اگر کره جنوبی مقصد مهاجرت تحصیلی شماست پیش از هر چیز بهتر است با بهترین دانشگاه های کره جنوبی آشنا شوید. در این محتوا نگاهی دقیق به برترین دانشگاه ‌های این کشور خواهیم داشت.

بهتر است بدانید این کشور آسیای شرقی هر روز یک گام به جهانی شدن نزدیک‌تر می‌شود. کشوری که تا چند دهه قبل به عنوان مقصد تحصیلی پرطرفدار شناخته نمی‌شد اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهاجرتی برای دانشجویان بین‌المللی است.

فناوری پیشرفته و زیرساخت مدرن در کنار پایبندی به فرهنگ و سنت، آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده و کوه‌های باشکوه، محیط شهری پرجنب و جوش و غذاهای متنوع، بزرگترین شهر و پایتخت کره یعنی سئول را به مکانی پر زرق و برق و جذاب برای زندگی، تحصیل و کار تبدیل کرده است.

همانطور که احتمالاً میدانید، مهاجرت به کره جنوبی از طریق ویزای تحصیلی در میان ایرانیان نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده و آمار دانشجویان ایرانی که با هدف ادامه تحصیل به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی و فناوری اطلاعات وارد بهترین دانشگاه‌ های کره می‌شوند هر ساله در حال افزایش است. 

در حال حاضر کشور کره جنوبی، دوازدهمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است که بخش عمده‌ای از سرمایه و تولید ناخالص داخلی خود را به تجهیز سیستم آموزش عالی و ارائه برنامه‌های آموزشی مطابق با استانداردهای بین‌المللی اختصاص داده است.

امکان تحصیل در تعدادی از بهترین دانشگاه‌ های جهان، ارائه بیش از 400 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی، زندگی در مجاورت طبیعتی چشم‌نواز، مقبولیت سریع و آسان در جامعه محلی، عضویت در بازار کار جهانی و فرصت امتحان کردن مجموعه‌ای از خوش‌مزه‌ترین غذاهای جهان از جمله مزیت‌های تحصیل در دانشگاه های کره است که هر دانشجوی مشتاق به یادگیری، تجربه و پیشرفت را به سمت خود می‌کشاند.

حال اگر به دنبال ادامه تحصیل در کره جنوبی هستید، نخستین گام، آشنایی با بهترین دانشگاه‌ های این کشور است تا بتوانید با هدف‌گذاری درست در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرده و این مسیر دشوار را ایمن طی کنید.

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه های کره جنوبی بر اساس آخرین رتبه‌بندی سایت‌های معتبر بین‌المللی می‌پردازیم.

بهترین دانشگاه های کره جنوبی کدامند؟

بهترین دانشگاه های کره جنوبی

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه های کره می‌پردازیم که بر اساس عملکرد پژوهشی، تولید علم و رتبه‌بندی هیات علمی در میان برترین مراکز آموزش عالی بین‌المللی قرار دارند. تعدادی از دانشگاه های برتر عبارتند از:

  • دانشگاه ملی سئول (Seoul National University)
  • سونگ کیونکوان (Sungkyunkwan University)
  • دانشگاه کره (Korea University)
  • موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره (Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • یونسی (Yonsei University)
  • موسسه ملی علم و فناوری اولسان (Ulsan National Institute of Science and Technology)
  • علم و صنعت پوهانگ (Pohang University of Science and Technology)
  • هانیانگ (Hanyang University)
  • دانشگاه زنان ایوا (Ewha Womans University)
  • سجونگ (Sejong University)
  • کیونگ هی (Kyung Hee University)
  • و....

دانشگاه ملی سئول

این مرکز در پایتخت کره جنوبی را می‌توان نهادی پیشرو در توسعه دموکراسی و صلح در شبه جزیره کره دانست که نخستین بار در سال 1946 از ادغام ده موسسه آموزشی تاسیس شد و در حال حاضر در بین 40 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه دارای بالاترین رتبه از نظر شاخص‌های استاندارد آموزشی در کره بوده و ادعا می‌کند که یکی از قوی‌ترین شبکه‌های ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار را شکل داده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که فارغ‌التحصیلان SNU یکی از چهار مدیر عامل 100 شرکت برتر کره جنوبی هستند.

همچنین این مرکز ارتباطات بسیار قوی و چشمگیری در اشتراک پروژه های تحقیقاتی و تبادل دانشجو دارد به طوری که با 289 دانشگاه در 58 کشور جهان برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی مشترک داشته است.  بنابراین اگر به دنبال تحصیل در دانشگاهی هستید که بتواند سکوی پرتاب شما به بازار کار حرفه‌ای در کره و سایر کشورهای پیشرفته جهان باشد احتمالا باید برای نشستن بر صندلی‌های دانشگاه ملی سئول تلاش کنید. 

دانشگاه ملی سئول با ارائه برنامه‌های آموزشی در مقاطع کارشناسی تا دکترا برای بیش از 41 رشته در بین بهترین‌های جهان جای دارد و رشته‌های تربیت بدنی، شیمی، مهنسی مکانیک و داروسازی آن در سطح بین‌المللی دارای اعتبار بالایی هستند. در حال حاضر این مرکز از 16 کالج تخصصی تشکیل شده و بیش از 700 دوره آموزشی را به زبان انگلیسی برگزار می‌نماید.

دانشگاه ملی سئول

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره

این موسسه آموزشی دولتی که با نام اختصاری KAIST شناخته می‌شود در میان سه موسسه آموزش عالی برتر کره جنوبی و 40 موسسه برتر جهان جای گرفته است. البته بر اساس رتبه بندی QS، موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره مقام اول در این کشور را به خود اختصاص داده است.

این موسسه نخستین بار در سال 1971 توسط دولت کره جنوبی تاسیس شد و اولین موسسه عمومی پژوهش محور برای رشته‌های علوم و مهندسی بود. حوزه‌های جالبی مانند مهندسی تفریحات و انرژی‌های زیست محیطی از جمله موضوعات تحقیقاتی گسترده در این موسسه می‌باشند.

موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره شامل 5 کالج، 7 مدرسه فنی و حرفه‌ای و 13 دانشکده تحصیلات تکمیلی می‌باشد که همگی با چشم‌انداز توسعه مرزهای علوم فنی و مهندسی در جهان ارزش‌گذاری شده‌اند. KAIST را می‌توان بین‌المللی‌ترین دانشگاه کره جنوبی دانست که بیشترین تنوع قومیتی را داشته و هر ساله تقریبا 600 دانشجو از کشورهای خارجی در آن پذیرش می‌شوند. حدود 80 درصد برنامه‌های آموزشی در این موسسه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. 

دانشگاه کره

دانشگاه کره (KU) یکی دیگر از بهترین دانشگاه های کره جنوبی است که در رتبه 86 برترین موسسات آموزش عالی جهان قرار دارد. این مرکز در سال 1905 تاسیس شد و در حال حاضر حدود 37000 نفر دانشجو دارد که در دو پردیس دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. 11 درصد دانشجویان یعنی بالغ بر 4000 نفر از آن‌ها در این مرکز، خارجی هستند. 

این مرکز با 81 دپارتمان آموزشی تقریبا تمام رشته‌های دانشگاهی را شامل می‌شود. در حال حاضر 33 برنامه آموزشی این دانشگاه در زمره بهترین های جهان قرار گرفته‌اند که دوره‌های حسابداری و امور مالی، تجارت و مدیریت کسب و کار، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، زبان، علوم سیاسی و اجتماعی از این میان هستند. 

دانشگاه سونگ کیونکوان

Sungkyunkwan را می‌توان چهارمین دانشگاه برتر کره جنوبی و صدمین دانشگاه برتر جهان دانست که به اختصار SKKU نامیده می‌شود. این مرکز آموزش عالی خصوصی ،قدیمی‌ترین دانشگاه کره جنوبی است که تاسیس آن به سال 1398 و دوران فرمانروایی سلسله چوسون در کره باز می‌گردد.

سونگ کیونکوان به دلیل همکاری گسترده با شرکت‌های معروفی مانند هیوندا و سامسونگ شهرت جهانی یافته و برنامه‌های آموزشی آن در رشته‌های مهندسی مکانیک، علوم مواد و مدیریت اطلاعات در بین 50 برنامه دانشگاهی برتر جهان قرار دارد.

دانشگاه یونسی

یونسی یکی از قدیمی‌ترین و از جمله بهترین دانشگاه های کره جنوبی که به دلیل فضای رقابتی در پذیرش دانشجویان خارجی شهرت دارد. این دانشگاه در رتبه 107 برترین دانشگاه های جهان قرار گرفته است. مرکز آموزش عالی یونسی فعالیت خود را از سال 1885 آغاز کرد و در حال حاضر با دو پردیس در شهرهای سئول و وونجو میزبان بیش از 38500 دانشجو است که بالغ بر 4600 نفر از آن‌ها دانشجویان خارجی هستند.

بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی‌ها، یونسی در سه رشته دندانپزشکی، هتلداری و مدیریت گردشگری، سیاست اجتماعی و مدیریت در بین 50 برنامه آموزشی برتر جهان قرار دارد. یکی دیگر از دلایل شهرت این دانشگاه محیط زیبا و چشم‌نواز پردیس‌های اموزشی و محوطه‌های دانشگاهی آن می‌باشد که خاطره خوشی را برای هر دانشجویی رقم می‌زند.

دانشگاه یونسی در کره جنوبی

دانشگاه علم و صنعت پوهانگ

دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ که با نام بین‌المللی POSTECH شناخته می‌شود ششمین دانشگاه برتر کره جنوبی است که جایگاه 83 در رتبه‌بندی جهانی را بخود اختصاص داده است. این دانشگاه دارای شاخص بالایی در حوزه تولید علم و انجام پژوهش‌های موثر دارد که استناد به مقالات عملی منتشر شده از هیات‌های علنی این دانشگاه در صدر پراستناد‌ترین مقالات کره‌ای قرار گرفته‌اند.

پوهانگ یک دانشگاه پژوهش‌محور خصوصی است که ابتدا توسط شرکت فولاد کره‌ای POSCO تاسیس شده است. پردیس 400 هکتاری POSTECH در حومه شهر پوهانگ اولین پردیس دانشگاهی دو زبانه در کره جنوبی است که شامل امکانات پیشرفته‌ای مانند آزمایشگاه‌های فوق تخصصی و کتابخانه دیجیتال با بیش از 355000 جلد کتاب می‌باشد.

پوهانگ به عنوان یکی از پیشروترین دانشگاه های کره جنوبی هر ساله میزبان تعداد قابل توجهی از دانشجویان بین‌المللی به خصوص در ماقطع کارشناسی ارشد و دکترا است که به دنبال کار کردن بر روی پروژه‌های تحقیقاتی، اختراعات و اکتشافات علمی خود هستند.

دانشگاه هانیانگ

مرکز آموزش عالی هانیانگ در سئول رتبه هفتم بهترین دانشگاه های کره جنوبی را به خود اختصاص داده و در میان 150 دانشگاه ممتاز بین‌المللی جای گرفته است. این مرکز به عنوان یک موسسه علوم مهندسی در سال 1939 با سابقه رهبری جنبش استقلال کره جنوبی شروع به فعالیت کرد. 

هانیانگ علاوه بر پردیس اصلی خود در سئول موسوم به پردیس ERICA دارای یک پردیس آموزشی دیگر به نام ANSAN نیز هست. مرکز ERICA از 9 کالج آموزشی و 42 بخش تشکیل شده است که به عنوان مرکزی پیشرو در عرصه همکاری متقابل میان علم و صنعت فعالیت می‌کند.

هانیانگ در آخرین رتبه‌بندی موضوعی، برای رشته‌های مهندسی عمران، معماری، مدیریت کسب و کار، شیمی و علم مواد در میان 100 دانشگاه برتر قرار جهان قرار گرفته است. داروسازی و ورزش از دیگر رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه از استاندارد آموزشی بالایی برخوردار می‌باشند.

دانشگاه کیونگ هی

کیونگ هی بر اساس شاخص استانداردهای آموزشی و اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، در میان 270 دانشگاه برتر جهان جای داشته و هشتمین موسسه آموزش عالی برتر در کره جنوبی می‌باشد. کیونگ هی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های کره جنوبی مدیریت غیر دولتی داشته و به دلیل برنامه‌های آموزش زبان و زبان‌شناسی شهرت جهانی دارد.

نکته قابل توجه این است که سیستم آموزشی در کیونگ هی تنها معدود به آموزش عالی نبوده و این مرکز در واحدهای مختلف آموزش از مهد کودک تا تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهد. کالج پزشکی و طب سنتی این دانشگاه در سطح آسیا شهرت دارد و دانشکده تربیت بدنی آن از جمله برترین مراکز آموزش این رشته در قاره کهن است. پزشکی ورزشی و هتلداری از دیگر رشته‌های پرطرفدار در این دانشگاه غیر دولتی هستند.

دانشگاه زنان ایوا

این دانشگاه همانطور که از نام آن پیداست یک دانشگاه خصوصی ویژه دانشجویان زن است. شاید عجیب به نظر برسد که یک دانشگاه تک جنسیتی در بین بهترین دانشگاه های کره قرار گرفته باشد اما بدون شک دانشگاه زنانه ایوا یکی از بهترین موسسات آموزش عالی در نوع خود در سطح بین‌المللی می‌باشد.
ایوا اکنون در رتبه 319 برترین دانشگاه های جهان جای گرفته و با بیش از 22600 دانشجو زن، بزگترین دانشگاه ویژه زنان در جهان است. 

دانشگاه زنان ایوا در کره جنوبی

دانشگاه سوسانگ

دانشگاه سوسانگ که رتبه 435 در سطح بین‌المللی را به خود اختصاص داده است در میان بهترین دانشگاه های کره جنوبی قرار دارد.  این مرکز نخستین بار در سال 1960 و توسط انجمن مسیحیان کره تاسیس شد. دانشگاه سوسانگ در سئول، پایتخت کره، به دلیل ارتباط میان دانشجویان و بازار کار حرفه‌ای شهرت داشته و بیش از یک سوم برنامه‌های آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌نماید. 

اختصاص بورسیه‌های تحصیلی متعدد به دانشجویان جدید‌الورود که اکثر آن‌ها شهروندان کشورهای خارجی هستند از دیگر ویژگی‌های متمایز کننده دانشگاه سوسانگ می‌باشد که نام آن را در میان بهترین دانشگاه های کره جنوبی قرار داده است.

سخن آخر

کره جنوبی به عنوان یکی از چهار اقتصاد برتر آسیا شناخته می‌شود که اقتصادی مبتنی بر رشد سریع در بخش‌های آموزش، فناوری و گردشگری داشته است. این کشور آسیایی در یک دهه اخیر افزایش چشمگیری در پذیرش دانشجوهای خارجی داشته و دولت این کشور اعلام کرده است که به دنبال افزایش پذیرش دانشجویان بین‌المللی تا 200,000 نفر در سال 2032 می‌باشد. 

ارائه طیف وسیعی از بورسیه تحصیلی کره جنوبی، ساده‌سازی و تسهیل فرآیند دریافت ویزای تحصیلی، تضمین اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی و حمایت برای مهاجرت همراه با خانواده از جمله نتایج این طرح دولت کره جنوبی است که جوانان خارجی بیشتری را برای ادامه تحصیل در این کشور ترغیب می‌کند.

در سال 2021 بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه های جهان توسط Times Higher Education، هفت دانشگاه کره جنوبی در میان 200 دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند.

تدریس به ویژه در دوره کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه شده و برخی از آن‌ها به هر دو زبان کره‌ای و انگلیسی برگزار می‌شوند اما اگر دانشجویان به دنبال کار در پروژه‌های دانشگاهی و یا برقراری ارتباط کاری با شرکت‌های بزرگ تجاری از طریق محیط دانشگاه هستند لازم است که به زبان کره‌ای نیز مسلط شوند، به علاوه زندگی در محیط شهری بدون برخورداری از مهارت گفتاری و شنیداری در زبان کره‌ای شرایط بسیار دشواری را برای دانشجو به همراه خواهد داشت.

می‌توان از زوایای مختلفی مزایا و معایب زندگی در کره جنوبی را مورد بررسی قرار داد. از جمله مزیت‌های قابل توجه تحصیل در دانشگاه های کره برای دانشجویان خارجی، یکسان بودن شهریه دانشجویان بومی و غیر بومی در اکثر برنامه‌های آموزشی است که این شهریه به طور میانگین از 4000 تا 20000 دلار متغیر می‌باشد. علاوه بر این موسسات آموزشی دولتی هر ساله به طور منظم بورسیه تحصیلی و بودجه تحقیقاتی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. 

اینترنت پرسرعت و ارزان، مسکن مقرون به صرفه، حمل و نقل عمومی باکیفیت و خدمات رفاهی از دیگر مزایای تحصیل در بهترین دانشگاه های کره جنوبی می‌باشد.