آیلتس برای مهاجرت به کانادا، راهنمای آزمون آیلتس و مدرک زبان آیلتس، هزینه امتحان آیلتس و منابع آیلتس IELTS را در این پُست لتسگویونی بخوانید.

اگر به فکر ادامه تحصیل در یک مقطع دانشگاهی در کانادا باشید، حتماً از این موضوع مطلع هستید که در کنار دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی این کشور، ملزم به داشتن مدرک زبان هستید و باید به مواردی همچون نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا و مدرک زبان آیلتس توجه ویژه ای داشته باشید.

پیش از این درباره یکی از آزمون‌های زبان مورد تائید دانشگاه های کانادا یعنی آزمون دولینگو با شما صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا در مورد یکی از معتبرترین مدارک زبان در دنیا یعنی آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا و مهاجرت تحصیلی صحبت کنیم.

آزمون آیلتس برای مهاجرت تحصیلی

آزمون آیلتس

آزمون آیلتس مخفف International English Language testing System است که یکی از محبوب ترین و معتبرترین مدارک زبان در دنیا برای مهاجرت تحصیلی و یا سایر انواع مهاجرت محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از 10 هزار سازمان جهانی آزمون آیلتس را مورد پذیرش قرار می‌دهند، از این رو زمانی که در این آزمون زبان بین المللی شرکت می کنید و موفق به دریافت مدرک معتبر آن می شوید، می توانید از این موضوع اطمینان کسب کنید که مدرک زبان آیلتس شما توسط موسسات آموزشی، کارفرماها، دولت ها و سازمان های حرفه ای در دنیا مورد پذیرش و تائید قرار می‌گیرد.

آزمون آیلتس به عنوان یکی از بدعت گذاران و پیشروهای مهارت های چهارگانه زبان، بیش از 30 سال است که این روند را پیش گرفته و تا به امروز استانداردهای آزمون زبان انگلیسی در دنیا را تعیین می‌کند.

آیلتس برای مهاجرت به کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت رسمی آیلتس، دولت های استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا از آزمون آیلتس برای درخواست های مهاجرت خود استفاده می‌کنند، این بدین معنی است که هر گونه مهاجرت به کانادا از جمله مهاجرت تحصیلی به این کشور نیازمند برخورداری از آزمون زبان آیلتس است.

آزمون آیلتس توسط برخی از کارشناسان برجسته ارزیابی زبان در جهان بسط و گسترش یافته و دامنه کاملی از مهارت های مورد نیاز زبان انگلیسی در زمینه اشتغال و یا تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را مورد پوشش خود قرار می‌دهد.

4 مهارت اصلی که در آزمون آیلتس مورد ارزیابی قرار می گیرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • مهارت شنیداری listening
  • مهارت خواندن reading
  • مهارت نوشتن writing
  • مهارت مکالمه speaking

در عین حال، 2 نوع آزمون زبان آیلتس در دسترس است که شامل آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی و یا همان General می شود. شما باید به تناسب نوع مهاجرت به کانادا در یکی از این آزمون ها شرکت کنید:

  • آیلتس آکادمیک: این موضوع را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد که مهارت زبان شما برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه های کانادا مناسب و قابل قبول باشد. این آزمون زبان جنبه های تحصیلی زبان را منعکس کرده و اینکه شما آماده شروع تحصیل در کانادا هستید را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد.
  • آیلتس جنرال (عمومی): این آزمون مهارت های زبان انگلیسی را در حالت عملی و روزمره مورد سنجش و بررسی قرار می دهد و وظایف و آزمون‌های آن هر دو موقعیت محل کار در کانادا و محیط های اجتماعی را برای فرد به تصویر می‌کشند.

در حال حاضر آزمون آیلتس به طور مشترک به سازمان های British Council ، IDP: IELTS Australia و Cambridge Assessment English تعلق دارد.

آمادگی برای آزمون آیلتس

آیلتس جنرال یا آکادمیک

به طور معمول، برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به آیلتس آکادمیک و برای انواع دیگر مهاجرت به کانادا به آیلتس جنرال نیاز خواهید داشت، اما این موضوع همیشگی نبوده و ممکن است شرایط پذیرش یک دانشگاه و یا کالج کانادایی به گونه ای باشد که با آیلتس جنرال دانشجو نیز موافقت شود.

برای انواع دیگر مهاجرت به کانادا نظیر مهاجرت کاری نیز فرد باید با استناد به اطلاعات ارائه شده در وب سایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا برای نوع مناسب آزمون زبان یعنی آیلتس جنرال و یا آکادمیک اقدام کند، چون ممکن است مهاجرت کاری برای برخی از مشاغل تخصصی در کانادا نیازمند مدرک آیلتس آکادمیک به جای جنرال باشد.

بنابر اخبار Cicnews، آزمون زبان آیلتس در قریب به 400 دانشگاه و موسسه آموزشی در کانادا مورد پذیرش قرار می گیرد و در بیش از 30 کشور دنیا در دسترس است، اما معمولاً توسط بیش از 140 کشور در دنیا برگزار می گردد.

عموماً نتایج آزمون زبان آیلتس در حالت کاغذی و یا همان paper-based پس از 13 روز و در حالت کامپیوتری و آنلاین پس از 5 تا 7  روز در دسترس شرکت کننده قرار خواهد گرفت.

البته بنابر اطلاعات وب سایت ielts.org نتایج آزمون آیلتس کامپیوتری در یک بازه 3 تا 5 روزه آماده تحویل خواهد بود. در حالت کلی یک فرم گزارش نتایج آزمون Ielts به شما تحویل داده می‌شود. (آن دسته از افرادی که برای مهاجرت کانادا به سازمان IRCC درخواست داده اند با اثبات ارائه درخواست مهاجرت کانادا به مرکز برگزاری آیلتس، دو نسخه فرم گزارش نتایج آزمون دریافت خواهند کرد.

اگر به عنوان شرکت کننده این آزمون، موسسه آموزشی (کالج و یا دانشگاه کانادایی) را از پیش انتخاب کرده باشید، نتایج آزمون زبان شما به صورت خودکار برای این موسسات ارسال خواهد شد. (برای پروسه اخذ پذیرش تحصیلی)

در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری و پیش آمدن برخی از مشکلات، سازمان های برگزار کننده آزمون آیلتس گزینه ای به نام IELTS Indicator را به عنوان یک راه حل و ارزیابی موقت برای کمک به دانشجویان بین المللی در تکمیل آزمون زبان آنلاین خود ارائه کرده اند. از این رو IELTS Indicato به صورت آنلاین از خانه متقاضیان برگزار می‌شود.

اما در حالت معمول و کلی، هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال تنها در صورت حضور شخص در مراکز برگزاری آزمون انجام خواهد گرفت. مدرک آیلتس، آزمون مورد تائید اداره مهاجرت و شهروندی کانادا IRCC است و مناسب برای پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی دانشجویان بین المللی دانشگاه های کانادا محسوب می‌شود.

البته این بدین معنا نیست که تنها آزمون زبان آیلتس مناسب مهاجرت به کانادا خصوصاً مهاجرت تحصیلی به این کشور است، بلکه سایر آزمون های زبان از جمله PTE و یا تافل نیز ممکن است بنابر شرایط دپارتمان پذیرش و یا اداره IRCC مورد تائید و پذیرش قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که اداره مهاجرت و شهروندی کانادا هر دو نسخه کامپیوتری و یا کاغذی آزمون آیلتس جنرال و یا آکادمیک را قبول می‌کند.

شرکت کنندگان آزمون آیلتس

نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی آیلتس بریتیش کنسول، فهرست نمرات آیلتس مورد نیاز برای تحصیل در کانادا بنابر آمار رنکینگ تایمز و QS به شرح زیر است:

دانشگاه تورنتو: نمره 6.5 برای مقطع کارشناسی و نمره 7 برای مقاطع تکمیلی

موسسه آموزشی بریتیش کلمبیا: نمره 6.5 برای مقطع کارشناسی و نمره 6.5 برای مقاطع تکمیلی

دانشگاه مک گیل: نمره 6.5 برای مقطع کارشناسی و نمره 6.5 برای مقاطع تکمیلی

موسسه آموزش عالی مک مستر: نمره 6.5 برای مقطع کارشناسی و نمره 6.5 برای مقاطع تکمیلی

دانشگاه مونترال: باید با دپارتمان پذیرش تماس گرفته شود

موسسه آموزشی آلبرتا: نمره 6.5 برای مقطع کارشناسی و نمره 6.5 برای مقاطع تکمیلی

دانشگاه واترلو: نمره 7 برای مقطع کارشناسی و نمره 7 برای مقاطع تکمیلی

بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده توسط کنسولگری کانادا، حداقل نمره مورد پذیرش آزمون زبان آیلتس برای ویزای تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی معادل نمره 6 و یا بالاتر است که در آن هر یک از مهارت‌های چهارگانه حداقل نمره 5.5 کسب شده باشد.

این در حالی است که نمره مورد نیاز آزمون آیلتس برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در کانادا معادل حداقل نمره 6.5 و یا بیشتر و کسب نمره 6 در هر یک از 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی آیلتس است.

معمولاً نمرات آزمون آیلتس برای تعیین سطح تخصص به صورت باند ارائه می شود و این نمرات توسط معیار زبان کانادایی CLB مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد. تعاریف نمرات کسب شده در آزمون زبان آیلتس برای تحصیل در کانادا به شرح زیر است:

نمره 1: غیرکاربر Non-user

نمره 2: متناوب Intermittent

نمره 3: خیلی محدود

نمره 4: محدود؛ دانشجو به سختی می تواند با موقعیت‌های روزمره خود را هماهنگ کرده و وفق دهد و بیشتر از چند دقیقه امکان مکالمه و صحبت به زبان انگلیسی را نخواهد داشت.

نمره 5: میانه؛ دانشجو می تواند در موقعیت های روزانه اجتماعی شرکت کرده و خود را با آنها وفق دهد، اما اشتباهات دستوری زبان زیادی را بروز خواهد داد. می تواند با تلاش یک مکالمه اولیه را با صرف تلاش مدیریت کند.

نمره 6: دارای سر رشته و قابل قبول؛ دانشجو توانایی مدیریت موقعیت های اجتماعی و زبانی بیشتری را در محیط دانشگاه دارد، اما باز هم مرتکب اشتباهات متداول زبانی می‌شود. این فرد امکان انجام یک مکالمه خوب را دارد.

نمره 7: خوب؛ به طور معمول جملات بدون اشتباه ادا و یا نوشته می شود. دانشجو امکان برقراری یک مکالمه کامل را با یک فرد بومی انگلیسی زبان خواهد داشت.

نمره 8: خیلی خوب؛ در موارد و موقعیت های پیچیده زبانی ممکن است خطاهایی به صورت اتفاقی از وی بروز کند، اما در حالت کلی در سطح و لول یک فرد بومی انگلیسی زبان محسوب می‌شود.

نمره 9: متخصص؛ درک کامل زبان انگلیسی در انواع موقعیت ها و ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، تحصیلی، سیاسی و غیره

همچنین لازم به ذکر است که معیار سنجش زبان انگلیسی در کانادا برحسب CLB است که معادل آن بر حسب نمره آیلتس به شرح زیر است:

    Writing (IELTS) Listening (IELTS) Reading (IELTS) Speaking (IELTS) Level for CLB

1

1

1

 
1 1
2.0 2.0 1.5 2.0 3
3.0 3.5 2.5 3.0 4
5.0 5.0 4.0 5.0 5
5.5 5.5 5.0 5.5 6
6.0 6.0 6.0 6.0 7
6.5 7.5 6.5 6.5 8
7.0 8.0 7.0 7.0 9
7.5 8.5 8.0 7.5 10
8.0 9.0 8.5 8.0 11
9.0 9.0 9.0 9.0 12

 

هزینه آزمون آیلتس

 

در اغلب موارد، به استثنای ویزای توریستی کانادا، متقاضیان ایرانی مهاجرت به کانادا و مهاجرت تحصیلی به این کشور ملزم هستند تا پیش از اخذ ویزای کانادا برای امتحان آیلتس و دریافت مدرک این آزمون معتبر در ایران و یا کشورهای همسایه اقدام کنند.

اگر برای مثال متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا قصد دریافت پذیرش تحصیلی مشروط بدون مدرک زبان آیلتس را داشته باشد، احتمال ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی وی زیاد خواهد بود، اما اگر با درخواست ویزای تحصیلی کانادا وی نیز موافقت شود، باید در دوره های آماده سازی یکساله زبان در کانادا شرکت کرده و سپس در آزمون آیلتس در کانادا شرکت کند.

در حالت کلی هزینه آزمون آیلتس در کانادا و یا سایر کشورهای دنیا بین 215 تا 250 دلار آمریکا متغیر است، اما اگر فرد به غیر از آزمون زبان، قصد شرکت در دوره های زبان را داشته باشد باید بین 1500 تا 4000 هزار دلار نیز برای این کلاس‌های آموزشی در نظر بگیرد.

اما بنابر پیشنهاد مجله تحصیلی لتس گو یونی، بهتر است که دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی را از داخل ایران گذرانده و آزمون آیلتس را نیز در داخل کشور انجام دهید؛ چون با انجام این کار هزینه کلاس‌های زبان شما به میزان بسیار چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت ielts.org، هزینه امتحان آیلتس در هر دو نوع کاغذی و کامپیوتری معادل 61.510.400 میلیون ریال است. (در زمان نگارش این پُست)

آزمون آیلتس برای مهاجرت کانادا

آیلتس برای مهاجرت کاری به کانادا

اگر قصد داشته باشید تا از طریق یکی از برنامه های مهاجرتی اکسپرس اینتری، اسکیل ورکر کبک و یا نامزدی استانی کانادا اقدام کرده و مهاجرت کاری خود را از این طریق انجام دهید، نیاز به شرکت در آزمون زبان آیلتس خواهید داشت.

به بیانی دیگر، هرگونه درخواست اقامت دائم کانادا و مهاجرت کاری به این کشور در قالب طرح های زیر نیازمند مدرک زبان جنرال آیلتس خواهد بود:

  • برنامه اسکیل ورکر کانادا FSW
  • برنامه اسکیل تریدز کانادا FST
  • برنامه کلاس تجربه کانادایی CEC

هر یک از نمرات زبان آیلتس دارای امتیاز مخصوص به خود بوده و در میزان موفقیت شما در مهاجرت کاری به کانادا و یا اقامت در این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

شما می توانید در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کانادا، فرم ارزیابی پذیرش تحصیلی لتس گو یونی را پر کرده و با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی، از خدمات تخصصی ما برخوردار گردید.