آن اقدام نمایید.

صحبت از دانشگاه دولتی و مقطع تحصیلی کارشناسی در فرانسه به این دلیل است که اغلب دوره های پایه دانشگاهی و دروس ارائه شده در دانشگاه های دولتی و کم هزینه این کشور به زبان فرانسوی است و گزینه جایگزین به دانشجوی بین‌المللی ارائه نمی‌شود.

اما در مقاطع بالاتر یعنی ارشد و دکترا تنوع رشته ها و دوره‌های فرانسوی و انگلیسی زبان بیشتر بوده و فرد الزامی به یادگیری و ارائه مدرک زبان فرانسوی ندارد؛ بلکه می تواند جهت ادامه تحصیل در کشور فرانسه یک مدرک زبان انگلیسی مثل آزمون آیلتس و یا تافل ارائه دهد.

ولی در این بخش قصد داریم تا در مورد انواع مدرک زبان فرانسه با شما صحبت کنیم و در بخش های بعدی به ارزیابی گزینه های جایگزین مدرک زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 می‌پردازیم. انواع مدارک زبان فرانسه به شرح زیر است:

مدرک زبان DILF (Diplôme Initial de Langue Française)

در صورتی که در امر یادگیری زبان فرانسوی در سطح پایه و مقدماتی هستید، می توانید برای این دوره ثبت نام کرده و در آن شرکت کنید. این سطح از زبان فرانسه قبل از سرتیفیکت های اصلی DELF و DALF قرار دارد و مطابق با سطح CEFRL A1.1 است.

آزمون DILF مثل سایر آزمون‌های زبان از 4 بخش مهارتی خواندن، نوشتن، مکالمه و گرامر تشکیل شده و حداقل سن شرکت در این آزمون 16 سال است. اما چون مراکز برگزاری این آزمون مقدماتی تنها در کشور و قلمروهای فرانسه است، عملاً برای متقاضیان ایرانی کاربردی نخواهد داشت.

مدرک زبان DELF و DALF

در حال حاضر معتبرترین مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه دو مدرک زبان فرانسوی DELF و DALF است که برای متقاضیان و شهروندان خارجی و غیربومی طراحی شده و هر ساله بیش از 300 هزار دانشجو از سراسر دنیا برای شرکت در امتحانات و آزمون های رسمی آن ثبت نام می‌کنند.

سطوح مهارتی مدارک زبان دلف و دالف شامل موارد زیر می‌شود:

  • سطح DELF A1: ابتدایی
  • سطح DELF A2: مقدماتی
  • DELF B1: متوسط
  • DELF B2: بالاتر از متوسط
  • DALF C1: پیشرفته
  • DALF C2: فوق پیشرفته نزدیک به native

از این رو می توان اینطور گفت که تفاوت دو مدرک زبان مهم و بین المللی فرانسوی در سطح مهارتی آنها بوده و به طور کلی از 6 بخش مهارتی مجزا تشکیل می شوند. به بیانی دیگر، آزمون DELF دیپلم مقدماتی زبان فرانسوی و آزمون DALF دیپلم پیشرفته است.

عموماً برای کسب سرتیفیکیت و مدرک هر یک از سطوح مهارتی شما باید حداقل 5 نمره از هر 25 امتیاز در هر ماژول کسب کنید و میانگین نمره شما حداقل 50 از 100 باشد. البته از آنجایی که شما یک دانشجوی بین المللی هستید که قصد دریافت سرتیفیکیت زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 را دارد، باید به شرایط پذیرش دانشگاه برای این موضوع توجه کنید.

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی کمپوس فرانس، حداقل سطح مورد نیاز دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان بین المللی سطح B2 زبان دلف است، این در حالی است که برخی از معدود دانشگاه های فرانسوی و رشته های تخصصی در کشور فرانسه نیازمند داشتن سطح C1 زبان هستند.

اگر تمایل به کسب سطح B2 مدرک زبان دلف را داشته باشید ملزم به پاس کردن بخش 25 امتیازی شنیداری در 30 دقیقه، بخش 25 امتیازی خواندن در 1 ساعت، بخش 25 امتیازی نوشتن در یک ساعت و بخش 25 امتیازی مکالمه برای حدوداً 20 دقیقه خواهید بود.

یعنی مجموع زمان تست زبان شما 2 ساعت و 30 دقیقه بوده و حداقل نمره قبولی و پذیرش از آزمون 50 از 100 است.

خوشبختانه اعتبار مدارک زبان دلف و دالف محدودیتی نداشته و نیازی به انجام مجدد آن بعد از گذشت 2 سال نیست.

شرایط دریافت مدرک زبان در فرانسه

انواع آزمون DELF

در مبحث گواهی زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 باید بگوییم که این آزمون بین‌المللی دارای 6 سطح مختلف زیر است:

  • DELF Primary (سطوح سنی 8 تا 11 سال): که برای کودکان 7 تا 12 سال ابتدایی طراحی شده است. سطوح مهارتی زبان این آزمون شامل سطح A1.1، A1 و یا A2 می‌شود.
  • DELF Jr. (سطوح سنی 13 تا 18 سال): این سطح از آزمون برای نوجوانان 13 ساله یا بیشتر طراحی شده که به دنبال اخذ مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 هستند و می خواهند مهارت زبان فرانسوی خود را افزایش دهند. ساختار و سبک این آزمون بین المللی مشابه با دلف بزرگسالان است، با این تفاوت که محتوا و عناوین آزمون بیشتر برای متقاضیان سنین 13 تا 18 سال طراحی شده است. لازم به ذکر است که سطوح مهارتی این آزمون از A1 تا B2 متغیر است.
  • آزمون DELF Pro: این مدرک زبان در سطح حرفه ای بوده و بیشتر حالت جنرال دارد. در واقع این آزمون برای سنجش مهارت های زبانی شما برای کار در محیط فرانسوی زبان بوده و شامل سطوح A1، A2، B1 و B2 می‌شود.
  • آزمون Scolaire DELF: این مدرک زبان هم مثل جونیور برای متقاضیان نوجوان خارجی طراحی شده و دارای اعتبار مادام‌العمر است.
  • آزمون DELF (Diplôme d’Études en Langue Française: اگر به دنبال اخذ مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 هستید، این سطح و آزمون زبان مناسب شما است. دلف برای تمامی متقاضیان 17 سال و یا بیشتر طراحی شده و سطوح A1 تا B2 را پوشش می دهد. این آزمون زبان بین المللی دارای 4 بخش درک شفاهی، درک نوشتاری، درک مکالمه و خوانش است.
  • آزمون The DALF (Diplôme Approfondi de Langue Française): این مدرک زبان فرانسوی گواهی سطح پیشرفته این زبان است که سطوح نهایی C1 و C2 را پوشش می‌دهد. در واقع اگر موفق به دریافت گواهی DALF C2 شوید، دارای بالاترین سطح زبان فرانسوی در بین مدارک زبان هستید.

مدرک زبان TEF (Test d’Evaluation de Français)

سرتیفیکیت زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 فقط محدود به آزمون دلف یا دالف نمی شود، بلکه شما این امکان را دارید تا به سراغ یکی دیگر از ازمون های بین المللی زبان فرانسوی یعنی TEF بروید، این امتحان زبان برخلاف دلف و دالف دارای اعتبار مادام العمر نبوده و تنها برای دو سال اعتبار دارد و مجموع نمره کسب شده توسط شما در آزمون، سطح شما را مشخص می‌کند.

آزمون های TEF فرانسه به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  • TEF Études
  • TEF Naturalisation
  • TEF Carte de résident
  • TEF Canada
  • TEF Québec – TEFAQ

مدرکی دیگری که بسیار شبیه به TEF است، آزمون TCF (Test de Connaissance du Français) است که برای متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا و یا فرانسه طراحی شده و شامل دسته‌بندی‌های زیر می‌شود:

  • TCF
  • TCF DAP
  • TCF for French nationality
  • TCF Canada
  • TCF for Quebec

یکی دیگر از مدارک زبان فرانسوی TELC است که یک گواهی اروپایی محسوب می شود و دارای 4 سطح مهارتی A1، A2، B1 و B2 است. اما به عنوان کسی که متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه و دریافت مدرک زبان برای تحصیل در این کشور در سال 2024 است، گزینه های در دسترس در ایران شامل مدارک DELF و DALF و TEF می‌شود.

هزینه و مدارک آزمون زبان DELF و DALF

اگر به دنبال کسب مدرک DELF یا DALF به عنوان مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 هستید، باید بدانید که هزینه ثبت نام در این آزمون جهانی به ارز یورو بوده و انجام آن تنها در مراکز مجاز و دارای نمایندگی در ایران ممکن است، مثلاً در شهر تهران مرکز زبان فرانسه تهران امور ثبت نام و برگزاری آزمون زبان فرانسوی را انجام می دهد و هزینه آن برحسب سطح درخواستی به ترتیب شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمون دلف A1: 65 یورو
  • دلف A2: 65 یورو
  • دلف B1: 70 یورو
  • دلف B2: 70 یورو
  • دالف C1: 75 یورو
  • دالف C2: 75 یورو

این در حالی است که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این تست زبان شامل موارد زیر می گردد:

  • دو قطعه عکس پرسنلی جدید 3 در 4
  • فرم تکمیل شده ثبت نام
  • کپی پاسپورت و یا ترجمه شناسنامه
  • کپی مدرک آزمون DELF یا دالف در صورتی که قبلاً شرکت کرده اید.

هزینه مدرک زبان فرانسوی

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

یکی از گزینه های در دسترس شما این است که به تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان بپردازید، این بدین معنی نیست که برای مهاجرت تحصیلی به این کشور هیچ گونه مدرک و گواهی مهارتی زبان لازم نیست، بلکه شما این امکان را دارید تا اخذ مدرک زبان برای تحصیل در کشور فرانسه 2024 را به زمان حضور در این کشور موکول کرده و به صورت مشروط درخواست دهید.

یعنی به جای اینکه با اخذ نامه پذیرش و ویزای فرانسه، به طور مستقیم در دانشگاه ثبت نام کرده و رشته تحصیلی خود را دنبال کنید، باید یک دوره بلندمدت حداقل یکساله را در یکی از کالج ها و دانشگاه های فرانسوی گذرانده و با کسب مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی، مجوز حضور در دانشگاه های این کشور را کسب کنید.

این موضوع در بسیاری از کشورهای دنیا متداول و مرسوم بوده و اخذ پذیرش مشروط مشکلی برای متقاضی به همراه نخواهد داشت. اما با در نظر گرفتن هزینه های بالای ثبت نام کلاس زبان در کالج های فرانسوی، این تصمیم ممکن است به دلیل غیراقتصادی و ناموجه بودن، برای افسر ویزای تحصیلی شک برانگیز باشد و به راحتی موجب ریجکت درخواست ویزای شما شود.

بر همین اساس، حتی اگر هزینه کلاس های زبان در کشور فرانسه برای شما مسئله ای نباشد نیز، ریسک ریجکتی و رد درخواست شما بسیار زیاد بوده و به امتحان آن نمی‌ارزد.

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

درست است که ارائه گواهی زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 الزامی و مورد نیاز است، اما این بدین معنی نیست که حتماً نیاز به مدرک زبان فرانسوی است، بلکه امکان تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

به غیر از برخی از دانشگاه های دولتی و دوره های فرانسوی زبان کارشناسی، بسیاری از رشته های تحصیلی در مقاطع بالاتر دانشگاه های فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می گردد. چیزی که کمی در مبحث هزینه تحصیل و آموزش تاثیرگذار بوده و به ترتیب هزینه سالانه آموزش در مقطع کارشناسی فرانسه به چیزی در حدود 180 تا 1000 یورو و برای مقاطع تکمیلی به 256 تا 3000 یورو در سال بدل می‌شود.

ولی باید به این نکته توجه کنید که در این حالت، مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه 2024 به تافل و یا آیلتس تبدیل می‌شود و دیگر مدارکی مثل دلف و یا TEF قابل قبول نیست.

اما با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب دانشجویان، اساتید دانشگاهی و شهروندان محل زندگی و تحصیل شما به زبان فرانسوی با یکدیگر صحبت می‌کنند، خواه ناخواه یادگیری زبان فرانسوی برای شما الزامی بوده و نمی توانید تنها به داشتن مهارت زبان انگلیسی بسنده کنید.

چون بالاخره احتمال اینکه در زمان انجام کار دانشجویی و یا کار تمام وقت بعد از فارغ التحصیلی با کارفرما و همکارانی فرانسوی زبان روبرو شوید زیاد است و در این مواقع، دیگر دانش زبان انگلیسی به کار شما نیامده و بالعکس موجب پسرفت شما می‌شود.

بر همین اساس، توصیه می کنیم که اگر به دنبال تحصیل به زبان انگلیسی در کشوری نظیر فرانسه هستید، حتماً به محض ورود و شروع ترم تحصیلی، در کنار دروس دانشگاهی به مطالعه و تحصیل زبان فرانسوی پرداخته و سعی کنید تا در همان یک تا دو سال اول مدرک زبان فرانسوی خود را نیز دریافت کنید.

در نهایت، چنانچه هنوز در مورد شرایط مهاجرت تحصیلی و مدرک زبان برای تحصیل در فرانسه سوال داشته و تصمیم‌گیری در مورد این مسئله برای شما سخت است، توصیه می‌کنیم که از خدمات و مشاوره تخصصی کارشناسان مجرب لتس گو یونی در این زمینه استفاده کنید.