یکی از پیش نیازهای مهم ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی داشتن مدرک زبان انگلیسی تافل است، از این رو اگر در آینده ای نزدیک قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، مطمئنا سوالاتی همچون هزینه گرفتن مدرک تافل، نمونه سوالات آزمون تافل و نمره تافل برای مهاجرت به کانادا ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.

پیش از این در مورد یکی دیگر از آزمون ها و مدارک معتبر زبان در دنیا یعنی آزمون دولینگو با شما صحبت کردیم، اما اینبار قصد داریم تا به سراغ محبوب‌ترین آزمون زبان انگلیسی در دنیا رفته و به همه موارد مهم آزمون تافل برای مهاجرت تحصیلی بپردازیم.

آزمون تافل چیست

مدرک زبان انگلیسی تافل یک آزمون بین المللی شناخته شده در دنیاست که میزان مهارت زبان متقاضیان غیرانگلیسی زبان را برای استفاده و درک انگلیسی در سطح دانشگاه می سنجد. واژه TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language به معنی آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است.

از این رو اگر قصد انجام مراحل اپلای و تحصیل در دانشگاهی انگلیسی زبان و یا شروع یک دوره تحصیلی به زبان انگلیسی را داشته باشید، اغلب دانشگاه ها و موسسات بین المللی خواستار این موضوع هستند که به همراه درخواست پذیرش تحصیلی، یک مدرک زبان برای اثبات مهارت های مورد نیاز گذراندن موفق دوره تحصیلی دانشگاه از شما طلب کنند.

البته برخی از کشورها و دانشگاه های خارج از کشور پذیرش مشروط نیز به دانشجو می دهند، این بدین معنی است که فرد می‌تواند بدون مدرک زبان بین المللی به کشور مقصد سفر کرده و در آنجا دوره های آمادگی زبان را پیش از شروع مقطع دانشگاهی بگذراند.

در حال حاضر آزمون تافل یکی از شناخته شده روش‌ها برای اثبات مهارت زبان انگلیسی به دپارتمان پذیرش دانشگاه های خارجی است. به بیانی دیگر، مدرک تافل در بیش از 11 هزار موسسه آموزشی و دانشگاه در 150 کشور دنیا از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند، آمریکا و انگلیس مورد پذیرش و تائید قرار می‌گیرد.

آزمون آنلاین تافل

با مدرک تافل چیکار میشه کرد

مدرک زبان آزمون تافل دارای چندین مزیت است. اول اینکه به شما کمک می‌کند تا توجه افسر پذیرش را به پرونده خود جلب کنید، چون این آزمون مهارت انگلیسی دانشگاهی را به روش واقعی مورد استفاده در کلاس‌های درسی دانشگاه مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

همچنین، با داشتن مدرک زبان تافل، شما با آمادگی زیادی قدم به دانشکده و پردیس دانشگاه مورد نظر خود در خارج از کشور گذاشته و از این موضوع مطمئن خواهید بود که نمره زبان تافل نمایانگر توانایی‌های واقعی شما در این زمینه است.

به استثنای کاربرد مدرک تافل در پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی، مدرک زبان تافل برای درخواست ویزای کار اغلب کشورها نیز مورد نیاز خواهد بود.

این آزمون زبان چندین بهبود را نیز برای ایجاد یک تجربه بهتر در پروسه امتحان به تافل اضافه کرده که شامل آزمون کوتاه تر، وب سایت ثبت نام به روز رسانی شده، بخش امتیازهای My Best™، یک آزمون آزمایشی تمام وقت رایگان، گزارش نمره سریعتر، ثبت نام آنلاین قابل تمدید و گسترش یافته، اپلیکیشن رسمی تافل و موارد بیشتر می‌شود.

چه کشورهایی تافل برای ادامه تحصیل می خواهند؟

در حال حاضر نتایج آزمون تافل در بیش از 11 هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی در بیش از 150 کشور دنیا مورد تائید و پذیرش قرار می گیرد و شامل کانادا، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی و آسیا می‌شود.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت ETS TOEFL و بخش جستجوی مقصد از این موضوع مطمئن شوید که کدام دانشگاه‌ها در هر کشور این آزمون را پذیرفته و چه نمره ای را قبول می‌کنند.

البته با مراجعه مستقیم به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود و یا وب سایت لتس گو یونی نیز امکان اطلاع از این موضوع را خواهید داشت.

در حال حاضر 9 موسسه آموزشی از هر 10 دانشگاه آمریکایی، مدرک تافل را اولویت اصلی پذیرش تحصیلی خود قرار می‌دهند و سایر مدارک زبان در رده‌های بعدی قرار دارند. در کشور کانادا بیش از 80 درصد رشته‌ها در مقاطع تکمیلی، مدرک زبان تافل را نسبت به سایر آزمون ها مورد پذیرش و تائید قرار می‌دهند.

این موضوع در کشورهای دیگری نظیر استرالیا، نیوزلند، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز صدق می‌کند.

ساختار آزمون تافل

در حال حاضر آزمون تافل TOEFL iBT در مراکز و نمایندگی های رسمی برگزاری آزمون به صورت کامپیوتری گرفته می‌شود. این آزمون زبان 4 مهارت اصلی متقاضی را مورد سنجش قرار داده و به طور تقریبی 3 ساعت تکمیل آن زمان می‌برد. این 4 مهارت زبان شامل موارد زیر می‌شود:

•    خوانش Reading (بین 54 تا 72 دقیقه): خواندن بخش های مختلف و پاسخ به سوالات

•  شنیدن Listening (بین 41  تا 57 دقیقه): گوش دادن به سخنرانی و یا مکالمه ها و پاسخ به سوالات مرتبط با آنها
سپس 10 دقیقه استراحت داده می‌شود.

•  مکالمه Speacking (نه دقیقه): با استفاده از یک میکروفون درباره موضوعات نام آشنا صحبت کرده و در مورد محتوای خوانده و یا شنیده شده به صحبت و گفتگو می‌پردازید.

•  نوشتن Writing (پنجاه دقیقه): خواندن بخش های مختلف، گوش دادن به صدای ضبط شده و تایپ متن و جملات به عنوان پاسخ
همچنین آزمون تافل دارای 3 حالت زیر است:

•  نوع سنتی و کاغذی آزمون PBT

•  نوع اینترنتی آزمون IBT

•  نوع کامپیوتری آزمون CBT

نتایج آزمون تافل

مراکز رسمی برگزاری آزمون آیلتس

آزمون تافل بیش از 50 بار در سال به طور ایمن در مراکز مورد تائید ETS در سراسر دنیا گرفته می شود. در حال حاضر بیش از 4000 مرکز برگزاری این آزمون در سرتاسر جهان وجود دارد و شما می توانید با استفاده وب سایت رسمی تافل، نزدیک مرکز مورد تائید به خودتان را پیدا کنید. البته چندین مرکز آموزش زبان در ایران نیز دارای نمایندگی برگزاری این امتحانات در داخل کشور هستند که با جستجوی فارسی در گوگل آنها را به راحتی پیدا خواهید کرد.

به طور معمول ثبت نام آزمون از 5 تا 6 ماه قبل از تاریخ امتحان انجام می‌شود، اما با این حال پیشنهاد می شود تا بنابر برنامه ریزی مهاجرت تحصیلی خود هر چه زودتر برای ثبت نام و شرکت در این آزمون زبان اقدام کنید، چون ممکن است ظرفیت آن به یکباره تمام شود که در این صورت شما مجبور به انتظار بیشتر و تغییر برنامه خود خواهید بود.

هزینه گرفتن مدرک تافل

هزینه مدرک تافل براساس مرکز برگزاری متغیر است، اما به طور متوسط بین 180 تا 300 دلار آمریکا هزینه دارد. این مبلغ هزینه ثبت نام در آزمون، گزارش نتیجه آزمون و 4 ارسال گزارش آزمون به موسسات آموزشی مورد نظر شما را پوشش می‌دهد. 

باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای ثبت نام با تاخیر در آزمون، برنامه ریزی مجدد شرکت در آزمون و یا کنسل کردن آزمون، هزینه های مضاعفی در نظر گرفته شده است.

امتیاز تافل چگونه محاسبه می شود؟

هر 4 بخش مهارتی تافل (خواندن، شنیدن، مکالمه و نوشتن) بر مبنای امتیاز 0 تا 30 نمره دهی می شود و در نهایت مجموع نمرات آزمون از 0 تا 120 محاسبه می‌گردد.

به طور معمول نمره آزمون تافل شما 6 تا 10 روز بعد از شرکت در امتحان در دسترس بوده و برای 2 سال معتبر خواهد بود. گزارش نمره آزمون شما به طور خودکار شامل امتیازات بخش MyBest نیز هست که ترکیبی از بالاترین امتیازهای کسب شده در هر بخش از آزمون در تمامی امتحانات معتبر شما در 2 سال گذشته می‌شود.

اگر نمره کسب شده در آزمون تافل مناسب شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر شما نباشد و یا اینکه قصد کسب امتیاز و نمره بالاتری را داشته باشید، می توانید هر چند بار که می خواهید در این آزمون بین المللی به طور نامحدود شرکت کنید. البته باید بین هر یک از آزمون های زبان برای حداقل 3 روز وقفه وجود داشته باشد که در صورت لزوم امکان انجام آزمون متوالی در آخر هفته ها را ایجاد کند.

علاوه بر این موارد، شما می توانید در بخشی از پروسه ثبت نام خود در امتحان تافل، تا حداکثر 4 موسسه آموشی را انتخاب کنید که نتایج آزمون تافل به طور خودکار برای آنها ارسال شود.

این موضوع خصوصاً در مواقعی که دریافت نتایج آزمون زبان نزدیک به زمان اعلام شده ددلاین دانشگاه است، بسیار سودمند بوده و می تواند موجب سرعت بخشی به روند پذیرش تحصیلی شما شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که حداقل نمره زبان مورد نیاز برای ادامه تحصیل در خارج از کشور در هر دانشگاه و نسبت به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو متغیر است، از این رو بهتر است با استفاده از وبسایت دانشگاه و یا وب سایت لتس گو یونی، به طور کامل در مورد این موضوع تحقیق کنید.

شما  میتوانید علاوه بر استفاده از اطلاعات مقاصد تحصیلی، دانشگاه ها و موسسات آموزشی برتر در وب سایت لتس گو یونی، از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان ما استفاده کرده و بدون نیاز به پرداخت هزینه، انجام تخصصی اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه، آماده سازی مدارک، تکمیل فرم درخواست و سایر موارد مرتبط با مهاجرت تحصیلی را به ما بسپارید.

آماده سازی برای آزمون تافل

چگونه برای آزمون تافل آماده شویم؟

شما می توانید با استفاده از منابع رسمی زیر، احتمال موفقیت خود را در آزمون زبان تافل افزایش دهید:

•  کتاب The Official Guide to the TOEFL® Test: یک منبع کامل و دارای تست و نکته برای آزمون تافل

•  آزمون آماده سازی و راهنمای تافل TOEFL® Test Preparation: The Insider’s Guide: یک دوره آزاد 6 هفته ای و رایگان برای تقویت مهارت های زبان که حاوی نکات آموزشی، استراتژی و تعامل با سایر دانشجویان است.

•  آزمون TOEFL iBT® Free Practice Test: شرکت در نمونه سوالات آزمون در هر 4 بخش مهارتی

•  آزمون آنلاین TOEFL® Practice Online: یک آزمون واقعی تافل iBT شبیه‌سازی شده که شما در آن نمره گرفته و ظرف 24 ساعت از نتیجه آن مطلع خواهید شد.

•  آزمون Official TOEFL iBT® Tests with Audio: به همراه 5 آزمون واقعی برگزار شده در دوره‌های گذشته و تمام قسمت‌های صوتی تمرین کنید.

•  برنامه رسمی تافل TOEFL Go!® Official App: تمارین آزمون، نکات آموزشی و موارد بیشتر در اپلیکیشن تافل
 با توجه به مبلغ بالای ارزی شرکت در آزمون تافل، بسیاری از متقاضیان در کلاس‌های آماده سازی و تست زنی تافل در موسسات آزاد زبان در ایران شرکت کرده و پیش از انجام امتحان اصلی، با شرکت در آزمون شبیه سازی شده تافل که به آزمون ماک تافل مشهور است، خود را می‌سنجند.

نمونه سوالات آزمون تافل

اگر خواستار این هستید تا پیش از امتحان و آزمون اصلی تافل، با نمونه سوالات این آزمون آشنا شده و کمی بیشتر خود را آماده کنید، می‌توانید کتاب‌های فیزیکی و چاپ شده در این رابطه را خریداری کرده و یا به وبسایت رسمی سازمان برگزاری تافل یعنی ets.org مراجعه کنید و در بخش test takers از نمونه سوالات آزمون تافل به طور آنلاین و رایگان برخوردار شوید.

شما همچنین این امکان را دارید تا در صورت نیاز برای تمرین بیشتر و اشراف به تمامی نکات تست زنی بخش های مختلف تافل، در کلاسهای آمادگی این آزمون در موسسات زبان داخل ایران شرکت کنید. 

تحصیل در کانادا با تافل

تافل یا آیلتس برای کانادا

هر دو آزمون و مدرک زبان آیلتس و تافل بین المللی بوده و دارای اعتبار بالایی در سراسر دنیا هستند، اما بنابر آمار، اغلب دانشگاه های کانادا مدرک زبان آیلتس را برای پذیرش تحصیلی دانشجویان قبول می‌کنند و به طور کلی مدرک زبان آیلتس را به تافل ترجیح می‌دهند.

البته این موضوع متغیر بوده و ممکن است شرایط پذیرش تحصیلی برخی از دانشگاه های کانادا پذیرای هر دو مدرک زبان انگلیسی باشد. بنابر بر پیشنهاد لتس گو یونی، بهتر است پیش از اقدام برای درخواست پذیرش تحصیلی یک یا چند دانشگاه و یا موسسه آموزشی در کانادا، به خوبی از شرایط پذیرش آن باخبر شوید؛ اینکه چه مدرک زبانی را قبول می‌کند و حداقل نمره زبان مورد نیاز تعیین شده توسط دانشگاه چقدر است. 

برای مهاجرت تحصیلی در کانادا امکان پذیرش تافل نیز به عنوان مدرک زبان معتبر وجود دارد، اما برای سایر امور مهاجرتی به کانادا نظیر ویزای کار و یا اقامت دائم کانادا، به طور معمول مدرک زبان آیلتس مورد نیاز خواهد بود.

تافل یا آیلتس برای اروپا

بنابر آمار، مدرک آیلتس بیشتر از تافل در دانشگاه‌های اروپا ترجیح داده می‌شود، اما ممکن است بنابر شرایط و قوانین پذیرش دانشگاه، مدرک تافل نیز از دانشجو پذیرفته شود و یا برای اطمینان از دانشجو یک آزمون و یا مصاحبه زبان در کنار مدرک تافل گرفته شود.

از این رو می توان اینطور گفت که آزمون و مدرک زبان تافل بیشتر مناسب دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس است و مدرک آیلتس نیز مناسب سایر کشورها از جمله استرالیا، کانادا و قاره اروپا است.

شما می توانید در صورت تمایل از رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی استفاده کرده و تمامی اطلاعات مورد نیاز پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را از کارشناسان ما دریافت کنید.

نمره تافل برای مهاجرت به کانادا

به طور معمول نمرات آزمون iBT و PBT تافل مورد پذیرش دانشگاه‌های کانادا قرار می‌گیرد. میانگین نمره تافل iBT مورد پذیرش دانشگاه های برتر کانادا 88 است. این در حالی است که میانگین نمره مورد تائید آزمون کاغذی تافل PBT در دانشگاه‌های کانادا بین 574 تا 575 است.

شما می‌توانید برای اطمینان از حداقل نمره تافل و یا آیلتس دانشگاه مورد نظر خود در کانادا به وب سایت لتس گو یونی و بخش دانشگاه های کانادا مراجعه نمایید.

آیلتس یا تافل

آیلتس راحت تره یا تافل

بنابر اطلاعات ارائه شده از تجربیات شرکت‌کنندگان در هر دو آزمون آیلتس و تافل، بسیاری از افراد آزمون تافل را سخت تر از آیلتس می‌دانند. برای مثال برخلاف آیلتس، در بخش مکالمه تافل، چندین لهجه و accent  بریتانیایی، آمریکای شمالی، استرالیایی و کانادایی استفاده می شود که در صورت آماده نبودن شرکت‌کننده، درک و انجام آن مشکل‌ساز و سخت خواهد بود.

معمولاً در آزمون آیلتس، زمان های مختلفی برای انجام مهارت های زبان شنیداری، خوانش، نوشتاری و غیره در نظر گرفته می‌شود که بین 5 تا 10 روز طول می‌کشد و این به معنی آمادگی بیشتر متقاضی است، اما در امتحان تافل تمامی بخش‌ها و مهارت ها در یک روز و در یک بازه زمانی 3 تا 4 ساعته گرفته می‌شود که سخت و خسته‌کننده خواهد بود.

نکات مقایسه ای بین دو آزمون تافل و آیلتس زیاد بوده و تفاوت‌های متعددی در هر یک از بخش‌های مهارتی در بین آنها وجود دارد، اگر دانشگاه مورد نظر شما تنها یکی از این دو آزمون را قبول کند، باید چه سخت و چه آسان، خود را به خوبی برای شرکت در امتحان آماده کنید. اما برای نتیجه‌گیری می‌توان اینطور گفت که برای شرکت در آزمون تافل، آماده‌سازی قبلی و تمرین بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

شما می‌توانید در صورت تمایل با پر کردن فرم ارزیابی پذیرش تحصیلی لتس گو یونی، از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در زمینه ادامه تحصیل در خارج از کشور برخوردار شوید.