دریافت بورسیه‌ تحصیلی استرالیا یکی از دغدغه‌های داوطلبان تحصیل در این کشور است. کشور استرالیا به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود و دانشگاه‌های این کشور جزو برترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند. علاوه بر سیستم آموزشی و کیفیت زندگی خوب در استرالیا، بورسیه‌های متنوع تحصیلی ارائه شده در این کشور باعث شده تا هرساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا، استرالیا را برای تحصیل و زندگی انتخاب کنند.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی انواع بورسیه تحصیلی استرالیا و شرایط دریافت آن می‌پردازیم. پس اگر شما هم از علاقه‌مندان تحصیل در استرالیا هستید، با ما همراه باشید.

انواع بورسیه تحصیلی استرالیا

استرالیا محبوبیت زیادی برای مهاجرت و تحصیل در بین دانشجویان بین‌المللی دارد. از دلایل این محبوبیت به انگلیسی زبان بودن مردم، سیستم آمورشی باکیفیت، سطح زندگی مرفه و پیشرفته و فرهنگ بالا در این کشور می‌توان اشاره کرد. با اینکه هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا از کشورهای آمریکا و انگلیس پایین‌تر است اما به نسبت دیگر کشورهای جهان بالاست و همین امر باعث نگرانی برخی از دانشجویان و افراد علاقه‌مند به تحصیل در این کشور شده است. اما خوشبختانه باید بگوییم هرساله بیش از 1000 فاند تحصیلی در کشور استرالیا برای دانشجویان خارجی ارائه می‌شود که بخشی و یا تمام این هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

علاوه بر تعداد بالای بورسیه‌ تحصیلی استرالیا، شما به عنوان یک دانشجو امکان 20 ساعت کار در هفته را دارید و می‌توانید از این طریق بخشی از هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنید. البته دریافت این بورسیه تحصیلی کار راحتی نیست و باید شرایط دریافت آن را که در ادامه توضیح خواهیم داد، داشته باشید. این بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی و دولتی ارائه می‌شوند که بعضی از بهترین‌های آنها شامل موارد زیر هستند:

انواع بورسیه تحصیلی استرالیا 2023

بورسیه دانشگاه کارنگی ملون استرالیا

دانشگاه کارنگی ملون (به انگلیسی: Carnegie Mellon University) که با عنوان اختصاری CMU نیز شناخته شده، دانشگاهی خصوصی و تحقیقاتی در استرالیا می‌باشد. کارنگی ملون در استرالیا، در واقع پردیس استرالیایی دانشگاه کارنگی ملون در ایالت پنسیلوانیا آمریکا است که در سال 2006 در مرکز شهر آدلاید در ایالت استرالیای جنوبی تأسیس شد. بورسیه تحصیلی این دانشگاه به صورت فول فاند است و برای مقطع ارشد ارائه می‌شود. مبلغ آن برای دوره 2 ساله ارشد 30,000 دلار استرالیا و برای دوره 1 ساله ارشد 20,000 دلار است.

بورسیه دانشگاه دیکین استرالیا

دانشگاه دیکین (Deakin University) که گاهی دیکن نیز خوانده می‌شود، یک دانشگاه دولتی است که در ایالت ویکتوریا استرالیا واقع‌ شده است. این دانشگاه که در سال 1974 تأسیس شد، به نام آلفرد دیکین، دومین نخست‌وزیر استرالیا نام‌گذاری شده است. اسکالرشیپ و بورسیه این دانشگاه به صورت فول فاند است و برای مقاطع ارشد و دکتری ارائه می‌شود. مبلغ آن سالانه 28,600 دلار استرالیا به همراه 500 تا 1500 دلار کمک هزینه جا به جایی و بیمه سلامت است.

بورسیه تحقیقاتی دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن از دانشگاه‌های معروف استرالیا در دنیاست. بورسیه تحقیقاتی ملبورن (MRS) یکی از بهترین‌ها در بین بورسیه تحصیلی استرالیا است و به صورت فول فاند به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد. تقریبا 600 بورسیه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری در این دانشگاه وجود دارد. مبلغ این بورسیه هر ساله 31,200 دلار استرالیاست که شامل هزینه‌های زندگی، هزینه‌های جابه جایی، بیمه سلامت و مزایای زیاد دیگر است.

بورسیه دانشگاه چارلز داروین استرالیا

چارلز داروین (CDU) Charles Darwin University یک دانشگاه دولتی در استرالیا است که گزینه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان داخلی و بین‌المللی ارائه می‌دهد. تعداد کل دانشجویان دانشگاه چارلز داروین بیش از 20 هزار نفر بوده که از این بین نزدیک به 3500 نفر دانشجوی بین‌‌المللی هستند. بورسیه این دانشگاه برای مقاطع لیسانس، ارشد و دکتری ارائه می‌شود. 2 نوع از این بورسیه ها فول فاند هستند و 4 نوع دیگر 50 درصد از هزینه های تحصیل و شهریه را پوشش می‌دهند.

بورسیه دانشگاه گریفیث استرالیا

دانشگاه گریفیث یکی از دانشگاه‌های زیر رتبه 100 جهان با سن کمتر از 50 سال است. اولین پردیس گریفیث در سال 1975 با 451 دانشجو آغاز به کار کرد. هم اکنون گریفیث 43 هزار دانشجو دارد که در 5 پردیس در حال تحصیل هستند. بورسیه‌های این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند که بعضی به صورت فول فاند ارائه می‌شوند و بعضی دیگر فقط بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

بورسیه دانشگاه کوئینزلند استرالیا

دانشگاه کوئینزلند از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه های استرالیا است و از رتبه جهانی خوبی برخوردار است. این دانشگاه پژوهش محور است و بورسیه این دانشگاه 25 تا 50 درصد از هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد و برای مقطع ارشد ارائه می‌شود.

برنامه فلوشیپ Rotary Peace

این برنامه به صورت یک بورسیه فول فاند برای دانشجویان بین المللی است و برای مقاطع ارشد و دکتری ارائه می‌شود. این بورسیه شهریه دانشگاه، هزینه اجاره خانه یا اتاق، هزینه رفت و آمد و تمام هزینه های تحصیل را پوشش می‌دهد.

بورسیه دانشگاه سیدنی

دانشگاه سیدنی توانسته رتبه 2 در استرالیا و 40 در جهان از دید رتبه بندی QS و رتبه 4 در استرالیا و 69 در جهان را از دید رنکینگ شانگهای بدست آورد. این دانشگاه مشهورترین دانشگاه سیدنی و حتی می‌توان گفت مشهورترین دانشگاه در استرالیا و مطمئناً زیباترین آن است. بورسیه این دانشگاه به صورت فول فاند است و مبلغ آن 40,000 دلار استرالیا برای یک سال است که در مقطع ارشد و دکتری ارائه می‌شود. این فاند هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه سیدنی

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا

با اینکه تعداد بورسیه تحصیلی استرالیا کم نیست اما دریافت این بورسیه‌ها رقابتی بوده و سالانه درخواست زیادی از طرف دانشجویان برای دریافت آنها ارائه می‌شود. این رقابت بر سر بورسیه‌های فول فاند بسیار بیشتر است. به این دلیل که تعداد بورسیه‌های فول فاند کمتر است. البته تعدادی از دانشگاه‌های برتر استرالیا بورسیه‌های فول فاندی را برای مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند اما بیشتر بورسیه‌ها چه از نوع بورسیه کامل و چه از نوع بورسیه کمک هزینه، برای مقطع دکتری و ارشد ارائه می‌شوند و در واقع مقطع کارشناسی به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی شانس کمتری برای دریافت بورسیه دارند.

شرایط دریافت فاند تحصیلی در استرالیا شامل موارد زیر است:

  •     معدل تحصیلی و ریزنمرات بالا
  •     نمره مدرک زبان بالا (حدود 7 تا 8 برای آیلتس)
  •     نمرات بالا در آزمون‌های GMAT،GRE در صورت نیاز
  •     داشتن مقالات علمی و سابقه پژوهشی قوی
  •     داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته
  •     داشتن افتخارات هنری، ورزشی، علمی و ... در سطح کشوری و یا بین‌المللی
  •     انجام خدمات داوطلبانه

مزایای تحصیل در استرالیا چیست؟

تحصیل در استرالیا مزایای زیادی دارد که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت آموزشی بالا
  • انگلیسی زبان بودن مردم این کشور
  • بالا بودن کیفیت و امنیت
  • امکان اخذ ویزای همراه برای دانشجویان در حین تحصیل در استرالیا
  • امکان کار در حین تحصیل
  • اجازه کار برای همراه فرد متقاضی
  • فرصت‌های شغلی متعدد بعد از اتمام تحصیل
  • امکان دریافت اقامت دائم بعد از تحصیل و مدتی کار در این کشور

همچنین اگر علاقه‌مند به مهاجرت و تحصیل در استرالیا هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مزایا و معایب زندگی در استرالیا برای ایرانیان را حتما بخوانید! چرا که دانستن اطلاعات بیشتر در مورد مزایای زندگی در استرالیا، به شما کمک زیادی می‌کند.

هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید، در دانشگاه‌های استرالیا شهریه رشته‌های آموزشی، هنر و علوم انسانی معمولا ارزان‌تر از رشته‌های مهندسی، داروسازی و پزشکی هستند و تحصیل در مقاطع ارشد هزینه بیشتری دارد. به طور کلی هزینه تحصیل در کانادا به شرح زیر است:

  • مقطع کارشناسی 20,000 تا 45,000 دلار استرالیا
  • مقطع کارشناسی ارشد 22,000 تا 50,000 دلار
  • مقطع دکتری 18,000 تا 42,000 دلار

همانطور که مشاهده می‌کنید هزینه‌های تحصیل در کشور استرالیا کم نیست، پس دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا در مسیر تحصیل در این کشور کمک زیادی به دانشجویان بین‌المللی می‌کند.

انواع بورسیه تحصیلی استرالیا 2023

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در استرالیا چیست؟

برای تحصیل دراسترالیا شرایط و مدارکی مورد نیاز است. برای مثال شما در هر مقطعی قصد ادامه تحصیل داشته باشید نداشتن گپ تحصیلی از شروط لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا است. داشتن تمکن مالی هم برای دریافت پذیرش دانشگاه و ویزای تحصیلی مهم است که مبلغ آن برای ویزای تحصیلی کشور استرالیا 21,000 دلار استرالیا است. همچنین اگر مایل باشید، می‌توانید در مورد میزان تمکن مالی کشورهای مختلف در پست‌های قبل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سایر مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا شامل موارد زیر است:

ارائه مدارک تحصیلی و ریز نمرات به صورت ترجمه شده
ارائه گواهی سوء سابقه
ارائه مدرک زبان معتبر
رزومه تحصیلی و کاری
توصیه‌نامه
انگیزه‌نامه
پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه
فرم درخواست ویزا و پذیرش دانشگاه

سخن آخر

همانطور که گفتیم استرالیا از پرطرفدارترین مقاصد تحصیلی در دنیا برای دانشجویان بین‌المللی به خصوص از کشورهای در حال توسعه است. اما تحصیل در این کشور بر خلاف بعضی دیگر از کشورهای پیشرفته مثل کشورهای اروپایی، رایگان نیست و اتفاقاً هزینه‌های تحصیل بالاست. بنابراین دریافت بورسیه تحصیلی استرالیا گزینه و راه حل مناسبی برای دانشجویان بین المللی است.

در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی انواع بورسیه تحصیلی استرالیا و شرایط لازم برای دریافت آن پرداختیم. همچنین اگر از علاقه‌مندان تحصیل در استرالیا هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما از طریق رزرو وقت مشاوره لتسگو یونی در ارتباط باشید.