هر ساله متقاضیان بین المللی زیادی کشور ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی ایده آل خود انتخاب می کنند و تا به امروز قریب به 48 هزار دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در این کشور اروپایی- آسیایی هستند.

وجود جاذبه های توریستی، تاریخی و فرهنگی، کیفیت بالای سیستم آموزشی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی، هزینه های پایین تحصیل و زندگی در ترکیه و بسیاری از موارد دیگر موجب شده تا ایرانیان زیادی به فکر زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل بیافتند.

بسیاری از مردم، ترکیه را تنها به عنوان مقصدی توریستی در دنیا می شناسند، اما بد نیست بدانید که وجود 190 دانشگاه با کیفیت و بین المللی، عضویت در برنامه اروپایی بولونیا، امکان تحصیل به دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی و سایر شاخصه ها موجب شده تا ترکیه به یکی از مقاصد تحصیلی برتر دنیا بدل شود.

در پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا، دانشگاه های معتبر بیلکنت، دانشگاه فنی خاورمیانه و حاجت تپه خودنمایی می کنند و در شهر جذاب و معروف استانبول، دانشگاه های مشهور سابانجی، استانبول، کوچ، بغازیچی و دانشگاه فنی استانبول به خوبی میزبان دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا هستند.

اگر شما هم مایل به تحصیل در دانشگاه های تراز اول این کشور تاریخی و جذاب هستید با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

بهترین دانشگاه های ترکیه

در حال حاضر قریب به 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که از این میان 24 دانشگاه در بین 1000 موسسه آموزشی برتر دنیا قرار گرفته اند. فهرست بهترین دانشگاه های ترکیه در سال 2023 و 2024 به شرح زیر است:

دانشگاه های برتر ترکیه

دانشگاه کوچ Koç

این موسسه آموزش عالی و خوش نام ترکیه در سال 1993 به عنوان یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول افتتاح شد و به سرعت به یکی از برترین دانشگاه های ترکیه و جهان تبدیل شد. فلسفه و هدف اصلی این دانشگاه ایجاد و حفظ یک محیط آموزشی آزاد برای دانشجویان است.

رشته های اصلی و معروف دانشگاه کوچ شامل مدیریت کسب و کار، اقتصاد، علوم انسانی و هنر، مهندسی و فناوری، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم پزشکی و تخصصی می شود.

بد نیست بدانید که رشته های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی ترکیه اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند، اما شهریه این نوع از دانشگاه ها در قیاس با دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار بیشتر است.

اما چنانچه قصد دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های دولتی ترکیه را داشته باشید، بخاطر ارائه دروس به زبان ترکی استانبولی، باید مدرک زبان ترکی تومر را دریافت کرده و در آزمون ورودی دانشگاه و آزمون YOS با موفقیت گذر کنید. لازم به ذکر است که هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می کنیم تا مطلب هزینه تحصیل در ترکیه سال 2024 را مطالعه کنید.

دانشگاه سابانجی

برنامه های کارشناسی و ارشد دانشگاه Sabancı از لحاظ رویکرد با سایر دانشگاه ها متفاوت است. به بیانی دیگر، قوانین زیربنای گرایش ها و ساختار دپارتمان های تحصیلی بر مبنای رویکرد مدرن چند جانبه و چند رشته ای بنا شده و خبری از اصول و قوانین دپارتمان های آموزشی سنتی در این دانشگاه نیست. 

رشته های تحصیلی مشهور این دانشگاه شامل تجارت، اقتصاد، علوم انسانی، هنر، علوم طبیعی و علوم کامپیوتری، مهندسی و فناوری و علوم اجتماعی می شود.

این دانشگاه از کیفیت آموزشی بالایی برخوردار بوده و تنها در مقطع کارشناسی میزبان بیش از 4200 دانشجو است. این دانشگاه معروف در شهر استانبول واقع شده و یک موسسه آموزشی خصوصی محسوب می شود.

* سایت لتسگو یونی با این دانشگاه قرارداد دارد و پذیرش تحصیلی از این دانشگاه در صورت انجام توسط لتسگو یونی، رایگان میباشد.

دانشگاه بیلکنت

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های ترکیه، دانشگاه خصوصی بیلکنت آنکارا است که برخلاف اغلب دانشگاه های دولتی این کشور، اغلب دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. این دانشگاه یکی از مراکز مهم تحقیقاتی محسوب شده و به طور تقریبی میزبان 12500 دانشجو در دپارتمان های مختلف دانشگاهی در هر سال است.

بیلکنت پایگاه امور تحصیلی، اجتماعی و فعالیت های فرهنگی شهر نیز محسوب شده و دارای شهرت زیادی در رشته هاس تحصیلی علوم انسانی و هنر، کسب و کار و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی و کامپیوتری است.

ممکن است اینطور فکر کنید که بخاطر ارائه دروس به زبان انگلیسی در این دانشگاه، ملزم به داشتن مدرک زبان آیلتس و یا تافل هستید، اما این امکان برای شما وجود دارد که برخلاف دانشگاه های بسیاری از کشورهای دنیا، بدون مدرک زبان برای پذیرش تحصیلی اقدام کرده و با دوره های آموزشی زبان دانشگاه بیلکنت خود را برای تحصیل در این کشور آماده سازید.

برترین دانشگاه های استانبول

دانشگاه آتیلیم 

آتیلیم Atelem یکی دیگر از بهترین و قدیمی ترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است که در سال 1996 در شهر آنکارا تاسیس شده است و به واسطه ارائه سیستم آموزشی با کیفیت اروپایی جوایز بین المللی زیادی را در این زمینه کسب کرده است.

دپارتمان های آموزشی آتیلیم از بخش حقوق، هنر و علوم، طراحی و معماری، مدیریت و مهندسی تشکیل می شوند و یک موسسه آموزشی ایده آل برای دانشجویان بین المللی به شمار می آید.این دانشگاه موفق به کسب رتبه 500 از موسسه رنکینگ THE شده و اغلب دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

دانشگاه بغازیچی

بغازیچی به عنوان نخستین دانشگاه آمریکایی خارج از ایالات متحده آمریکا در سال 1971میلادی تاسیس شده و یکی از دانشگاه های تحقیقاتی اصلی ترکیه است که در بخش اروپایی استانبول واقع شده است.

این دانشگاه مشهور دولتی از چهار دپارتمان و دو دانشکده تشکیل شده و تمامی مقاطع دانشگاهی کارشناسی، ارشد و دکترا را در رشته هایی نظیر علوم طبیعی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنعتی، مهندسی برق و الکترونیک، فیزیک، علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی پوشش می دهد.

کیفیت بالای سیستم آموزشی، تنوع رشته های تحصیلی، اعتبار مدارک دانشگاهی، هزینه های پایین تحصیل در دانشگاه بغازیچی استانبول موجب شده تا هر ساله از میان 1.8 میلیون متقاضی تحصیل در این دانشگاه برتر، تنها بین 800 تا 1000 نفر امکان دریافت پذیرش تحصیلی و موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه را داشته باشند.

اگر به دنبال تحصیل در ترکیه هستید، دانشگاه دولتی بغازیچی یکی از برترین انتخاب ها برای شما خواهد بود.

دانشگاه فنی استانبول

تمرکز اصلی موسسه آموزشی و فنی ITU استانبول ترکیه در زمینه تحقیقات و توسعه علمی است. دانشگاه ITU از برنامه های تحقیقاتی فدراسیون بین المللی در جهت افزایش ظرفیت تولید علم و فناوری در سطحی بین المللی پشتیبانی می کند.

موسسه آموزش عالی ITU در سال 1773 میلادی تاسیس شده و یک مرکز پیشرو در زمینه مهندسی و معماری به شمار می رود. بنابر اطلاعات بدست آمده، ITU سومین دانشگاه قدیمی فنی جهان محسوب می شود.

دریافت پذیرش تحصیلی و موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه دولتی سخت و رقابتی بوده و نیازمند داشتن مدرک زبان تومر و قبولی در آزمون YOS است. در حال حاضر این دانشگاه دارای 99 رشته کارشناسی، 192 رشته کارشناسی ارشد و تکمیلی، 14 دپارتمان آموزشی، 12 مرکز تحقیقاتی و 5 پردیس در نقاط مختلف استانبول است.

دانشگاه حاجت تپه Hacettepe

این موسسه آموزشی مشهور در 8 جولای 1967 میلادی توسط پروفسور Haluk ÖZEN تاسیس شده است. حاجت تپه یک موسسه آموزش عالی دولتی است که در آنکارا قرار گرفته است و به عنوان یکی از برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه محسوب می شود.

موسسه آموزش عالی حاجت تپه از بیش از 150 رشته کارشناسی و 200 رشته تکمیلی برای ارائه به دانشجویان بومی و بین المللی برخوردار است. رشته های اصلی این دانشگاه شامل علوم انسانی و هنر، علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم فیزیک، علوم اجتماعی، تجارت، اقتصاد، حقوق و پزشکی می شود.

حاجت تپه دارای دو پردیس آموزشی مجزا از یکدیگر در شهر آنکارا است و در آخرین رنکینگ جهان دانشگاه های دنیا، رتبه ای بین 761 تا 770 را از آن خود کرده است.

دانشگاه استانبول 

تاسیس موسسه آموزشی عالی استانبول به دوره عثمانی بر می گردد و در گذر زمان، این دانشگاه خوش نامه ترکیه از 17 دانشکده، 5 پردیس و بیش از 50 هزار دانشجو برخوردار شده است.

موسسه آموزشی استانبول از 2000 نیروی آکادمیک زبده، 60 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی و 8 هزار دانشجوی مقطع تکمیلی برخوردار است و رشته هایی همچون علوم طبیعی، تجارت و اقتصاد، مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی، پزشکی، انسانی و هنر را ارائه می دهد.

دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East

موسسه آموزشی METU ترکیه در سال 1956 تاسیس شده و در زمینه علوم طبیعی و اجتماعی از شهرت فراوانی برخوردار است. این دانشگاه دولتی در شهر آنکارا واقع شده و توجه ویژه ای به مقوله های آموزشی و تحقیقاتی مهندسی دارد.

بنابر آمار، در حال حاضر 40 رشته کارشناسی، 97 رشته کارشناسی ارشد و 62 رشته مقطع دکترا در 5 دپارتمان آموزشی مجزا در دانشگاه فنی خاورمیانه ارائه می شود. لازم به ذکر است که دریافت پذیرش تحصیلی و موفقیت در آزمون ورودی این دانشگاه مشهور ترکیه در گرو تلاش و ممارست متقاضی بین المللی تحصیل در ترکیه است.

این بدین خاطر است که هزینه های تحصیل در این موسسه آموزش عالی بسیار پایین و مقرون به صرفه بوده و از کیفیت آموزشی بالا و مدارک معتبر دانشگاهی بهره می برد.

دانشگاه اقتصاد و فناوری TOBB

این موسسه آموزشی جوان و خصوصی در سال 2003 در ترکیه تاسیس شده است و رسالت اصلی آن آموزش نیروی جوان و کارآزموده در زمینه های فنی و تجاری است. رشته های تحصیلی این موسسه آموزش عالی شامل علوم انسانی، هنر، علوم کامپیوتری، تجارت و کسب و کار، اقتصاد، مهندسی و امور فنی می شود.

دانشگاه توب در زمینه هوش مصنوعی AI دارای شهرت فراوانی است و گروه مهندسی هوش مصنوعی این دانشگاه دوره های ریاضی پایه، برنامه نویسی کامپیوتری، ساختار داده، الگوریتم، سیستم پایگاه داده را برای این رشته می گذرانند.

همچنین این موسسه آموزش عالی از دپارتمان های پزشکی، حقوق، زبان خارجی، هنر، ادبیات، دانشکده اقتصاد و علوم اجرایی و مهندسی برخوردار است.

دانشگاه سابانجی ترکیه

دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم در ترکیه

در حال حاضر دانشگاه های بیلکنت و بغازیچی در رده ممتاز، دانشگاه های حاجت تپه، استانبول، غازی، سابانجی، کوچ، فنی استانبول و فنی خاورمیانه  در رده خوب وزارت علوم ایران قرار دارند و مورد تائید هستند. 

در این میان، دانشگاه های دوکوز ایلول ازمیر، اژه، مرمره، چوکوروا، آنادولو، آنکارا و فنی ییلدیز جزو موسسات آموزشی رده متوسط ترکیه و مورد تائید وزارت علوم ایران محسوب می شوند.

رتبه بندی دانشگاه های پزشکی ترکیه

بنابر اطلاعات وبسایت خبری usnews، دانشگاه های برتر پزشکی ترکیه شامل موارد زیر می شوند:

•  دانشگاه حاجت تپه

•  موسسه آموزشی استانبول

•  موسسه آموزش عالی آنکارا

•  موسسه آموزش عالی اژه

•  دانشگاه مرمره

•  موسسه آموزشی دوکوز ایلول ازمیر

•  دانشگاه کوچ

•  موسسه آموزشی غازی

•  دانشگاه آکدنیز

•  موسسه آموزشی یوکسک ایحتیساس

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان، ارزیابی آنلاین و مشاوره تخصصی lets go uni برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه استفاده کرده و در صورت داشتن شرایط تحصیلی لازم، برای بورسیه تحصیلی ترکیه درخواست دهید.